Advan Cup   18/09/09

Er ulovligt lovligt eller bare lovlig ulovligt?
Med nye pokaler fra Grand Prix Danmark og de ekstra point, der blev tilkendt som følge af uregelmæssigheder ved Anders Majgaards bil, foregik forberedelserne til Sensommerløbet på Ring Djursland i en optimistisk tone, indtil Ordens- og Amatørudvalget i DASU annullerede dommen, men stadfæstede ulovligheden. Pludselig var der igen langt op til podiepladsen i mesterskabet, så motivationen måtte lige genskabes.


Kim Lund har vinket farvel til drømmen om sølvmedaljen.
(Foto: Gripping Media)

Træningen på den kuperede og snoede bane blev påvirket af de tekniske uheld som prægede Special Saloon Car lørdag formiddag. Olie og kølervæske i store mængder havde gjort dele af banen spejlglat og selv rigelige mængder ’kattegrus’ havde ikke genskabt grebet. Kim fik derfor ikke nævneværdigt ud af træningen, men det var trods alt også først til tidtagningen, at der for alvor skulle være bid i dækkene.

Til tidtagningen var baneforholdene nogenlunde og der blev givet gas fra alle hold. Kim fik sat en rimelig tid og kørte så i pit for at få skiftet hjul. Ude igen kørte han varme i dækket og så skulle tiden sættes for alvor. Det gik ganske godt indtil det lange højresving ind på langsiden – så knækkede forhjulet af!

”Der gik jeg fra at være chauffør til passager på et splitsekund”, lød det fra en noget overrasket chauffør, der dog helst ville have været den ufrivillige parkering foruden.

Bilen slap uden alvorlige skader, men der var et par meget røde ører blandt mekanikerne. Den mest sandsynlige årsag var nemlig, at hjulet ikke var blevet monteret perfekt, og dermed har overbelastet hjulboltene, der knækkede, da belastningen var størst. Det var en ringe trøst, at tiden stadig rakte til position som nummer fire i startopstillingen, hvor de første ti biler lå indenfor et enkelt sekund.

Søndag blev første heat afviklet om formiddagen under næsten optimale forhold. Alle kom fra starten uden problemer, og lidt efter lidt begyndte afstanden mellem Anders Majgaard og Kim Lund at formindskes. Lige før det begyndte at blive spændende voksede afstanden igen og Mirza Lovic smuttede forbi. Grunden til at det pludselig gik ned ad bakke var en defekt gearkasse, så heatet skulle bare gennemføres uden at sætte for mange pladser over styr. Den resulterende femteplads blev betragtet som et rimeligt resultat under de forhold.

Inden andet heat var gearkassen blevet repareret og med startplads i anden række, skulle der hentes point hjem. En perfekt timet start fik Kim med frem, men da bilen blev sat i andet gear, var resultatet kun en masse knasende lyde. Inden han havde fået fundet et brugbart gear og fået fart i bilen i gen, blev han i sving 1 ramt i højre side af en meget ivrig David Falch på jagt efter de sidste point, der ville sikre ham mesterskabet.


(Foto: Gripping Media)

Efter den snurretur var hele feltet forsvundet ned ad trapperne, og uden en brugbar gearkasse var der kun den lange vej tilbage til pitten.

”For en gangs skyld skulle jeg da ikke idømmes strafbane for andres forseelser, og det er vel det eneste positive i den sag”, sagde Kim Lund efterfølgende.

Nu kigges der fremad mod finalen på FDM Jyllandsringen om tre uger. Guld- og sølvmedaljerne er udenfor rækkevidde, men der er ikke mindre end seks kørere, som alle med en passende blanding af held og andres uheld kan sikre sig bronzemedaljen. Team Point-S går efter at eliminere de tekniske uheld på forhånd, og så må der køres om resten.

Team Point-S

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Kim Lund Johansen
  • Team Point-S
  • Ring Djursland
  • 13/09/09 - Ring Djursland - Advan Cup

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport