- i Wikinger Rallye Årets første rally blev en blandet oplevelse for Henrik Jensen og Leif Heick i deres Suzuki Swift Challenge. Resultatet er ikke noget at skrive hjem om, for de blev andensidst. Næsten rosinen i pølseenden. Hernede i bunden dannede de makkere med en række andre danske rallykørere, som kæmpede med at få deres uheldsramte rallybiler listet i mål og få måske ”livsvigtige” points på kontoen.
Det lykkedes på et mulehår. Efter de første 5 prøver lå de på en komfortabel førsteplads i klassen, 32 sekunder foran nærmeste konkurrent, men nu knækkede filmen og Suzukien fik en defekt på koblingen. I starten med nogle sekunders tidstab pr. prøve i forhold til konkurrenterne, men det eskalerede for at slutte med op til 2 minutters forsinkelse pr. prøve. På allersidste prøve, en rundbane ved rallycentrum, valgte holdet at køre direkte i mål, med yderligere 5 minutters tidsstraf til følge. Men bilen kørte selv op af målrampen!
Det lykkedes Henrik Jensen, Kalundborg/Leif Heick, Hegnsvig, i Suzuki Swift 1600 Challenge, at gennemføre årets første afdeling af det danske mesterskab i rally, trods flere uheld. (Foto: Jørgen Turking)
Det var meget vigtigt. Det sidste – at bilen selv kunne køre i mål, for andre deltagere havde været ramt at endnu større uheld og måtte udgå af løbet. Derfor giver slutresultatet med en 5. plads i klassen immervæk 9 points og de kan varme rigtig meget når sæsonen slutter til efteråret.
Int. Wikinger Rallye blev rost til skyerne af deltagerne. Også Henrik Jensen og Leif Heick havde rosende ord til arrangørerne og håber dette løb kan blive en del af det danske mesterskab i årene fremover.
Som rallykører skal man være meget varsom i trafikken. Udsættes man for et trafikuheld på transportetaperne, så får man skylden. Lige med det samme. Det koster tid og forhandling, at få modparten ned på jorden og erkende sin andel i uheldet. I en nedkørsel til en motortrafikvej holder der en bil inde i vejkanten. Føreren havde kørt forkert og foretager pludselig en u-vending, netop som Henrik er ud for ham. En påkørsel er uundgåelig, men da Henrik følger med ham til venstre, så bliver det kun til karosseriskader.
Prøv at forestille dig hvordan den forhandling på tysk skal foregå og hvor lang tid det vil tage! Som udgangspunkt har rallykøreren jo altid skylden. Det ved enhver. Selv i denne ekstreme situation, hvor modparten vil vende hvor det er forbudt, så mente han det var Henriks skyld. Men Leif Heick er lavet noget særligt. Det lykkedes ham at få det hele til at glide på diplomatisk og korrekt vis, så situationen endte med udveksling af forsikringsselskab, adresser og telefonnumre. Men det kostede mange minutters forsinkelse ved indcheckning af næste tidskontrol. Heldigvis kostede det ikke en skade, så de måtte udgå.
T. Lund Læs mere om: 04/04/09 - Tyskland - DM Rally |