Det blev en god week-end for Chevrolet Motorsport Danmarks DTC-racere på Padborg Park Med en heatsejr, podieplacering og mange point, befæstede teamet sin position yderligere i teammesterskabet og begge kørere er stadig med helt i toppen i det individuelle mesterskab. Men der var et enkelt problem for Chevroleterne igennem hele week-enden. Det kom fra England og hedder James Thompson. (Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Som i tidtagningen i går blev søndagen en kamp imellem de to Chevroleter og James Thompsons Honda og de tre biler tog sig af samtlige top-tre placeringer i alle 3 løb, pånær finalen, hvor Henrik Lundgaard måtte udgå. Det kunne måske lyde en smule kedeligt, men det var nok den mest forkerte betegnelse, man overhovedet kunne sætte på løbet på Padborg Park.
Første heat blev desværre præget af en masse kollisioner i de første par sving efter starten. Både Michel Nykjær og især Henrik Lundgaard blev ramt af andre biler, men Chevroleterne viste, at de er solidt kram og begge kunne umiddelbart fortsætte og bilerne havde ikke taget nævneværdig skade. Det kunne man ikke just sige om mange af de bagvedkørende og da støvet havde lagt sig holdt Jason Watt, John Nielsen, Michael Carlsen og Kim Morgan stille, mens Tom Pedersen og Per Poulsen hurtigt måtte søge i pit. Nykjær og Lundgaard havde beholdt deres placeringer som to og tre, men i forvirringen havde James Thompson fået et forspring og det lykkedes det aldrig at indhente.
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
Hele 10 omgange forsvarede Tom Pedersen sin føring og det var et forrygende race, som de førende biler præsenterede for publikum. Udbremsningsdueller, kørsel side om side og utallige overhalingsforsøg - alt sammen uden at der blev lavet så meget som en ridse i bilerne. Det var race, når det er bedst! Desværre for Tom Pedersen kunne Mercedesen ikke stå for mosten. En forbindelse i gearkassen knækkede og han måtte halte i pit, hvor han blev modtaget af et stort bifald. Ikke kun fra sine egne mekanikere, men fra samtlige teams! Ude på banen havde Henrik Lundgaard nu fri banen og han trak hurtigt fra Thompson, som forsvarede sig succesfuldt overfor Michel Nykjær, som ikke fandt vej forbi ham.
Startpositionerne til finalen var som til første heat James Thompson forfulgt af to Chevroleter. Her gentog Thompson og Lundgaard straks en bremseduel for enden af langsiden af samme type, som de havde haft talrige af i andet heat. Men denne gang med et noget andet udfald. "Vi rører lige hinanden lidt, mens vi ligger side om side og det er så uheldigt, at det ødelægger mit venstre fordæk og slår noget i stykker i styretøjet," fortæller Henrik Lundgaard, som kørte en enkelt omgang under voldsom røgudvikling og derefter måtte fortrække til pitten.
Herefter trak Thompson og Michel Nykjær fra resten af feltet, men uden egentlig at kæmpe om føringen. "Thompson havde lidt overtaget denne gang, men jeg var lige i skyggen af ham, så næste gang - hvor vi skal køre på Jyllandsringen - skal jeg nok få ham," sagde Nykjær bagefter. Men det blev ikke denne gang.
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)
"I dag må vi tage hatten af for James Thompson. Vi har kørt godt og scoret mange point, men alligevel har vi været en lille smule bagefter. Vi var også lidt uheldige med at Henrik måtte udgå i finalen, men sådan er motorsport. Som situationen var, kunne det ligeså godt have været Thompsons bil, som var punkteret. Thompson vandt denne runde, men vi vender stærkt tilbage til Grand Prix'et på Jyllandsringen" slutter teamchef Kent Bo Steffensen.
Henning Smed Chevrolet Motorsport Danmark Læs mere om: Henrik LundgaardMichel NykjærChevrolet Motorsport DanmarkPerfection RacingPadborg Park09/08/09 - Padborg Park - Danish Touringcar Challenge |