- i dansk FF - Desværre har eksamensperioderne kollideret med de 2 første DM-løbsweekender i Formel Ford, konstaterer en forventningsfuld Nils K. Vestergaard inden årets første optræden på dansk motorbane-asfalt. - Studiet som racing engineer med base i engelske Oxford levner desværre ikke mulighed for at komme op til ”syge-eksamen” eller overhovedet miste et semester. Dertil er konkurrencen blandt studenterne benhård, og samtidig danner eksamenskaraktererne basis for mulighederne omkring det obligatoriske læreår på græs hos et professionelt motorsports-team.
Seriøsiteten og stædigheden hos udenlands-fynboen har dog bevirket, at Nils K. Vestergaard efter sommerferien starter på nogle spændende og krævende udfordringer inden for den tekniske udvikling af motorsporten.
Nils K. Vestergaard ser frem til den første FF-løbsweekend på dansk konkurrence-asfalt. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Den første sportslige opgave foregår på FDM Jyllands-Ringen i weekenden: 27.-28. juni, hvor fjerde afdeling af DM-serien i Formel Ford afvikles i Bilen Juni-løbet:
- Tidsplanerne har givet mig mulighed for at køre fuldt program som dansk ambassadør i den stærktbesatte vesteuropæiske racing-serie: Formula Ford Benelux (FFB). Her fik jeg samtidig mulighed for at smugdebutere i DM-serien 2009, fordi der blev afviklet et fælles race i forbindelse med F3 Masters-løbet på grand prix-banen: Zandvoort i Holland. I al beskedenhed gik det virkelig fornuftigt, idet jeg blev bedstplacerede dansker som toer i løbsweekendens andet DM-heat.
Bilen Juni-løbet bliver anvendt til udforskning af nye opsætningsmuligheder for Nils K. Vestergaard på Mygale-raceren. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
Sæsondebuten på hjemmebane bliver en kombination omkring forsvar af hurtigheden samt afprøvning af nye ideer. Nils K. Vestergaard har spottet nogle udviklingsmuligheder på sin franske Mygale-racer, som kan give ekstra hurtighed og race power på FDM Jyllands-Ringen:
- Normalt er Mygale’n hurtig og stabil på de forholdsvis langsomme rundbaner. Snitfarten ligger på omkring 120 km/t for hver enkelt omgang på rundbanen ved Silkeborg, og til sammenligning kører vi cirka 150 km/t på Zandvoort. Vi vil derfor udforske nogle lidt utraditionelle opsætninger af undervognen til Bilen Juni-løbet.
Racingteam Vestergaard er klar til en koncentreret indsats på FDM Jyllands-Ringen. (Foto: Åge Kirketerp Jensen)
På udenlandsfynboens studiested: Brookes Oxford University er racingteamets single seater blevet undersøgt i en speciel testbænk, som sætter særlig fokus på støddæmpere og fjedre.
- Med hjulene placeret langt uden for karosseriet forbinder man ikke umiddelbart FF-raceren med en almindelig hverdagsbil, oplyser teamchef og far Gert Vestergaard. - Støddæmperne er dog blot flyttet ind i selve chassiset. På Mygale’n klarer en enkelt støddæmper således opgaven for begge forhjul. Dette kræver lidt tilvænning for køreren, men herefter er de glade for denne tekniske løsning.
Allerede ugen efter DM-sæsonpremieren skal Nils K. Vestergaard i FFB-aktion på den hurtige hollandske motorbane: Assen, som oprindelig er opbygget til afvikling af TT-løb for motorcykler.
RACINGTEAM VESTERGAARD
Åge Kirketerp Jensen Læs mere om: Nils K. VestergaardRacingteam VestergaardJyllandsringen28/06/09 - Jyllandsringen - Formel Ford - DK |