Special Saloon Car SP4   06/05/09

SSC 407 melder klar
Efter en horribel 2008 sæson, med mange små dumme fejl, samt de mere alvorlige, såsom defekte plejllejer, løse ventilsæder, dårlig køling osv, vender Andreas Kjærgaard nu stærkt tilbage efter en meget "aktiv" vinterpause.

Da jeg jo ødelagde et plejlleje til et af de sidste løb sidste år, sluttede min sæson lidt tidligere end planlagt, og da jeg fik motoren skilt ad, fandt jeg ud af at krumtappen var blevet skæv, og skulle fornyes. Så da jeg tidligere havde puslet med tanken om at få lagt mere volumen i, benyttede jeg chancen, og købte en brugt 5,4 liters krumtap i USA. Var faktisk det eneste sted jeg kunne få fat i en sådan til en overkommelig pris. Sammenholdt med en dollar på dengang lidt under 5 kroner, var det faktisk en helt god handel. Nye stempler, der passede til den længere slaglængde, fik jeg ved ROSS Racing Pistons.

Da jeg havde fået alle dele hjem, skulle det hele så samles og tilpasses. Det blev gjort under kyndig vejledning af min gode ven og konkurrent Preben Jessen, til UG.. Det virkede bare! Første gang der blev trykket på startknappen, kom der bare den herligste V8 bulder man kan forestille sig.. Nu med 450 ccm mere!!


(Foto: Andreas Kjærgaard)

Jeg fik motorstyringen kørt ind i forrige uge, og uden at afsløre præcist antal heste, kan jeg oplyse at den lagde godt 50HK mere end sidste år, samt 50Nm mere, så den nu har 550Nm.. Og alt ialt en meget flottere moment / effektkurve end før.

Af andre forbedringer/tiltag jeg har lavet, kan nævnes at jeg har fået modificeret kølersystemet, fået lavet en catch-tank til brændstof, så jeg ikke får luft i systemet (igen igen!). Ekstra benzinpumpe, fået div. letvægtsdele på, herunder starter., Nye bremser, renoveret calibre, fået monteret 2 stk. racerkatalysatorer osv, osv..

Sidste weekend kørte jeg så den første Shakedown test på Varde KTA. Shit.. Den trækker bare nu. Overhovedet ingen tøven eller dumme "huller" i momentkurven, som jeg tidligere har døjet med, pga. den høje gearing. (Den er gearet til 307 km/t i femte gear!!). Er næsten ligegyldigt hvilket gear jeg kører i, når blot jeg er over 3500 omdr., hvor den allerede smider over 400Nm.!! Lavede iøvrigt også et par prøvestarter derude...
Det er dyrt i dæk..
Skal lige vænne mig lidt til de mange kræfter. De fremmødte tilskuere mente nu heller ikke at lyden var så ringe endda!!

På baggrund af indsamlede testdata fra Varde, er jeg rimelig fortrøstningsfuld til åbningsløbet. Har dog ikke forventninger om at vinde eller noget, da jeg godt er klar over at konkurrencen er meget hård derude, særligt i SP4, men bliver nu rart at få testet om vinterens anstrengelser har båret frugt. Det kribler ihvertfald gevaldigt i højrefoden! Og glæder mig iøvrigt også til at møde alle racerkolleger igen.

Andreas Kjærgaard
SSC 407
Porsche 944 5,4 liter V8


Læs mere om:
  • Andreas Kjærgaard
  • Jyllandsringen
  • 10/05/09 - Jyllandsringen - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto