Formel 1   04/09/09

Fisichella: Først Ferrari og så slut med Formel 1
Fisico kører årets sidste 5 GP´er for Ferrari og så er det endegyldigt slut med Formel 1 … næsten!
For Giancarlo Fisichella har den sidste uge været en af de mest turbulente i racer-karrieren.
Lørdag sikrede han sig en sensationel pole til ”underdog” teamet Force India, søndag fulgte han det så op med en flot andenplads efter sin kommende teamkammerat Kimi Raikkonen.
(Det store spørgsmål er, om ikke Fisichella havde vundet, hvis Raikkonen ikke havde haft KERS??)

I går (torsdag) kom så belønningen for super-præstationen på Spa-Francorchamps: Fisico får en super-kontrakt med Ferrari (en mangeårig drøm går i opfyldelse!). Fisichella skal erstatte Massa (- og Badoer!) i sæsonens sidste 5 Grand Prix'er og fortsætter i 2010 som test- og reservekører for ”La Scuderia”.
De sidste ting i kontrakten blev forhandlet på plads i går (torsdag) i Maranello.


Så glad er Fisichella for sin nye arbejdsplads
(Foto: Ferrari Media)

”Jeg føler mig i den syvende himmel. Jeg kan stadig ikke fatte, at min livsdrøm går i opfyldelse. Jeg ønsker at takke Ferraris præsident Luca di Montezemolo, som har gjort dette muligt. Det har været en helt skør uge, først pole, så andenpladsen i Belgiens Grand Prix og nu skal jeg køre 5 løb for Ferrari, blandt andet andet Ggrand Prix'et på Monza! Enhver italiensk kørers drøm. Jeg vil yde mit allerbedste, for at vise Ferrari min taknemmelighed for denne enestående chance. Det bliver ikke let, men jeg vil give alt hvad jeg har!” udtaler en superlykkelig Giancarlo Fisichella, der også tænker på sin forgænger som Massa-reserve:
”Det gør mig ondt på Lucas (Badoer) vegne, jeg ved hvor gerne han ville have kørt for Ferrari på Monza. Det er det ypperste for en italiensk kører.”

Hvad mange sikkert ikke ved: Allerede i 1995 testede Fisico for Ferrari. 4 unge italienske talenter var inviteret til at teste en 412 T2 på Ferraris testbane Fiorano i Maranello. De tre andre håbefulde talenter var: Pierluigi Martini, Gianni Morbidelli og Luca Badoer (!). Da må man vel konstatere, at Fisichella med blandt andet 3 Grand Prix sejre var den der klarede sig bedst.
Senere i 2004 var Fisichella igen tæt på en Ferrari-test. Dengang kørte han for Sauber-Petronas som benyttede sig af Ferrari-motorer. Men en interesse-konflikt mellem Saubers benzin/olie-sponsor Petronas og Ferraris ditto Shell, gjorde at Fisico ikke fik chancen.

Stefano Domenicali, Ferraris teamchef:
”Vi valgte Giancarlo, fordi vi tror, at han trods sin noget svingende sæson, kan bidrage med stor erfaring og være en stor hjælp i bestræbelserne på at score points i teammesterskabet. Det gør heller ikke noget hvis han lige hiver endnu en pole eller måske endda en sejr frem af ærmet! Vi tror på ham og derfor satser vi også på Giancarlo som vores test- og reservekører i 2010.”

En ting er sikkert: Man kan næppe beskylde Ferrari for at favorisere italienske kørere. Sidste italiener på Monza i Ferrari var Ivan Capelli i 1992. Sidste italienske Ferrari sejr på Monza var Ludovico Scarfiotti i 1966!

Så der hviler lidt af et pres på Fisichella's smalle skuldre om et par uger på Monza…

Herfra skal der lyde:
GOOD LUCK.. FORZA FISICO!

Them


Læs mere om:
  • Giancarlo Fisichella
  • Scuderia Ferrari
  • Monza
  • 13/09/09 - Monza - Formel 1 - FIA F1

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk