Ingen store overraskelser i Singapore Lewis Hamilton kontrollerede løbet fra første centimenter og til det ternede flag vinkede ham i mål efter næsten to timers kørsel. Og natløbet i Singapore ser stadig ligeså cool ud som sidste år, men dramatikken var lidt mere afdæmpet - men der var jo selvfølgelig heller ingen Flavio Briatore til at arrangere et uheld eller to. Hamilton er lidt kedelig at beskæftige sig med i forhold til dette løb. Der var ikke mange fødder der var placeret forkert og han viste hvorfor han er regerende mester. En flot demonstration af overlegenhed.
Men bag ham var der lidt mere drama. Da starten gik var der lidt trængsel om 2. pladsen. Det endte med at Nico Rosberg fik den ombejlede placering. Og det gik sådan set meget godt og han virkede som en potentiel trussel mod Hamilton - lige indtil han altså kom alt for hurtigt ud af pitten og skred med hele bilen over de hvide striber. Altså måtte han en tur ind i pit igen til drive-through. Og skæbnen besluttede sig for at være ekstra ond ved Rosberg, da Safety-Car'en blev sendt på banen og Rosberg skulle afvikle sin straf umiddelbart efter den var kørt af igen. På det tidspunkt var feltet ganske samlet og det kostede et hav af placeringer alle chancer i løbet.
Safety-Car'en kom på banen fordi Adrian Sutil lidt optimistisk prøvede at komme indenom en Toro Rosso og i stedet endte som snurretop. Kort efter blev han ramt af Nick Heidfeld. Begge biler kan selv køre fra stedet, men Sutils frontvinge er blevet spredt ud over et større areal.
Også Sebastian Vettel kurtiserede 2. pladsen, men måtte ligesom Rosberg køre en ekstra tur gennem pitten. Hans forseelse var at have for meget fart på. Han var dog heldigere med timingen og slap relativt nådigt fra det, med en placering som nr. 4.
I sidste ende var det Timo Glock, der havde startet lidt forsigtigt, som hev 2. pladsen i land, med et flot stabilt løb, hvor han lod de andre fejle og selv cruisede rundt og hentede dermed det bedste resultat for Toyota i umindelige tider.
Efter ham fulgte Fernando Alonso i sin Renault-sponsorerede Renault (på teamet skjorter stod der stadig ING). Efter løbet virkede han en anelse eftertænksom - gad vide om ikke han tænkte på sidste års uretmæssige triumf.
Vettel endte altså på 4. pladsen, mens de to Brawn racere tog de næste pladser. Button endte forrest og øgede dermed forspringet til Barrichello med et enkelt point. Samtidig hentede Vettel lidt ind på dem begge. Men slet ikke nok til at det bliver spændende.
Kovalainen og Kubica tog de næste to placeringer, uden at man egentlig rigtig havde set noget til dem. Nok snarere et udtryk for at Rosberg røg langt ned og Webber måtte udgå efter en bremsedefekt - der muligvis også eksisterede på Toro Rosso bilerne, kort efter blev de begge to i al fald trukket ud af løbet.
Og dermed sluttede det andet natløb i Formel 1 historien. Helt så spændende som det første var det ikke, men det ser stadig godt ud og banen er væsentlig mere interessant end den anden nye bybane (Valencia).
Martin Møller-Thomsen
Læs mere om: Marina Bay Street Circuit27/09/09 - Marina Bay Street Circuit - Formel 1 - FIA F1Singapores GP - Resultatet |