Nu er rallysæsonen slut for i år, og det er blevet tid til at gøre status over året der er gået. PG Rallysport havde et mål, og det var Danmarks Mesterskabet i klassen DASU sport 1400, og det lykkedes i 5. afdeling af DM på Fyn, efter 4 sejre i klassen ud af 5 mulige. Ikke så dårligt endda.
Teamet startede sæsonen med Designa Rally Grand Prix sidst i marts 2008, hvor det blev til den første klassesejr i sæsonen. Det var selvfølgelig en god start, men egentlig blot et løb teamet ville bruge til at finde børnesygdommene, inden næste udfordring.
Weekenden efter tog teamet til Nordtyskland og deltog i Wikinger Rallye. Det var en kæmpe oplevelse for teamet, da det var første gang de var ude for den danske grænse. Selve løbet blev også en succes, klassen blev vundet igen og en imponerende 12. plads generelt i den lille Peugeot 106 kit car, var rigelig tilfredsstillende for teamet.
Så var teamets Peugeot til fulde testet og klar til DM sæsonen.
DM 1 Gjønge Rally ved Præstø blev afholdt af Vordingborgs motorklub, sidst i april. Rallyet var lige guf for teamet, som da også blev afsluttet med en sejr, med omkring et minut ned til nr. 2.
DM 2 Tegee Dan Rally. Et utrolig flot løb, og meget flot arrangeret, sidst i den flotte maj måned. Forberedelserne til løbet var super gode, men desværre var teamet så uheldige at udgå på prøve 2. En knækket trækaksel gør det er umuligt at fortsætte. Problemet med trækakslerne skulle løses inden DM 3, da teamet havde haft et lignende problem før.
DM 3 Komo Rally var en varm oplevelse i starten af juli. Kalundborg var stedet for dette arrangement, og da det var teamets hjemmebane, skulle der gerne gøres en ekstra god figur.
(Foto: PG Rallysport)
Der blev lagt ud med fuld gas fra første meter, og Peugeot 106 kit car kørte problemfrit. Dette resulterede i endnu en klassesejr, hvilket betød at teamet var tilbage på første pladsen i klassen.
I ”sommerpausen” for Danmarks mesterskabet deltog teamet i rallysprintet i Fårvang, et traditionsrigt og godt rallysprint for tilskuere, men ikke for Martin. Han gik selvfølgelig efter endnu en klassesejr, men nogle tekniske problemer forhindrede dette. Resultatet endte med en fjerde plads. Så trods problemerne var resultatet ok.
September måned ville blive en travl måned, da kalenderen ville byde på to DM løb med to ugers mellemrum. Så der skulle køres fornuftigt og taktisk.
DM 4 Sydhavs Rally blev kørt ved Lolland over to dage. Rallyet startede med mørkekørsel lørdag aften (nat) og sluttede så søndag aften. Igen en sejr i klassen og føringen blev betydeligt større i den samlede stilling.
DM 5 KDAK Rally på Fyn. Her havde teamet en simpel opgave, afgørelsen af mesterskabet var i egne hænder. Teamet skulle blot slutte foran kørerne der lå nr. 2 i mesterskabet, så en sejr var ikke et must.
(Foto: PG Rallysport)
Det lykkes efter nogle gode dyster, og resulterer alligevel i endnu en sejr. Men det var et svært løb, da man både skulle køre stærkt og samtidigt holde hovedet koldt. Men Martin og Teddy havde rigeligt overskud hele dagen og kunne ånde lettet op da de kørte over målrampen, mesterskabet var i husI
DM 6 Peugeot Rally i oktober ved Slagelse. Dette var årets sidste DM løb, og planen var at teamet skulle have deltaget i rallyet i deres Peugeot. Men mesterskabet var hjemme, den nye ejer var meget ivrig, så Peugeot blev afleveret. Men rally skulle der køres, så en god aftale med Anders Lysen fra Suzuki Motorsport blev ordnet, og den nye bil blev en Suzuki Swift 1600 Challenge.
En times test inden løbet, var hvad det nåede det at blive til. Men Suzukien fungerede perfekt, og omstillingen virkede ikke stor.
Selve rallyet startede også fint, tredje hurtigst på prøve 1, og efter prøve 4 lå vi på en tredje plads. Det var teamet ganske tilfredse med, på trods af lidt små problemer ude på prøverne. Men på prøve 5 går det helt galt, en køre fejl gør at teamet ryger af vejen i høj fart.
Suzukien kunne ikke fortsætte efter sammenstødet med en bunke jord. Martin måtte desværre en tur på hospitalet til et tjek, heldigvis var det kun lidt muskelsmerter og ærgrelsen var langt større end smerterne.
Så man kunne sige at sæsonen sluttede med et brag, men Martin Pedersen og Teddy Grasson har vist at de godt kan følge med i denne klasse og konkurrenterne kan regne med kamp til stregen næste sæson.
Sæsonen 2008 har dog været en succes for PG Rallysport. Teamet fik hvad de gik efter og kan kalde sig Mester i klassen Sport 1400.
Hvad planerne er for 2009 er ikke fastlagt endnu, teamet har mange ønsker i både ind og udland. Der ventes på færdiggørelse af diverse løbskalendere.
PG Rallysport vil endnu engang sige tak til alle sponsorer der har gjort alt dette muligt.
PG Rallysport Læs mere om: Martin PedersenTeddy GrassonPG Rallysport |