Formel 1 racernes nye frontvinge design kan give problemer. Det er i hvert fald den opfattelse McLaren's testkører Pedro de la Rosa har. I kølevandet på de ny introducerede aero regler for 2009, er frontvingen
klart den komponent der har tiltvunget sig mest opmærksomhed. Dels for
dens tvivlsomme udseende, der har givet den øgenavnet sneskovlen og dels
for dens brede profil, der har fået kørere til at frygte for flere uheld
under starterne. Især Kubica har været ude med udtalelser omkring at, der
potentielt kan ske flere uheld i begyndelsen af sæsonen, indtil kørene har
vænnet sig til det nye design.
Og netop det mener Pedro de la Rosa kan
afføde en anden problemstilling. Med det nye system, hvor kørerne kan
ændre vinklen på frontvingen fra cockpitet, vil et skifte a vingen, tage
meget længere tid, grundet den kabelføring der skal til, for at få
systemet til at virke. På den baggrund vil en køre der mister frontvingen
blive ekstra hårdt straffet. Hvad der dog skal tages med i betragtning er,
at teamsene stadig er på et forholdsvis tidligt stadie, i udviklingen af
den nye type frontvinge, så mon ikke de finder en løsning på problemet,
inden sæsonen begynder i Marts. MiRo
Læs mere om: Pedro de la RosaRobert Kubica |