Lyden af brølende motorer blev spredt rundt til de københavnske indbyggere da der igen i år var samlet historiske racere i Fælledparken. Weekenden bød på de kendte historiske klassikere, ProAm løbet og et par andre indslag. Weekendens race blev kørt meget fornuftigt, men stadig med masser af mod og mandshjerte.
Klasserne igennem var der sikre sejre til flere af de kendte navne - fra 1947 klassen hvor det som altid er MG'erne der holder sig i front og videre til de øvrige. Derimod er Royal ProAm klassen altid meget åben, hvilket da også var tilfældet i år. Desværre blev søndagens løb spoleret af at flere endte i muren da der var blevet smidt olie, så mere eller mindre halvdelen af feltet var udgået til sidst.
Og da der også var uheld i flere af de andre klasser og dermed racere som ikke kom ud at køre mere, så blev feltet selvsagt også temmelig decimeret i det der er løbets største sportslige attraktion. Til weekenden var der fokus på Mini og Abarth, som begge fejrer jubilæumer i år og her var det muligt for en række ejere at de ældre biler at få en tur rundt, som det plejer at være. Men det har stadig svært ved at svinge sig op til den samme opmærksomhed som Ferrari fik for et par år siden. I opvisningsklasserne kunne der fremvises et par CO2 rigtige el-biler (til salg for 950.000 kroner hvis det skulle være!) Lyd er der som bekendt ikke meget af, så det er ekstraudstyr! Jens Winthers historiske Le Mans racer (Foto: Motorsporten.dk)
Et af højdepunkterne er opvisningen af andre specialbiler, og her var det i det store og hele nogle racere vi har set før. Et af de større højdepunkter var dog at se Jens Winther tilbage i sin gamle Le Mans racer. Ganske godt klaret at de har fået den kørende igen. Men derudover var der ikke så meget mere. Marcos-raceren var der også, men måtte to gange parkere i udgangen til langsiden med brand! Lørdagens brand var dog langt den værste, men de fik da den ud igen søndag. Men der er vist et par ting der skal kigges efter i den racer! Der var drama lørdag da Le Mans bilerne gav opvisning hvor Marcos-raceren brød i brand (Foto: Motorsporten.dk)
Og den blev så siden kølet ned da brandfolkene endelig kom til (Foto: Motorsporten.dk)
Underholdningen på banen kommer fremfor alt fra hollænderen Michiel Campagne som kom med en ny Chevrolet Corvette. Det er det ikke blevet kedeligere af. Problemet er dog at ingen kan følge med den vilde hollænder. Og han kører stadig mere sidelæns end ligeud! Ham må løbet ikke miste - det er i hvert fald yderst underholdende. Sådan kører man ud på langsiden hvis man er Michiel Campagne (Foto: Motorsporten.dk)
Når man kigger tilbage på løbet i år, så synes der at være brug for lidt flere biler. Mange af bilerne går igen i flere af klasserne og der trænger til at blive spædet nogle flere biler til. Derudover skal der lidt mere underholdning i opvisningsklasserne. Le Mans og gruppe C-klassen var for tynd. Og der var vist mange der gerne ville have set Casper Elgaard og Kristian Poulsen køre en tur rundt på banen med den Essex-racer som de netop i år vandt Le Mans med. Det var da tæt på at være nærliggende. Men den stod helt stille hele weekenden.
Løbet i Fælledparken er blevet en fantastisk platform. Det har hele tiden været med det historiske som centrum, men der skal gøres nogle overvejelser om løbet kan flyttes en tak mere op, både i underholdning men også i indholdet. Indtil da må vi vente og se hvad der bliver i pakken til københavnerne i 2010, hvor der igen skal køres i den første weekend i august.
Weekendens race i København er slut - nu venter vi på hvad der venter os i 2010 (Foto: Motorsporten.dk) Benji
Læs mere om: Casper ElgaardJens Winther sen.Kristian PoulsenMichiel CampagneFælledparken02/08/09 - Fælledparken - CHGP |