Mandag formiddag blev testen på Paul Ricard genoptaget. Modsat i går søndag, var der nærmest ingen tilskuere fra morgenstunden. Søndag måtte man lukke portene allerede inden frokost, her var samtlige tilskuer pladser optaget. Der blæser i dag en kold vind over banen, men det ser ud til at hold tørt hele dagen. Aston Martin teamet reparerer på den smadrede 007 Aston Martin LMP1 racer, men ingen tror på at den kommer ud at køre i dag, så der er kun 6 LMP1 biler tilbage i denne test og heraf er det kun 2 af dem som optræder i fuld 2009 spec., og det er 009 Lola Aston Martin og Strakka Ginetta-Zytek.
Signature Plus teamet forklarer at grunden til at de køre testen i 2008 spec, er at de har købt bilen af Oreca i 2008 spec, og de har endnu ikke modtaget 2009 aero pakken. Man kan så vurdere hvad en sådan test kan bruges til?
Teamet fortæller dog at de forventer at modtage den opdaterede aerodynamik inden for kort tid, og at de skal teste inden Le Mans series sæson starten, der køres på Barcelona om 4 uger.
Tomas Enge vandrer rundt hos Aston Martin teamet. Forslået og øm over hele kroppen. Han forklare igen at ulykken i går med 007 Lola Aston Martin’en var en kørerfejl, hvor han kommer for langt ud over kerbsne i svinget for enden af langsiden og bilen spinder rundt flere gang og ender til sidst i autoværnet.
Formiddagen bragte, set med Danske øjne en rigtig trist nyhed. Team Essex Porsche’n røg af banen i sving 2. På det tidspunkt var det Casper Elgaard der sad bag rattet i bilen der røg baglæns ind i autoværnet.
Bilen er transporteret tilbage til pitlane på ladet af en lastbil. Bagvingen var blevet revet af bilen og der er store skader på bagenden af bilen, så det er ikke sandsynligt at de kører mere i denne test.
Ifølge vores oplysninger er Casper Elgaard heldigvis ikke kommet alvorligt til skade!
Ud over uheldet med Essex raceren kom IMSA Performance Porsche teamet ud for mekaniske problemer ude på banen og session blev stoppet, så bilen kunne bjerges tilbage til pitlane.
Mandag formiddags tider:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team |
Tid |
|
1 |
11 |
LMP1 |
Team Oreca Matmut-AIM |
1:40,903 |
|
|
|
Courage-Oreca LC70-AIM |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
13 |
LMP1 |
Speedy Racing Team Sebah |
1:42,141 |
|
|
|
Lola B06/80-Aston Martin |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
12 |
LMP1 |
Signature Plus |
1:42,639 |
|
|
|
Courage-Oreca LC70-Judd |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
10 |
LMP1 |
Team Oreca Matmut-AIM |
1:42,932 |
|
|
|
Courage-Oreca LC70-AIM |
|
|
|
|
|
|
|
6 |
9 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
1:43,033 |
|
|
|
Lola Aston Martin |
|
|
|
|
|
|
|
8 |
40 |
LMP2 |
Quifel-ASM Team |
1:43,355 |
|
|
|
Ginetta-Zytek 09S-Zytek |
|
|
|
|
|
|
|
9 |
31 |
LMP2 |
Team Essex |
1:44,241 |
|
|
|
Porsche RS-Spyder |
|
|
|
|
|
|
|
11 |
33 |
LMP2 |
Speedy Racing Team Sebah |
1:46,655 |
|
|
|
Lola B08/80 Coupe-Judd |
|
|
|
|
|
|
|
12 |
24 |
LMP2 |
Oak Racing |
1:47,787 |
|
|
|
Pescarolo-Mazda |
|
|
|
|
|
|
|
13 |
38 |
LMP2 |
Pegasus Racing |
1:49,404 |
|
|
|
Courage-Oreca LC75-AER |
|
|
|
|
|
|
|
10 |
25 |
LMP2 |
RML |
1:51,018 |
|
|
|
Lola B08/80 Coupé-Mazda |
|
|
|
|
|
|
|
14 |
55 |
GT1 |
IPB Spartak Racing |
1:54,411 |
|
|
|
Lamborghini Murcielago R-GT |
|
|
|
|
|
|
|
15 |
51 |
GT1 |
ARC Bratislava - Kaneko Racing |
1:54,952 |
|
|
|
Saleen S7-R |
|
|
|
|
|
|
|
16 |
72 |
GT1 |
Luc Alphand Aventures |
1:56,223 |
|
|
|
Corvette C6.R |
|
|
|
|
|
|
|
17 |
89 |
GT2 |
Hankook - Team Farnbacher |
1:58,152 |
|
|
|
Ferrari F430 GT |
|
|
|
|
|
|
|
18 |
88 |
GT2 |
Team Felbermayr Proton |
1:58,233 |
|
|
|
Porsche 997 GT3 RSR |
|
|
Vejgaard
Læs mere om: Casper ElgaardTeam EssexPaul Ricard09/03/09 - Paul Ricard - Le Mans Series - testdag |