Advan Cup   13/09/09

David Falch vandt Danmarksmesterskabet i Advan Cuppen
Forsigtig weekend gav den tidligere DTC-kører sin første DM-titel i 17 år
I forhold til de seks DM-afdelinger, der var gået forud for weekendens syvende i rækken, var Sensommerløbet målt på enkeltresultater den hidtil dårligste for David Falch, Roskilde. Ikke i et eneste af de to løb på Ring Djursland formåede den sjællandske kører at komme på podiet, ej heller kom han i nærheden af et af de laveste trin.

Alligevel var weekenden på Ring Djursland en af de absolut bedste for David Falch. Han scorede nemlig så mange points, at han sikrede sig Danmarksmesterskabet i klassen for de serienære standardvogne – hvilket var det første, siden han i 1992 blev mester i karting i Formel Nordic.


David Falch sikrede sig Danmarksmesterskabet i Advan Cuppen i en reservebil.
(Foto: Henning Smed / DanskerBiler.dk)

Men Sensommerløbet på Ring Djursland blev også anderledes for David Falch og hans teamkammerat Anders Majgaard, Søborg. I ugen op til løbet opstod der som følge af en ankesag tvivl om den dokumentation, som hver eneste bil i klassen skal være ledsaget af. Derfor valgte duoen at skifte deres spritnye Peugeot 308-modeller ud med to ældre Peugeot 307-modeller, som i et stykke tid havde stået i et hjørne.

Alligevel leverede de resultaterne. Med en syvende- og en femteplads fik David Falch opbygget et forspring på 48 points, og da der endnu blot er 43 points at kæmpe om, er han mester. Og med en tredje- og en førsteplads i søndagens to heats fik Anders Majgaard sikret sig et pænt forspring til forfølgertrioen Anders Christensen, Egå, Peter Olsen, Havdrup, og Kim Lund, Silkeborg, der nok må indstille sig på, at de skal bruge den afsluttende løbsweekend på at finde ud af, hvem af dem som skal tage bronzen…

Men Sensommerløbet på Ring Djursland vil ikke kun blive husket som løbet, hvor David Falch blev mester. Det vil også blive husket som løbet, hvor Steffen Larsen, Ishøj, scorede hattrick.

Ved foregående afdeling af Advan Cuppen havde Peugeot 307-køreren gjort rent bord ved at vinde tidtagningen og score to løbssejre, og den præstation havde de færreste troet, at han ville gentage, alene ud fra det faktum, at de to løbssejre udløste maksimumballast.

Steffen Larsen kæmpede dog videre. Han var næsthurtigst i tidtagningen, men tabte en position i starten. Alligevel opgav han ikke i det første heat, hvor han først passerede Anders Majgaard og siden Andersen Christensen, så han kunne tage sin tredje sejr i træk – noget, som ikke er sket i over et år i klassen. Og i andet heat, hvor han skulle starte som otter, var han også godt med, indtil en motordefekt satte ham tilbage i feltet.

Stillingen i Advan Cup:
Pl. Kører Mærke Point
1 David Falch Peugeot 307 / 308 229
2 Anders Majgaard Peugeot 307 / 308 181
3 Anders Christensen Peugeot 307 155
4 Peter Olsen Peugeot 307 154
5 Kim Lund Peugeot 307 150
6 Bruno Rasmussen Peugeot 307 147
7 Steffen Larsen Peugeot 307 142
8 Peter Obel Peugeot 307 123
9 Ole Luton Ford Focus 114
10 Jesper Gregersen Peugeot 307 76
11 Kim Holmgaard Chevrolet Nubira 62
12 Carsten Rasmussen Peugeot 307 44
13 Mirza Lovic Peugeot 307 38
14 Niels Ole Andersen Peugeot 307 32
15 Søren Marquard Peugeot 206 30
16 Jesper Sylvest Peugeot 307 30
17 Flemming D. Olsen Peugeot 307 27
18 René Hoff Peugeot 307 19
19 Peter Juhl Jensen BMW 320i E90 17
20 Michael Malberg Ford Focus 13
21 Tim Søndergaard Peugeot 307 12
22 Michael R. Jensen Peugeot 307 8
23 Peter Jensen BMW 120i 7
- Lars Gaardsøe Peugeot 206 7
- Allan Jensen Peugeot 206 7

Morten Alstrup


Læs mere om:
  • Anders Christensen
  • Anders Majgaard
  • David Falch
  • Steffen Larsen
  • Number 1 Racing
  • Ring Djursland
  • 13/09/09 - Ring Djursland - Advan Cup

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk