Sent torsdag eftermiddag, måtte Jørgen Hansen, Fjenneslev, alligevel kaste håndklædet i ringen og opgive at komme til start i Special Saloon Car-klassen ved Grand Prix Danmark på FDM JyllandsRingen i weekenden. Det var absolut ikke noget der passede en af dansk motorsports Grand Old Men, men på et tidspunkt er der ikke flere tricks i ærmet. Tidligere på året eksploderede den nyeste motor under et løb i Tyskland, så inden næste løb i Danmark blev reservemotoren monteret, mens man ventede på en helt ny motor. Der var en masse problemer med at få de rigtige dele fra USA, og det forsinkede leveringen i adskillige måneder, mens man krydsede fingre under hvert løb. Reservemotoren nåede at køre over hundrede timer, men ved sidste løb på Padborg Park i forrige weekend eksploderede den i sidste heat i en mægtig ildkugle.
”Jeg kunne godt mærke, at elastikken var begyndt at blive lidt flosset i de sidste par løb, men jeg håbede jo hver gang, at den ville holde – og det gjorde den næsten også”
Motoren kunne stadig trække. (Foto: Gripping Media)
Allerede mandag var Jørgen i kontakt med motorbyggeren, som kort efter kunne vende tilbage med besked om, at delene ville ankomme fra USA om torsdagen. Så skulle de ’bare’ lige samle motoren hen over weekenden, så Jørgen kunne mødes med dem syd for Hamborg natten mellem mandag og tirsdag og få motoren med hjem.
Tiden frem til mandag blev brugt på rengøring af bilen for brændt olie og pulver fra ildslukkerne samt udskiftning af de brændte kabler og et par defekte støddæmpere.
Tirsdag morgen klokken fem rullede de godt trætte ind på pladsen i Fjenneslev og fik et par timers søvn, inden arbejdet med at montere motoren gik i gang.
Udskiftning af motoren på en standardbil klares på nogle få timer, men på racerbilen var alle motorophæng og beslag specialfremstillet til den gamle motor, og nu skulle man så til at tilpasse dem til den nye motor. Onsdag middag kunne motoren endelig startes, men den blev lynhurtigt stoppet igen, da værkstedet genlød af grimme metalliske lyde fra topstykket.
Det var en meget nedtrykt motorbygger, som i telefonen kun kunne foreslå at sætte bilen på en trailer og køre tyve timer sydpå for at få lavet motoren. Det var Jørgen ikke indstillet på og måtte se i øjnene, at sæsonen så var slut. Efter et kvarter ringede motorbyggeren tilbage og bad om et hotelværelse fredag – så ville en mand komme op og hente bilen, køre til et værksted og lave den, hvorefter der kunne køres motorløb igen.
Jørgen Hansen med speederen i bund. (Foto: Gripping Media)
Beslutningen om ikke at køre ved Grand Prix Danmark står dog ved magt, da det ikke vil være muligt at træne eller deltage i tidskørslerne, men løbet efter på Ring Djursland bliver med deltagelse af den hurtige BMW fra Fjenneslev.
”Jamen, man kan da ikke bare give op, før man har prøvet alt” – det er kampgejst fra en mand på 64 år. Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingJyllandsringen23/08/09 - Jyllandsringen - Special Saloon |