Formel 1   22/04/09

Regnvejr bliver der nok ikke
Optak til Baharains Grand Prix
Efter to regnvejrsløb i træk er vi på forhånd næsten garanteret tørvejr. Regn er ikke det, der falder mest af i det lille arabiske emirat, Bahrain. Og til en afveksling er lidt solskin vel heller ikke vejen.

Det er længe siden at man allerede efter tre løb er ved at løbe tør for lovprisninger af det vi har set indtil videre. Det er ikke længere et spørgsmål om at fremstille en duel blandt et par biler midt i feltet, som potentielt spændende. Ordet interessant, har tidligere været brugt som erstatning for spænding. Men nu er der ikke længere noget der er interessant - nu er det s'gu spændende.

Brawn og Red Bull har indtil videre manifesteret sig som de to bedste hold i sporten. Det ene har en diffuser, det andet har ikke. I Bahrain skal det blive spændende at se om diffusere har en fordel i tørvejr. I kinesisk regnvejr var fordelen i al fald ikke udpræget.

Men diffuser eller ej - både Brawn og Red Bull er fundementalt set gode biler og begge er et godt bud på en vinder på søndag. En sejr til Mark Webber eller Rubens Barrichello ville være en spændende tilføjelse til kampen om VM.

Toyota har også en diffuser og mens de så godt ud i de to første løb, var de betydeligt mere tamme i Kina. Om det var tilfældigheder, eller om Toyota bare alligevel ikke er helt så meget med i front, som de ellers lovede i starten, bliver vi klogere på den kommende weekend. Man kan bare ikke forestille sig at Toyota har råd til ret meget mere af det der lige ved og næsten og så alligevel ikke.

Williams er det sidste medlem af diffuserbanden og dem der har fået mindst ud af det. Rosberg har været hurtig i de frie træninger, udmærket i kvalifikationen og underligt fraværende i løbene. Der er noget der ikke har fungeret for det engelske team. Williams er i dag et meget mindre team end det var for 10 - 15 år siden og de senere år har de haft en tendens til at være bedst i starten af en sæson. Hvis det samme gør sig gældende i år, lover det ikke godt for den umiddelbare fremtid.

Resten af feltet er lige nu i fuld gang med at opfinde deres egen version af diffusere, men der er tidligst noget på asfalten i Spanien, måske senere. Noget afhænger også af i hvor høj grad det enkelte hold havde forventet afvisningen af klagen over diffuserne. Nogle er længere fremme i udviklingen end andre er.

McLaren og Ferrari var sidste år de to teams alle ville slå, i år er det de to teams alle slår! En noget grov generalisering, men som i Ferraris tilfælde er mere rigtig end de ville bryde sig om. Ferrari har tidligere lavet fantastiske biler, men dennegang er de blevet løbet over ende - og det er sundt for de fleste at prøve engang imellem.

Alligevel kan det virke ret dramatisk at Ferrari efter tre løb ikke har hentet et eneste point endnu og man kan ikke andet end at forvente at de meget snart gør noget ved det. At Ferrari også har ingenting på mandag, virker surrealistisk.

McLaren har lidt bedre fat, men pt. er bilen ingen vinder. Men de skal nok komme tættere på toppen - det skal Ferrari i øvrigt også. Spørgsmålet i begge tilfælde er om det bliver tids nok til at de kan være med i en VM kamp.

Renault kæmper og er pt. lidt svære helt at finde ud af hvor ligger. I Kina gik det godt for Alonso i kvalifikationen, men det var i en bil der klart var den letteste i feltet. Den egentlige styrke er stadig lidt usikker. Tilgengæld virker Piquet her allerede efter tre løb som en mand der knapt selv tror på sin fremtid i Formel 1.

BMW har heller ikke virket fantastisk overbevisende, i forhold til hvor godt de klarede sidste sæson. De virker lidt famlende ligesom Renault, og det er svært at afgøre deres egentlige styrke.

Toro Rosso klarer sig stadig hæderligt. Der bliver næppe nogen sejre i år, men mindre kan også gøre det. Buemi har imponeret, mens Bourdais virker ligeså frustreret som sidste sæson.

Og så er der Force India der lider under at en eller anden jo skal være sidst. Og de er den mest oplagte kandidat til den plads. De gør det ellers ganske hæderligt, men når der kun er 10 teams og 20 biler er hæderligt ikke nok til andet end en sidsteplads.

Martin Møller-Thomsen


 
Reklamer

H.I. Auto


Yokohama Advan dæk


Bruno Hansen Motorsport