DM Rally   16/11/09

Subaru Motorsport Danmark scorer DM-rallysølv 2009
DM-finalen: 30. Yokohama Gjønge Rally 2009 var en krævende afslutning på rallysæsonen. Masser af prøvekilometre på 10 hastighedsprøver blev krydret med fedtede og våde rallyveje på Møn. Efter en intens fight måtte de danske mestre 2008 i 4WD-klassen: Max Christensen og Dorthe Ravn - Subaru Motorsport Danmark - smide konkurrence-håndklædet i ringen, fordi rallyparret udgik efter prøve 6 med en smadret kølerslange.

På forhånd var det rutinerede rallypar fra Svenstrup/Horsens sikre på DM-sølvet, og valgte derfor at satse lidt mere end normalt for at køre den foreløbige DM-føring inden finalen helt hjem over målstregen. Både Max Christensen og Dorthe Ravn sigtede efter deres tredje DM-laurbærkrans, idet de henholdsvis har været DM-vindere i 2006 og 2004 i samarbejde med andre rallykollegaer.

- I praksis var kravet en generalsejr i 30. Yokohama Gjønge Rally 2009, forklarer Max Christensen. - Vi havde etableret en føring på 3 placeringspoint til ærkerivalerne: Christian K. Jensen / Søren Tøndborg, som i 2009 er skiftet til Peugeot 207 Super 2000. Forskellen mellem en etter og toer i DM-rally er imidlertid 5 placeringspoint, hvilket sker for at motivere deltagerne til optimalt at sigte efter general- og klassesejre.

- Vejrudsigten for DM-finalen lød på fornuftigt opholdsvejr, oplyser co-driver: Dorthe Ravn. - Måske blev de allersidste hastighedsprøver krydret med regn, men underlaget var dog stadig meget vådt og fedtet efter en intensiv regnperiode op til DM-arrangementet. Vi scorede derfor en botaniktur under en nedbremsning på den allerførste hastighedsprøve, hvilket kostede 5 sekunders forsinkelse.


Max Christensen og Dorthe Ravn kørte knivskarpt efter generalsejren i 30. Yokohama Gjønge Rally 2009.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Max Christensen og Dorthe Ravn genoptog hurtigt forfølgelsen i deres Subaru Impreza WRX. Rallyparret er kendt i DM-feltet for en intens konkurrence-motivation samt en udviklet fornemmelse for at sætte trumf på i slutspurten.


Max Christensen og Dorthe Ravn gik direkte efter de hurtigste ideallinjer i DM-finalen på Møn.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- På prøve 6 var der opstillet en hastighedsdæmpende chikane med store vandbeholdere i plastic, fortsætter Max Christensen. - Under de to første gennemkørsler af chikanen var midterpillen væk, og man kunne derfor køre lidt hurtigere gennem. I tredje ombæring havde officials imidlertid genetableret vandbeholderen med 200 liter vand indenbords, men i fightens hede var vi blevet enige om, at der stadig væk var fri bane. Herved scorede rallybilen en stor bule i fronten, hvorefter kølerslangen blev revet i stykker. Vi måtte udgik derfor bogstaveligt talt i røg og damp.

- Det er vores første exit før målstregen i 11 rallies med Subara Impreza WRX’eren, supplerer Dorthe Ravn. - Statistikken omkring resultatlisterne viser ellers, at et rallyteam i gennemsnit udgår af hvert tredje motorløb. Vi er derfor godt tilfredse med vores indsats i DM-serierne 2008 & 2009.


Max Christensen og Dorthe Ravn gik til makronerne i deres Subaru Impreza WRX.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Jack & Jones havde støttet Subaru Motorsport Danmark til den spændende DM-slutspurt på Møn. Rallysæsonen 2009 er desuden foregået i samarbejde med ADVAN/Yokohama, Kaj Christensen Automobiler, Förch og Godthåb Autolakering.

Subaru Motorsport Danmark

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Dorthe Ravn
  • Max Christensen
  • Subaru Motorsport Danmark
  • 14/11/09 - DM Rally

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk