Danish Endurance Championship   07/06/09

Defekt gav uventet afslutning på langdistanceløb
DEC - Danish Endurance ChampionshipHenrik Larsen/Kurt Poulsen/René Andreassen vandt anden afdeling af Danish Endurance Championship med mindre end ti sekunders forspring

Det blev i sidste ende en reservedel til en hundredekroneseddel, der blev afgørende for udfaldet, da årets anden afdeling af Danish Endurance Championship lørdag eftermiddag blev kørt på Padborg Park. Efter at Porsche-duoen Jacob Tackmann Thomsen/Vitus Eckert, England/Østrig, havde ført den indledende fase af det godt fire timers lange langdistanceløb, var det trioen Per Johansen/Tom Pedersen/Kurt Thiim, Vejle/Christiansfeld/Luxembourg, som gik i front i det 27 bils store felt, hvor de i løbet af de første tre timer fik opbygget en føring på tre omgange til nærmeste konkurrent.


Trioen Kurt Poulsen, René Andreassen og Henrik Larsen vandt anden afdeling af årets danske Mini Le Mans-serie på Padborg Park med blot ti sekunders forspring efter fire timers kørsel.
(Foto: Morten Alstrup)

Men med godt 35 minutter af løbet tilbage måtte Per Johansen rulle i pit til et pitstop, der ikke var planlagt.

”Bilen begyndte at sætte ud, og den begyndte også at blive stram i servostyringen, og i sådan et tilfælde er der kun en ting at køre, og det er at komme ud i pit, for der havde vi mulighed for at gøre nogle ting,” fortæller Per Johansen. ”En rem til generatoren var faldet af, men da vi havde godt 20 omgange tilbage, valgte vi at sætte et andet batteri på, for det var det hurtigste, og så bliver vi enige om at sætte Tom Pedersen til at køre, da han har en større erfaring.”

Mens den førende mandskab holdt i pitten og reparerede, strøg en tilsvarende Renault Clio med Henrik Larsen/René Andreassen/Kurt Poulsen, Gudbjerg/Ringsted/Odense, forbi og var nu på omgangshøjde. Faktisk nåede den at vinde næsten en hel omgang på løbets favoritter, inden deres bil atter kom på banen – nu med Tom Pedersen bag rattet. Sønderjyden gav gas. Kappede 2-3 sekunder af på hver omgang, men da det ternede flag blev svunget, manglede han mindre end ti sekunder i at indhente Henrik Larsen, der kørte den vindende bil over målstregen.

”Det eneste, jeg tænkte på, var at blive ved med at holde lave 1.08-tider, så kunne jeg køre den sejr hjem,” fortæller Henrik Larsen om sin strategi for den nervepirrende afslutning af løbet. ”Samtidig skulle jeg passe på ikke at få lavet nogen fejl, når jeg skulle overlappe de andre kørere. Men jeg var godt klar over, at de kørte noget stærkere end vi gjorde. Men vi har gjort det godt alle tre, og vi har kørt stabilt hele dagen. Den sad lige hvor den skulle.”

Mens det først var til allersidst, at det generelle resultat og resultatet af division 2 blev afgjort, faldt der forholdsvist tidligt afgørelser i de to andre divisioner. I division 3 for de hurtigste biler var Jacob Tackmann Thomsen/Vitus Eckert aldrig rigtig truet, mens Werner Wounlund/Bjørn Larsen, Ishøj, efter blot tre kvarters kørsel fik en ganske betydelig føring, da den førende bil i division 1 – en VW Lupo med Chris Larsen/Frankie Jørgensen/Lasse Pedersen, Horsens/Horsens/Juelsminde – blev ramt af en konkurrent, så begge biler måtte i pit for at reparere. Dette betød, at Werner Wounlund/Bjørn Larsen for andet løb i træk kunne vinde deres division.


For anden løbsweekend i træk scorede Werner Wounlund og Bjørn Larsen en sejr i den mindste klasse, og de er nu eneste mandskab med maksimumpoints i årets serie.
(Foto: Morten Alstrup)

”Det virkede let, og det er også let, når man kan få tingene til at holde,” sagde en glad Werner Wounlund, mens han nød sejren sammen med Bjørn Larsen og teamets mekanikere ved at indtage en portion æblekage med flødeskum.

”I år har vi valgt at køre 80 % af, hvad bilen kan. Det er noget, vi har besluttet os for at gøre i hvert fald i de første to til tre timer af løbet og så se, hvordan de andre ligger placeret. Med den strategi lå jeg sådan set toer i forhold til Lupoen, og da Lupoen så røg ud for enden af langsiden, lå vi etter, og der har vi faktisk ligget lige siden. Det ser nemt ud, men det er lækkert at se, at vores taktik holder, og at vores motor er skruet rigtig godt sammen.”

Næste afdeling af Danish Endurance Championship køres på Ring Djursland den 29. august.

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Padborg Park
  • 07/06/09 - Padborg Park - Danish Endurance Championship
  • Padborg Park - Race

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport