De sidste ti minutter blev afgørende for årets tredje langdistanceløb Lørdag eftermiddag blev årets tredje Mini Le Mans på Ring Djursland. Med en varighed på tre-og-en-halv time blev der kørt masser af omgange på den kuperede racerbane ved Tirstrup, men reelt set var det henholdsvis de ti første og de ti sidste minutter, der blev afgørende for udfaldet af løbet, som Klaus Ellmies/Finn Nielsen/Ole Christophersen, Haderslev/Flensburg/Haderslev, vandt med et forspring på lidt mere end et halvt minut. Klaus Ellmies og hans co-drivere vandt Mini Le Mans på Ring Djursland efter ti meget dramatiske afsluttende minutter. (Foto: Morten Alstrup)
Favoritterne til løbet var Kurt Thiim/Tom Pedersen/Per Johansen, Luxembourg, Christiansfeld/Vejle, som havde sat hurtigste omgang i tidtagningen, og det var da også dette mandskab, som lagde ud med at føre. Men ikke ret længe. På sin fjerde omgang spandt Kurt Thiim i Depotsvinget og ramte en jordvold, hvilket betød, at holdet måtte bruge 19 minutter på at reparere, inden de kunne genoptage løbet som nummer 27 blandt de 29 startende hold.
”Bilen forsvandt lige pludselig, så jeg må være gledet på noget olie,” forklarede Kurt Thiim, som sammen med sine to medkørere formåede at få arbejdet bilen frem på 16. pladsen ved det ternede flag.
Herefter var det Jens Møller/Peter Rasmussen, Ikast/Søllinge, som overtog førstepladsen, hvor de stille og roligt fik opbygget et forspring, som efter en times kørsel udgjorde lidt mere end 45 sekunder til Henrik Bollerslev/Thue Kristensen, Viborg/Viborg. Et lettere kikset tankstop for Jens Møller/Peter Rasmussen sendte Henrik Bollerslev/Thue Kristensen i front, men da Viborg-holdet også skulle have benzin på deres racerbil, kunne Henrik Larsen/Kurt Poulsen/René Andreassen, Gudbjerg/Ringe/Ringe, gå i front, indtil det var deres tur til at tanke.
Nu kom Henrik Bollerslev/Thue Kristensen tilbage i front, men efter præcis to timers kørsel strejfede holdet et autoværn og rykkede et forhjulsophæng i stykker, hvilket gjorde, at Jens Møller/Peter Rasmussen var tilbage i en føring, som de støt og roligt udbyggede. Da teamet havde gennemført deres andet obligatoriske tankstop, havde de et forspring på mere end to omgange, og netop som det så ud til, at de skulle tage deres første sejr, kørte bilen langsomt bare seks omgange før det ternede flag.
”Jens kørte perfekt, og jeg synes også selv, at jeg kørte godt. Desværre var der en del i benzintilførslen, som knækkede, så Jens måtte køre i pit,” forklarede Peter Rasmussen, hvis mekanikere fik fejlen rettet, så bilen kunne komme tilbage på banen, hvor det blev til en syvendeplads generelt.
Sejren gik nu til Klaus Ellmies/Finn Nielsen/Ole Christophersen. Trioen havde kørt et stabilt løb, hvor man havde haft et så beskedent udgangspunkt som en 19. plads i startopstillingen. Efter en lille times kørsel havde Ole Christophersen fået arbejdet bilen frem på ellevtepladsen. Finn Nielsen fik den et par pladser yderligere frem, inden han en time senere overlod rattet til Klaus Ellmies, der herefter begyndte avancementet gennem den forreste del af feltet.
Med en times kørsel igen var han på sjettepladsen, en halv time senere var han nummer fire, hvorefter han indhentede en af feltets mindste biler, en Suzuki Swift, som Jørgen Hansen/Jesper Holden/Michael Jacobsen, Skærbæk/Rødding/Åbenrå, havde fået kørt frem på en fantastisk tredjeplads generelt.
Men indenfor de sidste ti minutter blev alt ændret i toppen. Først fik Lars Vendelbo, Hadsten, på andenpladsen en teknisk defekt i sin Mini Cooper , og så løb den førende Jens Møller ind i problemerne med benzintilførslen. Dermed var Klaus Ellmies i front, men han kunne alligevel ikke slappe af, for Jørgen Hansen/Jesper Holden/Michael Jakobsen var blot et halvt minut efter ved det ternede flag.
Jesper Holden og hans makkere vandt ikke bare division 1 for de mindste biler op til 1600 cm3, men scorede også en generel andenplads på omgangshøjde med vinderne. (Foto: Morten Alstrup)
”Man må sige, at vi gjorde det godt i dag,” sagde Jørgen Hansen, da sejren i den mindste klasse og andenpladsen generelt var kørt i hus i den lille Suzuki Swift.
”Bilen er langt hen ad vejen standard, men vi har lagt en rallymotor med 180 hestekræfter og en sekventiel gearkasse i den. Vi havde slet ikke nogen problemer, selv om vi var lidt bange for benzinforbruget, men det gik fint, for vi havde benzin nok. Suzuki lever op til, at de kører langt på literen...”
Resultatet af Danish Endurance Championship løbet:
|
Pl. |
Kørere |
Mærke /Division |
Omg. |
|
1 |
Klaus Ellmies |
Renault Clio II |
207 |
|
Finn Nielsen |
Nummer 1 i division 2 |
|
|
Ole Christophersen |
|
|
|
2 |
Jørgen Hansen |
Suzuki Swift |
207 |
|
Michael Jacobsen |
Nummer 1 i division 1 |
|
|
Jesper Holden |
|
|
|
3 |
Kurt Poulsen |
Renault Clio III |
206 |
|
René Andreassen |
Nummer 2 i division 2 |
|
|
Henrik Larsen |
|
|
|
4 |
Ole Klitgaard |
Renault Clio III |
206 |
|
Martin Frederiksen |
Nummer 3 i division 2 |
|
|
Mads Pedersen |
|
|
|
5 |
Jens Bang Mølgaard |
Renault Clio III |
205 |
|
Christian Gjerløv |
Nummer 4 i division 2 |
|
|
Jens Erik Mølgaard |
|
|
|
6 |
Thomas Jensen |
Renault Clio II |
205 |
|
René Lund |
Nummer 5 i division 2 |
|
|
René Hagedorn |
|
|
|
7 |
Peter Rasmussen |
Renault Clio II |
204 |
|
Jens Møller |
Nummer 6 i division 2 |
|
|
|
|
|
|
8 |
Knud Bæklev |
Renault Clio III |
204 |
|
Christian Jacobsen |
Nummer 7 i division 2 |
|
|
|
|
|
|
9 |
Ronni Pedersen |
Renault Clio III |
202 |
|
René Ogrocki |
Nummer 8 i division 2 |
|
|
Torben Jensen |
|
|
|
10 |
Niels Borum |
Mini Cooper Challenge |
201 |
|
Jacques Møller |
Nummer 9 i division 2 |
|
|
Lars Vendelbo |
|
|
|
Morten Alstrup Læs mere om: Finn NielsenJørgen HansenKlaus EllmiesRing Djursland29/08/09 - Ring Djursland - Danish Endurance Championship |