Formel 1   05/04/09

Virgin bliver sponsor
Brawn GP har forlænget samarbejdet med Virgin Group, firmaet har underskrevet en $30m kontrakt gældende fra 2010.

Da Brawn GP stillede til start i Australiens Grand Prix var det med små Virgin klistermærker på bilen, den engelske milliarder Richard Branson betalte den sølle sum af $250.000 for reklamerne, ikke meget taget i betragtning hvad firmaer som ING, Vodafone og Philip Morris betaler for deres respektive sponsorater.
Den nuværende aftale er blevet forlænget til resten af sæsonen, dermed har Richard Branson sikret sig Formel 1 sportens absolut billigste sponsorat.

Men Brawn GP og Virgin Group har fra 2010 indgået en ny aftale, aftalen indebær af Virgin Group betaler Brawn GP $30m per sæson, men til gengæld har Virgin Group rettighederne til reklamepladsen på bilerne.

Dette betyder ikke at der kommer til at stå Virgin på siden af sæsonens største overraskelse, Virgin Group har erhvervet sig retten til at sælge deres reklameplads på bilerne til den højst bydende.
Denne aftale minder meget om den sponsoraftale Ferrari har med Philip Morris, tobaksfirmaet ejer rettighederne til at reklamere på Ferrari bilerne, men de ejer også rettighederne til at sælge reklamepladsen videre til en 3. part, og dermed tjene penge på sponsoratet uden selv at sætte deres firmanavn på bilerne.

”Virgin Group betaler $30m for aftalen, men hvis de kan sælge reklamepladsen til $80m, så har de hurtigt tjent $50m på en meget simpel og nem måde” udtaler en kilde fra Brawn GP.

Jacob Carsting


Læs mere om:
  • Brawn GP

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport