Formel 1   18/11/09

Silly Season 2010
Opdateret 18. november
Den sidste uges tid har der virkelig været blus under rygte-kedlerne. Brawn GP er blevet opkøbt og forsvinder allerede næste år da de trækker i Mercedes-farver. Og Mercedes kommer til at sætte sig tungt på Formel 1 næste sæson med to teams - et britisk og et tysk team.

Hovednyheder:
2. oktober: Fernando Alonsos skifte til Ferrari blev kendt.
4. november: Williams sætter navn på 2010 kørerne - og Senna navnet vender tilbage til Formel 1.
10. nobember: Toyota er ude - og Buemi er klar til endnu en sæson for Toro Rosso.
18. november: Mercedes køb af Brawn sætter en del på plads - og så er Button nu mere sikker hos McLaren.

Brawn GP - fremover Mercedes GP
Med annonceringen at Mercedes overtager hovedparten af aktierne i Brawn GP og samtidig opretter deres eget team, er der sket ting og sager. Efter flere ugers rygter kom købet endelig på plads. Med sig tager de med meget stor sikkerhed Nico Rosberg (der har tysk pas) og allerede har en aftale om at blive Mercedes-kører i 2010.

Det overlader i hvert fald ét sæde, og her var det nok ventet at Jenson Button ville blive i de vante rammer, men eftersom han ikke har fået i udsigt at få en større lønstigning, er han nu nok mere på vej til et sæde hos McLaren. Dermed åbnes der op for at Nick Heidfeld kan komme til - den tidligere Mercedes-protege har igen formået at overleve en række dårlige sæsoner til pludselig at være at finde i et topteam. Med udmeldingen fra Mercedes er det nok mere et rent tysk team der at finde på grid'en næste år, så vi vælger at skifte den forventede line-up.

Forventet line-up: Nico Rosberg og Nick Heidfeld

Red Bull Racing
Sebastian Vettel og Mark Webber er allerede bekræftet for 2010 i læskedriks-racerne. Derimod er der opstået tvivl om hvilke motorer der køres med i 2010. Teamet vil gerne udskifte Renault med Mercedes - det har McLaren dog sagt nej til. I stedet har Red Bull øje på Cosworth motorerne. Umiddelbart risikabelt, men FIA vil efter sigende åbne op for at Cosworth kan udvikle deres motorer henover 2010 for at de kan følge med i feltet. Og det har gjort at de pludselig er blevet interessante for de etablerede teams. Men det kan også være en lottokupon! De forventer dog at fortsætte med de nuværende Renault motorer.

I stedet skal der for 2011 nok blive flere gisninger om hvem der kommer til. Vettel har en langtidskontrakt, mens Mark Webbers kontrakt udløber. Kimi Raikkonen, der ser ud til at tage et sabbatår, kan måske fra 2011 blive en mulighed.

McLaren
Teamet bevarer Lewis Hamilton der har genvundet sin form igen efter et miseralt år. Han har en længere aftale med teamet der varer frem til 2012, men kontakter i Formel 1 er som regel ikke så holdbare igen. Efter at Mercedes har overtaget Brawn GP tager Jenson Button nok den store check hos McLaren som ligger og venter. Han forventes også at få en kontrakt der kan holde ham til teamet til 2012. Alt tyder på at Heikki Kovalainen allerede er på vej ud - og måske degraderes til testkører hvis han ikke finder et sæde i feltet næste år. Kimi Raikkonens chancer er mere eller mindre blevet afskrevet, efter at parterne ikke kunne blive enige. Derfor er der meget der tyder på at det engelske team også får en ren engelsk kørerbesætning.

Forventet line-up: Lewis Hamilton og Jenson Button

Ferrari
Allerede da Felipe Massa kørte galt og blev sygemeldt efter det ungarske Grand Prix meldte Ferrari direkte ud at de forventede at få ham i sædet for 2010. Fernando Alonso fik endelig skrevet kontakten under med Ferrari, måske efter at det lykkedes for Ferrari at finde en 'mindelig' løsning med Raikkonen som fik annulleret sin kontrakt et år før tid.

Ferrari har dog stadig sine planer med at kunne indsætte en 3. racer i feltet - et forslag som stort set kun Ferrari tror på. Den racer kunne så gives til Michael Schumacher. Tyskeren har dog selv indikeret at han for tiden ikke er klar til et comeback til Formel 1.

Renault
Efter flere måneders venten blev det officielt at Robert Kubica kører for teamet i 2010. Romain Grosjean der kom til som erstatning for Nelson Piquet har også mulighed for at fortsætte i 2010, men han mangler stadig at imponere for alvor. Franskmanden håber selv på at Renault ikke dropper ham allerede - men sandt at sige har han ikke vist ret meget i år.

Eftersom en erfaren kører som Jarno Trulli ikke kan fortsætte hos Toyota i 2010 kunne han meget vel vende tilbage. I hvert fald er meldingerne fra Renault at man meget gerne vil tage en erfaren kører ind - og så er chancerne for Grosjean ikke så store. Heikki Kovalainen, der tidligere har været hos Renault kunne være en mulighed hvis han er til overs hos McLaren.

Teamet skrev ellers i forbindelse med løbet i Abu Dhabi en forhåndskontrakt med Timo Glock, men den blev ikke til en endelig kontrakt. Måske som en konsekvens af Renaults usikkerhed om deres planer for fremtiden.

I stedet kan de være tvunget til at kigge efter en fransk kører for at skærpe deres profil. Franck Montagny har luftet at han holder samtaler med Renault. Franskmanden har dog i sin Formel 1-tid ikke rigtig imponeret, og er næppe et stort løft i forhold til Romain Grosjean som skuffede i sin Formel 1-debut.

Forventet line-up: Robert Kubica og Romain Grosjean / Franck Montagny

Williams
Der har stået en række kørere klar til at tage over hos Willams. Toyota bliver smidt ud for 2010 og i stedet bliver Cosworth ny motorleverandør. Det sender Kazuki Nakajima ud af teamet da han er placeret dér af Toyota.

Nicolas Hülkenberg der er nykåret GP2 mester tager over - og dermed følger Williams en god trend med at tage GP2 mestre ind. Rubens Barrichello, der har masser af erfaring og fået en god opblomstring træder til efter at være blevet presset ud hos Brawn GP.

Nico Rosberg valgte tidligt på efteråret at melde ud at han siger farvel til teamet og fortsætter ikke hos teamet i 2010. Han er i stedet i retning af et Mercedes team.

Force India
Giancarlo Fisichella smuttede fra teamet for at blive Ferrari-kører. Det har overladt det til Sutil og Liuzzi at styre de indisk-bemalede racere. Det var ellers tidligere kommet frem at der lå en aftale med kørerne for 2010, men begge kørere har indikeret at aftalerne ikke er underskevet endnu. Force India har dog valgt at benytte den option de har på Sutil, hvilket gør ham 99% sikker. Kun et evt. frikøb fra et andet team kan sende ham videre. Liuzzi menes at have fået forhåndstilsagn om at han skal køre for teamet i 2010 efter at have stået stand-by i 2009.

Alternativt kan Giancarlo Fisichella komme i spil. Han er godt nok ansat som testkører for Ferrari - og håber at han måske kan vende tilbage til Force India. Men... Viden om Mercedes-udstyr og ansat som testkører for Ferrari. Den tror jeg næppe Norbert Haug er med på!

På det seneste har Nelson Piquet forsøgt at tale sig tilbage til en plads i Formel 1-feltet hos Force India, men det er nok mere almindelig salgsgas fra familien Piquet.

Forventet line-up: Adrian Sutil og Vitantonio Liuzzi

Toro Rosso
Teamets nuværende kører, Sebastien Buemi har nu fået sin kontakt fornyet. Teamet arbejder også meget hårdt på at forlænge aftalen med Jaime Alguersuari, der kom ind i teamet som den yngste kører i Formel 1-historien. Spanieren skal dog finde nogle penge til at køre yderligere en sæson - og det er det som teamet venter på falder på plads. Teamet tester dog i starten af december en række af deres unge talenter fra Red Bulls juniorafdeling. De to kørere der skal testes af bliver Brendon Hartley og Mirko Bortolotti. Hvis en af de to virkelig viser sig meget stærke, så kan de måske skubbe Alguersuari væk fra pladsen.

Forventet line-up: Sebastien Buemi og Jaime Alguersuari / Brendon Hartley / Mirko Bortolotti

Campos Racing
Det nye spanske team har langt om længe bekræftet at Bruno Senna skal køre for teamet i 2010. Brasilianeren der ellers var tæt på at køre Formel 1 i år med støtte fra Honda, har haft lidt af et sabatår.

Pedro de la Rosa har længe været i retning af teamet men intet er endnu bekræftet. McLaren-testkøreren er slet ikke sikker på at det økonomiske fundament er til stede hos Campos - og det sender igen usikkerhed ind om det nye team kan blive 2010-klar.

I forbindelse med Bruno Sennas præsentation som Campos kører blev det også indikeret at der er to kandidater til det andet sæde - og at de kommer fra Venezuela og Rusland. Dermed er der reelt kun to kandidater tilbage: Pastor Maldonado fra Venezuela og Vitaly Petrov fra Rusland. De har begge god erfaring fra GP2 og er ikke helt uden talent.

Pedro de la Rosa kommer ikke til teamet. Den finansielle krise har ramt meget hårdt i Spanien og derfor har teamet reelt afskrevet ham som en mulighed. Så det spanske team får ikke en spansk kører som de ellers håbede.

Forventet line-up: Bruno Senna og Pastor Maldonado/ Vitaly Petrov

Lotus
Lotus-teamet, som egentlig intet har med det oprindelig Lotus at gøre, men er opstået med hjælp fra en samling kreative malaysiske rigmænd med ret til navnet Lotus, kæmper med tiden for at få hele pakken klar. Økonomien og planlægningen kan blive et problem for det nye team. Den malaysiske regering er umiddelbart dem som står bag teamet, som officielt kaldes for '1Malaysian' - men altså har fået muligheden for at klistre Lotus-mærker på. Problemet er at det har givet store politiske problemer i Malaysia, hvor der ikke er stor opbakning til et så stort projekt når verdensøkonomien og landet i det hele taget kan bruge pengene bedre. Derfor forsøger man at finde lokale forretningspartnere.

Her kan stenrige malaysiere blive en mulighed. Blandt andet meldes den tidligere Formel 1-kører Alex Young at være på vej tilbage - dog ikke som kører men som en mulig teamchef. Yderligere har de god teknisk ballast i form af den erfarne designer Mike Gascoyne.

På kørersiden kan det forventes at der skal findes mindst en pengekører. Teamet har forsøgt at få fat i Jarno Trulli, og det kunne meget vel blive en mulighed. Som pengekører kunne det blive Fairuz Fauzy der har kørt med i GP2 og flere af de større Formel-klasser. Han har meldt sig på banen og vist interesse i at få et Lotus-sæde. Mike Gascoyne har dog dæmpet det ned og mener at Fauzy nok mere skal indstille sig på en testkørerrolle.

Generelt ser det ud til at interessen er meget stor for teamet. Kamui Kobayashi, der ganske kort kom ind i varmen hos Toyota, har udtrykt at han gerne ville til teamet. Og også Jacques Villeneuve håber at kunne finde en plads i feltet - til trods for at han er 38 år gammel.

Teamet vil dog helst have to erfarne kørere - så Trulli ligner det bedste kort. De forventer stadig at køre med Cosworth motorer.

Forventet line-up: Jarno Trulli & Kamui Kobayashi / Jacques Villeneuve / Fairuz Fauzy

Manor
Der har været stille omkring Manor-teamet et godt stykke tid indtil de bekræftede Timo Glock som deres førstevalg. De forventes at få god økonomisk opbakning i et sponsorat fra Virgin - og at det måske bliver omdøbt til 'Virgin Grand Prix'. BMW-testkøreren Christian Klien er også en meget god mulighed - han taler i hvert fald med en del af de nye teams om en aftale. De kigger efter en ung kører og Lucas di Grassi taler også med det nye britiske team. Brasilianeren har fire års erfaring med GP2 - dog uden at vinde titlen.

Forventet line-up: Timo Glock og Lucas di Grassi

US GP
Det storstilede amerikanske projekt er officielt godt på vej. Der blev fra flere kanter rejst tvivl om projektet, men nu har de betalt startpengene til 2010-sæsonen, så de er med i Bahrain.

Det kan dog undre lidt at det ikke er det amerikanske team som nogle af kørerne forsøger at tale sig til en plads hos. Tidligt på sæsonen var Rubens Barrichello et emne, men han valgte det sikre og skifter til Williams. Jacques Villeneuve har meldt sig klar til at forsøge sig for tredje gang i Formel 1. Andre tidligere Formel 1-kørere har også været nævnt. Alexander Wurz var ellers et af de mest markante navne på kørerlisten, men på grund af den store usikkerhed der var om teamet, trak han følehornene til sig.

Af andre tidligere Formel 1 kørere der har været oppe og vende har Franck Montagny meldt sig klar. Teamet kommer nok ind med mindst én amerikansk kører, men hvem det kan blive er meget usikkert. Scott Speed der var med for Toro Rosso har sagt fra - han er ikke interesseret i at vende tilbage til Formel 1. Jon Lancaster kan være en mulighed, da han for tiden er en af de førende amerikanske kørere i Europa.

Til gengæld er der kommet lidt klarhed over hvor teamet slår sig ned når der skal testes fremover. Det bliver på Motorland Aragon at de får base for deres testarbejde.

Sauber-Qasbak
Resterne af BMW teamet er solgt fra og der er malaysiske penge bag teamet. Peter Sauber og Mario Theissen har gjort sit for at sikre at teamet måske kan få en plads i 2010. De kom på FIAs venteliste som det 14. team. De har allerede sikret sig Ferrari motorer så teamet kan fortsætte i 2010. Og da Toyota nu har trukket sig står de i venteposition til at fortsætte. Det eneste der afventer er et grønt lys fra FIA.

Hvis kontrakten med Mercedes ikke bliver til noget vil det være oplagt at Nick Heidfeld bliver. Teamets nuværende testkører, Christian Klien kunne være et bud. Eftersom teamet skal køre med Ferrari-motorer, kunne det også være en mulighed for Giancarlo Fisichella at blive placeret der. Men indtil FIA reelt giver dem grønt lys er der næppe nogen der skriver kontrakt med teamet. Det kan i sidste ende blive et problem for dem.

Toyota
Efter mange måneders venten kom den ikke helt uventede melding - Toyota er ude. Det hænger godt sammen med at begge kørere fik at vide at de kunne finde en anden arbejdsgiver i 2010, og det faktum at der hele tiden blev meldt en masse ting ud fra teamet - uden at der lod til at være vægt bagved. Trulli, Glock og Kobayashi skal nu finde nye arbejdsgivere. Kobayashi har dog stadig en mulighed for at finde arbejde - i sin fars sushi-restaurant!

Det var et kort sammendrag af de seneste rygter - siden her vil blive løbende opdateret når nye rygter løber ind.

Benji


Læs mere om:
  • Adrian Sutil
  • Alexander Wurz
  • Bertrand Baguette
  • Brendon Hartley
  • Christian Klien
  • Ernesto Viso
  • Fairuz Fauzy
  • Franck Montagny
  • Giancarlo Fisichella
  • Heikki Kovalainen
  • Jacques Villeneuve
  • Jaime Alguersuari
  • Jarno Trulli
  • Jenson Button
  • Jon Lancaster
  • Kamui Kobayashi
  • Kazuki Nakajima
  • Kimi Räikkönen
  • Lucas di Grassi
  • Mirko Bortolotti
  • Nelson Piquet Jr.
  • Nick Heidfeld
  • Nico Rosberg
  • Pastor Maldonado
  • Romain Grosjean
  • Vitaly Petrov
  • Vitantonio Liuzzi

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk