Danish Touringcar Challenge   14/09/09

Teamkørsel – og det stik modsatte – var forskellen
Ree Sport og Chevrolet Motorsport Danmark satte deres præg på Sensommerløbet
To af de mest profilerede bilsportsserier i verden – Formel 1 og DTM – er kendt og endda berygtede for deres brug af teamkørsel. Altså tilfælde, hvor man f.eks. kan opleve en lavere prioriteret kører ofre sig til fordel for en højere prioriteret kollega, men hvor der så efterfølgende bliver stillet spørgsmålstegn ved, om det var den rette vinder, som kom først over målstregen.

Teamkørsel oplevede man også i søndagens sjette afdeling af Danish Touringcar Championship, men ved Sensommerløbet på Ring Djursland blev tilskuerne vidne til to helt andre facetter af disciplinen. Der var nemlig både den perfekt udførte form af teamkørsel, hvor to teamkammerater hjalp hinanden til et fælles resultat, og så den for teamet knapt så heldige, hvor to ligeværdige kolleger kæmper så hårdt, at det i sidste ende går ud over teamets samlede resultater.

På Ring Djursland blev den veludførte udgave leveret af Jan Magnussen, England, og Martin Jensen, Albertslund, som sikrede sig to 1-2-sejre – en i første kvalifikationsheat og en i finalen – samt en anden- og en tredjeplads i det kvalifikationsheat, som adskilte de to løb. Og netop disse resultater betød, at Jan Magnussen nu blot er 14 points efter den førende i tabellen – for en måned siden var han håbløse 89 points efter!

”Weekenden var meget bedre, end vi havde forventet med al den vægt, jeg havde i bilen, men det var godt, at jeg havde Martin til at passe på mig,” sagde Jan Magnussen, da hans anden finalesejr i lige så mange DTC-afdelinger var i hus.

”De sidste 3-4 omgange i heatene var umulige for mig. Der var mine dæk fuldstændigt smadrede. Vi har lært meget, men det er klart, at vi bliver ikke lettere til sidste løb på Jyllandsringen efter sådan en weekend her. Nu har vi fået en masse points og har sat os i en god position til at være med til at kæmpe om mesterskabet. Men alt gik efter planen. Jeg synes, at vi viste, hvordan man kører teamkørsel. Hvordan man hjælper hinanden. Det synes jeg så, at der var nogle andre, som ikke gjorde. Men det hjalp os…”

Ree Sport scorede årets bedste resultat for et team, hvorimod Chevrolet Motorsport Danmark havde deres dårligste i år, selv om Henrik Lundgaard, Hedensted, kørte tredjepladser hjem i såvel det første kvalifikationsheat som i finalen. Men undervejs havde han et sammenstød i andet kvalifikationsheat, som involverede Michel Nykjær, Næstved, der betød, at teamkammeraten måtte opgive at stille op i finalen.

”Jeg havde ligget flere gange og var oppe på siden af Lundgaard, og jeg pressede ham rigtigt meget,” fortæller Michel Nykjær om episoden, som blev dyr for dem begge.
”Lundgaard spærrede for mig og ville ikke rigtigt lukke mig uden om. Så kom jeg op på siden af ham på langsiden og han blev ved med at presse, og det var sådan set fair nok. Jeg ved ikke, hvad der skete, for det gik så stærkt, så jeg fortsatte bare ligeud. Om vi har ramt hjulene, tør jeg ikke at sige, for jeg rører ved Jason, og det er i hvert fald ikke hans skyld (at Nykjær skubbede ham rundt, red.). Det kan jeg kun tage på min skulder.”


Henrik Lundgaard og Michel Nykjær leverede ikke just teamkørsel i andet kvalifikationsheat, som endte med at blive dyrt for dem begge
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Men skaderne på Michel Nykjærs bil var for store til, at Chevrolet Motorsport Danmark fandt det forsvarligt at lade bilen stille op i finalen, hvor Henrik Lundgaard dog var med. Men han endte med at starte længere tilbage i rækkerne, da han var blevet tildelt tre strafsekunder for episoden.

”Den dom er jeg ikke enig i,” slog Henrik Lundgaard fast. ”Vi kører side om side ned ad bakken, og jeg holder min linie og jeg bremser lige. Michel får bremset, enten for sent eller får ikke hold på bilen og rammer op i Jason. Det er, hvad der at sige. Jeg ser ikke engang, at Michel rammer Jason, for vi kører side om side, da han rammer ham. Hvis jeg havde fået ordre på at blinke ind til siden, var det noget andet, men det var der jo ikke nogen, som gjorde. Man kan ikke slå et slag med 190 km/t og komme ud i gummiet.”

Henrik Lundgaard var ikke den eneste kører, som var utilfreds med de straffe, som dels den sportslige afviklingsdommer afsagde, men som også blev afsagt af juryen, efter at løbene var blevet afviklet. Det gjaldt også Per Poulsen, Årup, som i en dramatisk overhaling var gået forbi Jason Watt, Herlev, og havde taget føringen og sejren i andet kvalifikationsheat. Men Honda-køreren blev efterfølgende idømt et tillæg på seks startplaceringer ved den næste DTC-afdeling.


Per Poulsens overhaling på Jason Watt, som både gav ham en sejr og en straf, som skal afsones ved næste løb.
(Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)

”Jeg har ingen kommentarer til noget som helst. Det kan du godt skrive. Alle steder. Det er ikke engang løgn. Jeg er rystet,” fløj det ud af munden på Honda-køreren, som ellers havde vundet sin første sejr i et DTC-løb. ”Jeg er rystet over en jury, der sidder med hovedet oppe et vist sted. Ja, det kan du godt skrive. Sådan er det!”

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Henrik Lundgaard
  • Jan Magnussen
  • Jason Watt
  • Martin Jensen
  • Michel Nykjær
  • Per Poulsen
  • Chevrolet Motorsport Danmark
  • Hartmann Racing
  • Ree Sport
  • Team BYGMA Jason Watt Racing
  • Ring Djursland
  • 13/09/09 - Ring Djursland - Danish Touringcar Challenge

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk