Formel Renault   21/01/09

Marco L. Sørensen scorer vigtig milepæl
Formel Renault- til lovende Formel 1 karrierre
Gennem flere år har Finland været dominerende som nordisk leverandør af unge kørere til Formel 1-teamene. Mandag d. 19. januar 2009 fik Danmark dog indsparket en lille kile ind i dominansen ved offentliggørelsen af lærlingekontrakten til Team Danmark-talentet: Marco L. Sørensen fra Motorsport Nordjylland (MNJ)

"Jeg skrev udviklingskontrakt som Renault Development Driver i oktober sidste år", forklarer Marco L. Sørensen. - "Jeg har derfor virkelig knebet mig meget i albuerne over det store spring frem inden for single seater-motorsporten, hvor det ultimative slutmål er et sæde i Formel 1."


Marco L. Sørensen (i midten) blev præsenteret i Algarve sammen med Renault Driver Development-kollegaerne: Davide Valsecchi og franskmanden Charles Pic.

En ekstra lille fjer i hatten for Marco L. Sørensen var udpegningen som Dansk Automobil Sports Unions (DASU) kandidat til ÅRETS FUND 2008, hvor dagbladet POLITIKEN har været primus motor for prisuddelingen siden 1929. Her blev det til en slutplacering blandt finalefeltet på de ti bedste:

- "Baggrunden for det ekstraordinære tilbud har været min indsats og gennembrud som test- og fabrikskører for Van Diemen i det britiske Formel Ford-mesterskab 2008. Dette blev fulgt op med frontresultater i den tyske ADAC Formel Masters-serie, hvor jeg i al beskedenhed hjemkørte 4 sejre og scorede en samlet fjerdeplads, selv om jeg kun nåede at køre lidt under halvdelen af løbsserien."


MNJ’eren Marco L. Sørensen gjorde en formidabel indsats i den tyske ADAC Formel Masters-serie.

Renault er førende inden for single seater-sporten, hvor engagementet i Formel 1 er blevet fulgt op løbsserierne: Formel Renault Euro Cup, North European Cup (NEC) og World Series by Formel Reanult.
- "Renault har skrevet en flerårig kontrakt med mig", fortsætter en stolt og glad Marco L. Sørensen. - "Planerne for 2009 er deltagelse i både Euro Cup og NEC, hvilket foregår i en 2-liters racer med vinger. I 2010 skifter jeg til den 3,5 liters storebror i World Series, og så er det planen at debutere i GP2-serien 2011. GP2 rangerer lige under Formel 1 og er support-klasse i de fleste af F1-weekenderne".


Indsaten i den britiske Formel Ford-serie gav bl.a. Marco L. Sørensen en sejr på Formel 1-banen: Silverstone.

Som kollegaer i Renault Driver Development Team får Marco L. Sørensen selskab af italieneren Davide Valsecchi og franskmanden Charles Pic.
- "Som et ekstra skulderklap har jeg fået tilbudt en personlig management-kontrakt med Flavia Briatore", forklarer Marco L. Sørensen. - "Italieneren er ikke hr. hvemsomhelst i Formel 1. Ud over at være karismatisk teamchef hos Renault F1 er han anerkendt som talentspejder og manager for kørerne. Han har således haft fingre med i spillet omkring promoveringen af Fernando Alonso (verdensmester 2005-2006), Mark Webber, Jarno Trulli og Giancarlo Fisichella."


Marco L. Sørensen (i midterste række til højre) har tegnet management-kontrakt med Renault F1-teamchefen: Flavia Briatore (midterst i bagerst række), som står mellem Formel 1-kørerne: Fernando Alonso (t.v.) og Nelson Piquet Jr. (t.h.).

Marco L. Sørensen er i fuld gang med forberedelserne til 2009-sæsonen, hvilket omfatter flere test-sessioner. Forude venter desuden flere ugers træningslejr sammen med Renaults Formel 1-line up: Fernando Alonso, Nelson Piquet Jr. og Romain Grosjean (officiel testkører). Løbs-debuten 2009 for den talentfulde og ambitiøse nordjyske teenager fra MNJ foregår på den hollandske Formel 1-bane Zandvoort midt i april.

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Marco L. Sørensen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto