Efter en forrygende forårssæson i Advan Cup mesterskabet, hvor det var blevet til flere sejre samt føring i mesterskabet, var det et spændt og forventningsfuldt Number 1 Racing team der tog hul på efterårssæsonen.
Føringen i mesterskabet skulle jo gerne forsvares, og mesterskabet sikres, men med fire løbsweekender tilbage i sæsonen vidste de godt at der skulle kæmpes til sidste omgang! Padborg Super Prix åbnede efterårssæsonen, hvor det var David Falch der klarede sig bedst i tidtagningen med en 2. plads, mens teknikken forhindrede Anders Majgaard og Peter Obel i at være med helt fremme.
Teknikken fungerede fuldt tilfredsstillende for Anders i det første løb, hvor han kæmpede sig helt op bag David med det resultat at de krydsede målstregen på 2. og 3. pladserne, mens Peter måtte tage til takke med 12. pladsen.
David Falch og Anders Majgaard i en formations kørsel der endte med to podieplaceringer. (Foto: Motorsporten.dk)
Andet løb vandt Anders med David på 3. pladsen - mellem sig havde de den tidligere DTC mester Jesper Sylvest!
Peter kørte sig op på 8. pladsen.
Ved Grand Prix Danmark viste David Falch og Anders Majgaard igen at Number 1 Racing ville være med helt fremme, de besatte 2. og 3. pladserne i tidtagningen hvor Peter Obel tog sig af 9. pladsen.
David sluttede det første løb på podiets 2. plads, mens det blev til sekundære placeringer for Anders og Peter.
I det andet løb var det Anders der tog sig af 2. pladsen på podiet, her sluttede David og Peter på 4. og 6. pladserne.
Anders Majgaard og David Falch tog hver en 2. plads på Jyllands-Ringen. (Foto: Motorsporten.dk)
Sensommerløbet var Advan Cup klassens eneste besøg på Ring Djursland, Danmarks mest udfordrende racerbane, men det var ikke her Number 1 Racing's største udfordring lå!
Der var efter Grand Prix'et blevet lagt en protest på deres biler, en protest som efterfølgende blev afvist, men som alligevel efterlod teamet med en vis usikkerhed om hvor de stod i forhold til reglementet, og de valgte derfor at lade 308 racerne blive hjemme.
Men race det skulle der køres, og ligeledes skulle der helst køres point hjem til mesterskabet, et mesterskab som David Falch havde mulighed for at sikre sig allerede ved denne lejlighed.
Ved sensommer løbet var det Anders Majgaard der sad bag rattet i 'reservebilen'. (Foto: Motorsporten.dk)
David Falch stillede op i en udlejningsracer, Anders Majgaard i "reserve 307'eren", og Peter Obel i sin sædvanlige 307 racer - den eneste gang i denne sæson at teamet kørere stillede op i ens biler - dog malet og dekoreret vidt forskelligt!
Anders var den af kørerne der klarede sig bedst i tidtagningen med en 3. plads, David var her tilbage på 8. pladsen, mens tekniske problemer holdt Peter tilbage i pitten.
Første løb sluttede med Anders på 3. pladsen, David og Peter tog sig her af 7. og 12. pladserne.
I det andet løb kørte Anders en flot sejr hjem, men den blev helt overskygget af David's 5. plads - ikke fordi den var specielt imponerende i sig selv, men fordi den sikrede David point nok til at han allerede på dette tidspunkt kunne kalde sig Advan Cup mester 2009, selv om der resterede endnu en løbsweekend.
Stor glæde i Number 1 Racing - Advan Cup mesterskabet 2009 er i hus. (Foto: Motorsporten.dk)
Peter Obel kom i mål på 13. pladsen, stadig plaget af de problemer der holdt ham tilbage i tidtagningen.
Til sæsonens sidste løb, DM Finalen på Jyllands-Ringen, var alle teknikaliteter omkring 308 racerne blevet løst, og både David Falch og Anders Majgaard stillede derfor til start i deres nye racere, og David viste allerede i tidtagningen at det ikke var nogen tilfældighed at han var blevet dansk mester, i et forrygende regnvejr kørte han omgangstider der var næsten et sekund hurtigere end resten af feltet!
Anders og Peter sluttede her på 4. og 17. pladserne.
David 'Rainman' Falch var urørlig i regnvejret. (Foto: Motorsporten.dk)
Det første løb ved DM Finalen udviklede sig meget uheldigt for David Falch, han blev kørt af banen allerede på første omgang, straks bedre gik det for Anders der kæmpede sig op på 3. pladsen. Nye tekniske problemer forhindrede Peter i at deltage i løbet.
Number 1 Racing sluttede både DM Finalen og 2009 sæsonen af på fornemmeste vis; Anders Majgaard og David Falch tog sig af 1. og 2. pladserne i andet løb, samtidig kørte Peter sig op på 14. pladsen.
Anders Majgaard vandt sæsonens sidste løb, med David Falch på 2. pladsen. (Foto: Motorsporten.dk)
Udover 1. og 2. pladserne blev Number 1 Racing også løbets mest overhalende team, da David og Peter måtte starte allerbagerst på grund af at de ikke havde fuldført det første løb!
Men bedst af alt, gav de to podieplaceringer til Anders Majgaard ham point nok til at han kunne sikre sig 2. pladsen i Advan Cup mesterskabet, og med Peter Obel på en samlet 8. plads ud af de 27 kørere der har scoret point i år, er det et fuldt tilfreds Number 1 Racing team der kan se tilbage på 2009 sæsonen.
Peter Obel sluttede året på en samlet 8. plads. (Foto: Motorsporten.dk)
Udover de tre faste kørere har Number 1 Racing også haft gæstekøreren Michael Malberg med en del af sæsonen, først i en Ford Focus og siden i "reserve 307'eren".
Det har været en lærerig sæson for den tidligere go kart kører, som har givet ham en god ballast til 2010 sæsonen.
Number 1 Racing, og i særdeleshed de to teamejere Lars Vendelbo og Gert Koustrup samt deres kørere, takker hele staben i teamet for sæsonen 2009, den indsats der har været ydet denne sæson har været helt ud over det sædvanlige, og det samme gælder også for teamets mange sponsorer, som udover den økonomiske støtte også har vist sig som stærke samarbejdspartnere og støtter når det virkelig har brændt på.
Number 1 Racing - Danmark's bedste 2009. (Foto: Motorsporten.dk)
Lars Vendelbo og Gert Koustrup har allerede givet hinanden håndslag på at fortsætte samarbejdet i 2010, og uden at røbe for meget på nuværendet tidspunkt kan vi oplyse:
Teamet kommer med tre Peugeot 308 racere i Advan Cup klassen.
David Falch og Anders Majgaard fortsætter i teamet.
Derudover har Lars Vendelbo og Gert Koustrup sammen med Ove Jørgensen mange spændende planer for 2010 sæsonen og tiden derefter. Hr. Nielsen
Læs mere om: Anders MajgaardDavid FalchGert KoustrupLars VendelboMichael MalbergPeter ObelNumber 1 RacingNumber 1 Racing siger tak for 2009 - 1. del |