IndyCar Series    22/02/09

1 år senere
Den 22. februar er det 1 år siden de 2 rivaliserende serier IndyCar Series og Champ Car endte deres 12-årige lange politiske strid og blev forsonet til 1 IndyCar serie, men hvad bringer fremtiden for IndyCar racing?

Da Indianapolis Motor Speedway præsidenten Tony George i marts 1994 offentliggjorde sine intentioner om at skabe sin egen IndyCar serie der skulle tage udgangspunkt i Indianapolis 500 løbet og skabe en enklere ledelses struktur, var der ikke mange positive miner i IndyCar pitten.
George ønskede at bryde med CART serien og dets team, som på det tidspunkt styrede sporten gennem deres bestyrelsesstatus, hvor alle team ejere var en del af CART bestyrelsen og alle havde, et ord med på vejen når de svære beslutninger skulle tages.
Tony George sad også med i samme bestyrelse, dog havde CART ikke givet George stemmeret, og det menes at det blev et af de hovedargumenter Tony George og staben hos Indianapolis Motor Speedway brugte imod CART da de etablerede Indy Racing League der fik debut 27. januar 1996 på Walt Disney Speedway.

Siden den dato, var der adskillige forsøg på at prøve at genforene de 2 mesterskaber der efterhånden kæmpede en kamp der var meningsløst for de fleste.
Striden (eller The Split som den også refereres til i amerikanske medier) drog flere og flere tilskuere, sponsorere, kørere, teams og racerbaner væk fra IndyCar sporten, imens sporten kæmpede sin egen drænene politiske magtkamp, blev den også mere og mere overflødig i medierne, der i stedet fik øjnene op for den hurtigt voksende NASCAR serie.

Partnere blev dog i slutningen af 2007 enige om at forhandle om en eventuelt sammenlægning af de 2 serier, det var nu klart for selv de mest hardcore fanatikere, at blev de 2 organisationer ikke enige om en fælles løsning på deres politiske strabadser ville sporten med sikkerhed uddø, og der ville dermed ikke være noget tilbage at kæmpe om.

Den 22. februar 2008 blev så dagen kun de færreste turde håbe på, efter 12 bitre år hvor IndyCar Series og Champ Car havde kæmpet en magtkamp der næsten havde kostet begge mesterskaber deres eksistens, og drænet formel sporten for rub og stup blev de 2 organisationer (Indy Racing League med Tony George i spidsen og Open Wheel Racing Series med Kevin Kalkhoven og Gerry Forsythe) enige om at den eneste måde IndyCar sporten kunne overleve på, var ved at genforene de 2 mesterskaber.

Kalkhoven og specielt Forsythe havde de seneste par år skudt millioner af dollars i Champ Car, og det menes at det var Kalkhoven der fik overtalt Forsythe til at skrive under på den aftale der ville gøre en ende på den legendariske Champ Car serie, der komisk nok startede i 1979 som en politisk magtkamp med den dengang altdominerende USAC IndyCar serie.

Trods sammenlægningen var alt dog ikke kun lutter glade dage, Gerry Forsythe havde i mange år været en heftig kritiker af Tony George og forretningsmanden valgte at lukke sit IndyCar team og boykotte den nye serie ved blandt andet at prøve at fastholde sin stjernekører Paul Tracy i den kontrakt han havde med Forsythe Racing, for dermed at undgå at den altid spektakulere Tracy skulle deltage i den nu sammenlagte IndyCar serie. Tracy var dog af en anden mening og sagsøgte Forsythe der til sidste endte med at give sig og frigive Tracy fra sin kontrakt.
Forsythe fik dog held i sine intentioner, Paul Tracy kørte kun 1 IndyCar løb i 2008 og 2003 Champ Car mesteren kæmper stadig for at finde et sæde til denne sæson.

2008 sæsonen var præget af at halvdelen af IndyCar feltet ikke havde særligt meget kendskab med bilerne, de tidligere Champ Car teams kæmpede en hård kamp med at forstå deres nye materiel.
Newman/Hass/Lanigan Racing var dog konkurrencedygtige på road/street courses hvor teamets 2 kørere, Graham Rahal og Justin Wilson snuppede 1 sejr hver.

2008 så også løbene i Edmonton og Surfers Paradise på kalenderen, Surfers Paradise løbet er dog ikke at finde på kalenderen fremover, A1GP serien har overtaget efter IndyCar feltet, på Australiens goldcoast.
2009 bliver det første rigtige år hvor sammenlægningen vil kunne mærkes, der er ikke længere nogen ”hovsa løsninger” eller kontraktmæssige løsninger på programmet, IndyCar Series kan starte på en frisk med hensyn til deres løbs kalender.

Dette er sket med yderligere flere klassiske CART løb på kalenderen, Long Beach og løbet i Toronto udgør begge en del af 2009 kalenderen, der efterhånden minder mere og mere om den løbs kalender vi så i CART’s succes år i starten af 90’erne.

At sammenlægningen har gjort sponsorjagten enklere for teams’ene ses allerede, trods den økonomiske krise er der tilmeldt 22 IndyCars til pre-season testen på Homestead-Miami Speedway, et nummer der må siges at være meget flot, specielt taget i betragtning af at både IndyCar Series og Champ Car kæmpede med at holde deres respektive felt på over 18 biler i de sidste par sæsoner inden sammenlægningen i fjor.

Ifølge flere teams var det i 2008, generalt nemmere at finde sponsorpenge. En betydelig grund til dette var at teams’ene ikke længere skulle bruge tid og energi på at forklare potentielle sponsorere hvorfor der var 2 formel serier der kæmpede mod hinanden, og hvilken af dem det var bedst at investere i.
At den økonomiske krise så har sat en gevaldig stopper for firmaernes sponsorater og dermed gjort jagten på de gyldne penge sværere, må siges at være lidt af en torn i øjet på de mange teams der havde håbet på at få sponsorere til en fuld sæson.
Men man tør næsten ikke at tænke på hvor svær sponsorjagten ville have været, havde de 2 serier stadig kæmpet deres politiske magtkamp, sandsynligvis havde den økonomiske krise taget livet af dem begge - sammenlægningen sidste år kom i den absolutte sidste time.

Det næste store skridt i IndyCar bliver år 2012, her forventes en splinterny bil at få debut, samtidig satser IndyCar organisationen på et nyt motorreglement der skal tiltrække flere bilfabrikker til serien der siden, 2006 har haft Honda som eneleverandør af motorer.
Tidligere på måneden offentliggjorde IndyCar at man forhandlede med 5 bilfabrikker om mulig deltagelse allerede fra 2012, dog er der ikke nogen officiel aftale med nogen af dem endnu, ligesom det endelige motor og chassis reglement heller ikke er blevet offentliggjort.
IndyCar håber på at det nye motorreglement og chassis vil puste nyt vind i sejlene for serien og hjælpe den med at få fingre i de mange lukrative sponsoraftaler som i de seneste mange år synes at være forbeholdt NASCAR serien.

Fremtiden ser lysere ud, de største problemer er med sammenlægningen af IndyCar Series og Champ Car løst, IndyCar sporten har dog stadig en hård kamp at kæmpe hvis serien endnu engang skal kunne tiltrække store navne, både i form af sponsorere, men også kørere. Det vigtigste har i år været at kunne vedligeholde det samme antal biler gennem sæsonen som man havde sidste sæson, og lykkes dette ses det af mange som et positivt tegn på at, trods de økonomiske tider, så er sporten klædt fornuftigt på til fremtiden.

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • CART/Champ Car siger farvel og tak - del 2
  • Champ Car og IndyCar i forhandling - igen!!
  • Champ Car/CART siger farvel og tak – del 1
  • IndyCar/Champ Car’s fremtid bestemmes i dag

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk