Formel 1   08/06/09

KERS er for dyrt
Den efterhånden mere og mere magtfulde organisation, FOTA blander sig endnu engang i næste års Formel 1 reglement. Organisationens medlemmer vil have den dyre KERS teknologi helt ud, af Formel 1 sporten til næste sæson.

Formula One Teams Association (FOTA), har godt gang i tænketanken for tiden. Ikke nok med at organisationen udkæmper en heftig krig med FIA om grundstenen i næste års Formel 1 reglement (budgetreglementet red.), FOTA’s medlemmer sætter nu også nye punkter på dagsordenen.

KERS reglementet der blev introduceret forud for denne sæson, er det næste der står for skud.
KERS har indtil videre været modtaget med noget blandede følelser, - i weekendens tyrkiske Grand Prix var det kun McLaren-Mercedes og Ferrari der benyttede sig af det energiladende system.

Problemet med KERS er, de enormt høje udviklingsomkostninger der følger med systemet, KERS har i år været brugt af McLaren-Mercedes, Ferrari, Renault og BMW-Sauber.
Der har indtil videre i sæsonen vist sig at være flere problemer end hvad godt er, og både Renault og BMW-Sauber har været nødsaget til at droppe systemet undervejs på grund af, blandt andet den høje vægt systemet har.

Da FIA i fjor valgte at introducere KERS for Formel 1 cirkusset, var det med øje på at KERS teknologien ville være medvirkende til at højne den miljøvenlige profil for alverdens medier, men med KERS, er der fulgt et gevaldigt - og meget dyrt, udviklingsarbejde med. Det er blandt andet derfor FOTA nu ønsker teknologien fjernet fra 2010 reglementet.

Ferrari er et af de teams der kraftigt ønsker KERS droppet til næste år:
”Ferrari har brugt rigtigt mange penge på KERS i år, men set i det store perspektiv, er det bedst at teknologien ikke bliver brugt mere, der følger simpelthen alt for mange komplikationer og omkostninger med KERS”, forklarer Ferrari’s teamchef Stefano Domenicali efter søndagens Formel 1 løb i Tyrkiet.

Helt enige er FOTA’s medlemmer nu heller ikke, BMW-Sauber var det eneste FOTA medlem der stemte for KERS til 2010 sæsonen, men som alle andre FOTA beslutninger, er det flertallet der bestemmer.


BMW-Sauber vil, trods store problemer med systemet, gerne fortsætte med KERS til næste år
(Foto: bmw-motorsport)

”BMW-Sauber ser gerne KERS i 2010 reglementet, derfor stemte vi for KERS, men de resterende FOTA medlemmer var af en anden holdning, og som med alle andre FOTA beslutninger er det flertallet der bestemmer”, siger BMW’s motorsportschef Mario Theissen.

Vælger FIA, at lytte med det døve øre, til FOTA's anmodning om at droppe KERS fra 2010, kan FOTA’s beslutning om helt, at stoppe med at køre med teknologien, betyde, at KERS reelt alligevel ikke bliver benyttes i Formel 1 fremover.
Det må nemlig på stående fod synes usandsynligt, at de eventuelle nye teams der gør deres entre næste år, har de fornødne økonomiske ressourcer, til at udvikle og bibeholde et konkurrencedygtigt KERS system.

Jacob Carsting


 
Reklamer

Bruno Hansen Motorsport


Yokohama Advan dæk


H.I. Auto