Le Mans   14/06/09

Fjerde sejr til Jan Magnussen efter drama på Le Mans
Le MansJan Magnussen vandt i sin Corvette C6.R GT1 klassen på Le Mans for fjerde gang. Løbet var en omgang store op og nedture for Jan Magnussen og hans team, der dog til sidst kunne stille sig på podiet foran de mange, mange tusinde tilskuere som vindere af den 77. udgave af 24 timers løbet. Men før sejren var i hus, gik Jan Magnussen så grueligt meget igennem.

Da starten gik for årets 24 timer på Le Mans lørdag kl. 15, var det Jan Magnussen, der sad bag rattet af Corvetten med nummer 63. Magnussen forsvarede sin Pole Position og holdt føringen i GT1 klassen under sit første dobbelstint. Føringen blev endda udbygget væsentligt, da en safetycar to gange kom ud mellem den førende Corvette og teamets anden bil med nummer 64.

De øvrige konkurrenter i GT1 havde hurtigt sat sig selv ud af kampen om sejren, da både Aston Martin og Lamborghini allerede på første omgang måtte i pit og derefter løb ind i mange andre problemer, der satte dem flere omgange bagud.


(Foto: Jan Kaiser)

Duellen over de 24 timer kom derfor til at udspille sig mellem Magnussens Corvette og søsterbilen med Gavin, Beretta og Fässler. Det blev en skarp kamp på sekunder. Magnussen og holdkammeraterne Antonio Garcia og Johnny O’Connell var ikke helt tilfredse med balancen i deres bil, men jo køligere vejret blev, desto bedre blev bilen. Særligt amerikaneren O’Connell følte sig ikke tilpas med bilens opsætning og han mistede kostbare sekunder hver omgang. Føringen holdt dog aftenen igennem og langt ud på morgenen, ikke midst takket være Magnussens hurtige omgangstider i bilen. Men kl. 3.40 tog løbet dog taget en drastisk vending for Magnussens vedkommende.

Straks efter at han var kommet ud af bilen og op på sit værelse, kastede han op og han havde siden problemer med at holde mad og væske i sig. Lægerne gav ham drop og vitaminer, men da Magnussen igen skulle have været i bilen ca. kl. 7.30 var han langt fra frisk.

Holdkammeraterne Garcia og O'Connell skiftedes til at dobbeltstinte i bilen, men efter at have ført i 19 timer, måtte de desværre se deres føring forsvinde, da en periode med safety car gik dem i mod og Corvette #64 kom forbi.

Kort før kl. 10.30 forsøgte Jan Magnussen atter at iføre sig sin kørerdragt, men måtte give op og kravlede tilbage i seng. Teamet og mekanikerne på Corvette #63 var naturligvis frustrerede og ærgelige over Magnussens problemer, men havde til gengæld stor forståelse og medfølelse. De vidste, at Jan skal være meget, meget syg for ikke at tage sin tørn bag rattet i en racerbil. Han har tidligere vundet Petit Le Mans, hvor han kørte med influenza og kastede op mellem stints, så der var ingen tvivl om, at teamet godt vidste, at Jan ikke følte sig frisk nok. Efter lægens vurdering havde Jan Magnussen fået en slags maveonde, der nærmest havde forårsaget en dehydrering. Jan Magnussen havde indtaget det væske og mad han skulle, men maveondet havde tappet Magnussen for væske og der skulle 4 liter væske i drop til før, at Jan Magnussen atter følte sig bare en lille smule frisk.

Kl. 12.30 meldte Jan sig hos teamet, men Corvette chefen Doug Feehan ville, da han så Jan, ikke tage nogle chancer og satte sikkerheden forrest og det blev derfor besluttet, at Jan kun skulle i bilen i yderste nødstilfælde.

Kort tid efter skulle det vise sig, at der ikke blev brug for Jan Magnussens super omgange. Den førende Corvette #64 holdt stille på banen, lige inden pitindkørslen. Gearkassen havde gjort kvaler og inden Fassler, der sad i bilen, kunne få den tilbage til pitten var gearkassen helt ødelagt og bilen kunne ikke længere fortsætte ved egen kraft.

Så med kun lidt over to timer tilbage var Magnussen, Garcia og O’Connell tilbage på førstepladsen og endda i en så sikker føring, at de kunne skrue ned for tempoet og køre mod mål, uden at presse materiellet. Der blev sågar tid til at hive bilen i pit 15 minutter før afslutningen. Her kastede alt teampersonel, inklusiv kørere, sig over bilen og pudsede den så den var skinnende flot, når den passerede målstregen efter de 24 hårde timer. Det var en værdig afsked med Corvettes GT1 program på Le Mans.


(Foto: Jan Kaiser)

”Jeg er rigtig, rigtig glad. Det er svært ikke at være det, når man lige har vundet Le Mans” sagde en stor smilende Jan Magnussen lige efter løbet. ”Det har været noget af en rutsjebanetur. Jeg tror, det er det mærkeligste løb jeg nogensinde har været med i. Vi var i styring af løbet. Så fik vi det svært. Og pludselig, så var det os der havde modgang og det så ud til, at det var ved at smutte fra os. Men gutterne kæmpede videre og resultatet viser endnu en gang, at Le Mans varer 24 timer. Jeg kan selvfølgelig godt have ondt af mine holdkammerater i Corvette #64, men samtidig havde vi ført løbet i 19 timer, da vi fik modgang. At jeg så kæmpede med mit maveonde gjorde ikke den følelsesmæssige rutsjetur mindre. Jeg kæmpede hårdt de timer, jeg var i bilen, men gutterne (Garcia og O’Connell – red.) var desværre nød til, at kæmpe alene siden i morges, da jeg blev dårlig. Et par gutter i temaet mente, at jeg havde morgenkvalme i sympati med min gravide kone, men det har lægen heldigvis afvist… Jeg kan ikke huske, hvornår jeg sidst har følt mig så dårlig og afkræftet. Jeg var tæt på at kaste op i bilen ved mit sidste stint, men nåede heldigvis ud. Men O’Connell og Garcia gjorde et formidabelt stykke arbejde og vi er alle rigtig stolte over sejren. Vi kæmpede hårdt løbet igennem med en bil, som vi ikke synes var helt optimal, men vi blev ved med at presse. Og så kom sejren til os til sidst. Da det samtidig var Corvettes sidste løb i GT1 klassen, så det var en meget vigtig sejr for os. Det gør bare en ekstra stolt at have været med til at lukke dette fantastiske program ned”.


(Foto: Jan Kaiser)

Jan Magnussen har nu vundet GT1 klassen på Le Mans fire gange og er de sidste seks år sluttet på podiet. Alle gang for Corvette.

Jan Kaiser
JanMagnussen.com
KevinMagnussen.com


Læs mere om:
  • Antonio Garcia
  • Jan Magnussen
  • Johnny O'Connell
  • Corvette Racing
  • Le Mans
  • 13/06/09 - Le Mans - Le Mans

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk