Draco, Kolles&Heinz Union, Van Dam, Tandy, Wickens, Mortara - en sæson med 'character building' for Johan Jokinen Før sæsonstart 2009 så alt velplanlagt og arrangeret ud for Johan Jokinen. Han var lige blevet udvalgt som ”Project Young Driver” for International Draco Racing, det italienske storteam i Formel Renault 3.5. Johan var førstekører for ”Draco Junior Team”, et luftkastel, som krakelerede, før det var bygget færdig. Teamejerne hos Draco og iQuick Valencia kunne ikke blive enige om konstellationen, og det hele endte på bedste italienske vis med kaos og skænderi mellem ejerne. Johan Jokinen blev så sendt til iQuick Valencia som Draco kører, men iQuick Valencia kunne aldrig løfte opgaven.
Kampen om 4. pladsen mellem Johan Jokinen og Antonio Felix da Costa i FR 2.0 Eurocup i Barcelona. (Foto: JJRacing)
Johan Jokinen skulle efter planen køre FR 2.0 Eurocup og West European Cup, men økonomiske problemer i teamet ruinerede planerne grundigt. Efter at Johan i åbningsløbet i Barcelona var den bedste dansker med en 4. plads, gik det kraftigt ned ad bakke for teamet. Løb og tester blev aflyst, og efter to katastrofale tester med en bil, der praktisk taget var knækket midt over, kunne teamet slet ikke få fart i bilen i anden afdeling af Eurocup i Spa. Kontrakten blev annulleret, og Johan Jokinen stod uden team.
En opringning fra Kolles&Heinz Union ændrede det hele – troede man. Teamet var nyt, og kørte F3 Euro Series. Teamet søgte efter en ung talent m.h.p. sæson 2010, og fik ifølge teamet anbefalet Johan Jokinen af Red Bull. Køreren skulle modnes i Euro series i 2009, og resultaterne høstes i den efterfølgende sæson.
Johan Jokinen i kamp i Dijon-Prenois i Formel 3. (Foto: JJRacing)
F3 Euro Series er meget speciel, og det er de erfarne teams i serien, der kan levere en konkurrencedygtig bil. Serien køres sammen med DTM, og banerne er ikke altid de bedst egnede til formelbiler. Det kræver normalt minimum 1-2 år, før et nyt team kan gøre sig gældende i serien, men Kolles&Heinz Union var et fabriksteam for VW, hvorfor man kunne forvente en noget hurtigere udvikling i løbet af den første sæson. VW har haft et meget succesrigt år som motorleverandør til F3, men trods den massive og professionelle støtte fra VW blev udviklingen i teamet en noget anden end forventet.
Teamet havde den langsomste bil i feltet ved sæsonstart, og ved sæsonslutningen var situationen stort set det samme. Teamet lovede Johan en del tester i løbet af sæsonen, men undtagen en enkelt test i Magny-Cours blev samtlige tester aflyst med forskellige undskyldninger. Johan fik kun lov til at køre i forbindelse med race, og det kommer man ikke så langt med.
I stedet for grundigt testarbejde satsede teamet på at finde en alternativ vej til succes ved at hente en stribe stjernekørere ved siden af Johan, men det viste sig ikke at være løsningen for teamets grundlæggende problem med bilens set-up.
Johan Jokinen blev kastet ud i et race på Lausitzring efter kun 60 minutters træning i en F3 bil. Til at starte med havde Johan Jokinen den tyske mester i 2007 og japanske mester i 2008 i F3, Carlo van Dam i søsterbilen, men Johan kørte fra første race fra hollænderen. Van Dam blev udskiftet med Nick Tandy fra den engelske F3 serie, hvor Tandy lå på en samlet 3. plads, men heller ikke han kunne matche Johan. Tandy blev erstattet af Robert Wickens, Red Bull køreren, der blev samlet toer i årets F2 mesterskab.
Johan Jokinen og Wickens leverede sammen teamets bedste resultat i Dijon-Prenois med 7. og 9. pladser, Johan kun 0,1 sekunder fra Wickens bedste tid. De to kørere fik etableret et godt samarbejde, og endelig kunne man ane et svagt lys for enden af tunnelen.
Wickens skulle også køre årets sidste løb i Hockenheim, men fik at vide dagen før racet, at den anden bil nu pludselig skulle køres af Edoardo Mortara, vinderen af Macau F3 i år. Mortara udgik i begge løb, og Johan hentede en hæderlig 11. plads hjem. Johan stod for teamets bedste kvalificeringsresultat i år med en 10. plads på startgridden i Brands Hatch.
Johan Jokinen har i år boet i Viareggio i Italien, og trænet daglig i det berømte træningscenter for formelkørere, Formula Medicine. Det var den eneste del af aftalen med International Draco Racing, der blev overholdt, resten af det flotte oplæg endte med tomme løfter.
”Det har været en styg sæson, men det vigtigste er trods alt, at jeg har udviklet mig meget som kører. At køre i Euro Series i en underlegen bil kan bedst sammenlignes med at køre Minardi F1 i 90’erne. Du kan kun konkurrere med din teamkammerat. Det har jeg til gengæld gjort ret godt i år, men det er jo ikke det, der vækker mest opsigt hos sponsorerne”, siger Johan Jokinen. ”Vi har mistet rigtig mange sponsorpenge i år som følge af mangel på resultater. Jeg kan kun håbe på, at vores sponsoremner kan fortolke mine resultater i det rigtige lys.”
Hvor skal vi hen? (Foto: JJRacing)
Det bliver ikke til F3 Euro Series i 2010, selv om flere teams er interesserede i den unge kører, der enten har udkonkurreret eller matchet mange store navne i år.”Jeg har fået flere økonomisk gode tilbud på at køre i Euro Series næste år, men de er fra den forkerte ende af feltet, og jeg skal ikke igen køre en bil uden vinderchance. Et sæde i et top-team koster 700.000 Euro, og det er rigtig langt uden for vores rækkevidde”, siger Johan Jokinen. ”Nu vil jeg køre race og i det mindste have muligheden for at vise, hvad jeg kan.”
Johan Jokinens planer for 2010 står fortsat åbne, og der arbejdes med flere alternativer. Som altid i motorsport er alt afhængig af den sponsorstøtte, man kan opnå, og opgaven er ikke den nemmeste i disse tider.
”Jeg har selvfølgelig en ide om, hvad jeg gerne vil køre i 2010, men alt er afhængig af penge. Jeg håber selvfølgelig på, at der findes en løsning som giver mig muligheden for både at udvikle mig og opnå nogle gode resultater næste sæson”, siger Johan Jokinen.
JJRacing Læs mere om: Johan Jokinen |