Advan Cup   19/08/09

Ole Luton: ”Der skal noget mere til”
Ford Focus-køreren kæmper for at bryde Peugeot-dominansen i Advan Cuppen
Et kik ned over den aktuelle mesterskabsstilling i Advan Cuppen synes at indikere, at klassen for de serienære standardvogne er gået hen og er blevet til en mærkeklasse i alt andet end navn. Det er chauffører bag rattet af Peugeot-modeller, der dominerer klassen, hvor man skal helt ned på ottendepladsen for at finde den første ikke-Peugeot-kører. Det er Ole Luton, Støvring, der kører Ford Focus.

”Jeg kører nogenlunde samme tider som sidste år, men det er bare ikke godt nok i år,” konstaterer nordjyden om det aktuelle styrkeforhold i klassen.

”Peugeot-kørerne kan knalde en god tid af i tidtagningen, men i løbet kan jeg godt følge med, og så er det et problem, at man starter som nummer ti. Det er ikke helt det, jeg havde regnet med, inden sæsonen startede, for jeg kan ikke helt se, hvad den store forskel er i forhold til sidste år, men Peugeot-kørerne har fundet noget, så de kan sætte en god tid i tidtagningen. Vi skal have fundet ud af noget, for det er ikke bare at komme med det, man har. Der skal noget mere til.”


Ole Luton håber at kunne holde Peugeoterne bag sig i Advan Cuppen ved FDM’s 100 års Jubilæums GP Danmark på FDM Jyllandsringen.
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Helt bagud af dansen er Ole Luton dog ikke gået, for selv om han aktuelt indtager en ottendeplads i den samlede stilling, er han ofte at finde længere fremme i feltet. Godt halvdelen af sæsonens løb er han sluttet i top fem, men sæsonen har også givet en del buler til den røde og sorte Ford Focus.

”Der bliver jo kørt lidt tæt på de første omgange, så det kan jo ikke undgås, men så hårdt bliver der heller ikke kørt. Men der skal falde selvfølgelig en straf, når der sker noget alvorligt,” siger Ole Luton, der efter den forrige Advan Cup-afdeling har sendt bilen til pladesmed.

”Der røg en bagbro, et baghjulsleje, en bagskærm og en kofanger i forrige weekend. Det var småting, men jeg gad bare ikke selv døje med at gøre det selv. Bilen har været til at køre med, og når man kører på banen, er der ikke så mange, som ser det, men nu skulle det være, for bilen måtte godt se pænere ud.”

Men selv om nordjyden resultatmæssigt står lidt i stampe i forhold til tidligere år, har han ikke opgivet modet.
”Jeg har døjet lidt med motoren, mens Peugeot-kørerne har fundet noget tid i forhold til sidste år, og dem er der jo en del af, så det er ikke særligt godt,” siger han. ”Men vi satser på at kunne komme fremad. Jeg har i hvert fald fået en motor, som ser ud til at klare mere end et heat ad gangen, så den skal have noget gas.”

Stillingen i Advan Cup:
Pl. Kører Hjemby Mærke Point
1 David Falch Roskilde Peugeot 307 / 308 177
2 Peter Olsen Havdrup Peugeot 307 129
3 Bruno Rasmussen Tyskland Peugeot 307 122
4 Anders Majgaard Søborg Peugeot 308 118
5 Kim Lund Silkeborg Peugeot 307 107
6 Anders Christensen Egå Peugeot 307 99
7 Peter Obel Kalundborg Peugeot 307 98
8 Ole Luton Støvring Ford Focus 84
9 Steffen Larsen Ishøj Peugeot 307 73
10 Jesper Gregersen Kolding Peugeot 307 63
11 Kim Holmgaard Aalborg SØ Chevrolet Nubira 55
12 Niels Ole Andersen Jelling Peugeot 307 32
- Carsten Rasmussen Egtved Peugeot 307 32
14 Jesper Sylvest Jægerspris Peugeot 307 30
15 Søren Marquard Vejle Peugeot 206 18
- René Hoff Vanløse Peugeot 307 18
17 Peter Juhl Jensen Hejnsvig BMW 320i E90 11
18 Michael R. Jensen Roskilde Peugeot 307 8
19 Lars Gaardsøe Frederikssund Peugeot 206 7
20 Mirza Lovic Søndersø Peugeot 307 5
21 Peter Jensen BMW 120i 3
- Allan Jensen Frederikssund Peugeot 206 3

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Ole Luton
  • Jyllandsringen
  • 23/08/09 - Jyllandsringen - Advan Cup

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto