Efter et par ugers sommerferie var Nicki Thiim den 2. august tilbage bag rattet i sin Porsche 997 GT3 Cup-racer, da Oschersleben lagde asfalt til den femte afdeling af det tyske Porsche Carrera Cup-mesterskab.
Netop Oschersleben er en af Nicki’s favoritbaner, men løbet blev langt fra som forventet. Fra en start på femtepladsen kolliderede han med hollandske Jeroen Bleekemolen allerede i den første chikane. Da Porschen kom tilbage på banen, var det med alle 23 modstandere foran sig, men som før set, indledte Nicki et 22 omgange langt angreb, der bragte ham helt op på 12. pladsen.
Selvom han lige akkurat kunne forsvare sin fjerdeplads i mesterskabet, var skuffelsen ikke til at skjule for sønderjyden, der ellers nød godt af den danske opbakning på den nordlige racerbane:
’Det har været det værste race i denne sæson’, forklarede han. ’Jeg ved ikke præcis hvad der skete i starten, men jeg blev ramt og spandt rundt. Og det var så dét løb. Det var ikke hvad jeg havde forestillet mig for dagens løb.’
Næste løb var på Nürburgring den 16. august, og med det seneste resultat i mente, var Nicki motiveret for at komme tilbage på toppen. En førsteplads i den frie træning beviste, at sønderjyden ville fremad. Desværre fortsatte stilen ikke i tidtagningen, hvor problemer med dæktemperaturen forhindrede at omgangstiderne kom i nærheden af toppen.
Løbet på Nürburgring gav ikke de forventede resultater. (Foto: Natascha Theisen)
Dækproblemet var ikke løst da løbet gik i gang, og da bilen samtidig blev ramt af en sivepunktering efter et sammenstød med Sebastian Asch, var løbet nærmest slut før det startede. Efter at have været i pit for at skifte det beskadigede hjul, valgte Nicki at parkere bilen, da skaderne efter sammenstødet var for store.
’Det har været en af de weekender, der starter som en drøm og slutter som et mareridt’, lød det fra en irriteret Porsche-kører, der havde set meget frem til løbet.
Langturschauffør
I foråret deltog Nicki for Volkswagen Motorsport i 24-timers løbet på Nürburgring Nordschleife. Det blev ikke det sidste, han så til den gamle, lange racerbane i 2009. Phoenix Racing, der også deltager i DTM-serien med Audi, indsatte ham nemlig sammen med Dennis Rostek og Oliver Jarvis i en fabriksstøttet Audi R8.
Hvor resultaterne i Porsche Carrera Cup i de seneste løb var præget af uheld, kunne ingen imidlertid tage fra Nicki, at han satte den hurtigste omgangstid nogensinde for en Audi R8 på Nordschleife undervejs mod den imponerende 3. plads, de tre kørere bragte bilen op på.
Det blev til tre løb i Phoenix Racing's Audi R8. (Foto: Natascha Theisen)
Det blev til i alt tre løb på Nordschleifen med Phoenix Racing, hvor det sidste sluttede med et brag:
’Det begyndte selvfølgelig at regne på næstsidste omgang, og så røg jeg af banen ude ved Schwalbenschwanz, hvor vi kører omkring 200 km/t. Bilen er blevet meget krøllet, så der skal arbejdes noget med strygejernet for at gøre den pæn igen’ sagde Nicki dengang.
Rookie of the Year
Tilbage i Porschen gæstede Nicki og konkurrenterne den 20. september Circuit de Catalunya i Spanien. For Nicki var det første besøg, men endte alligevel som ottende bedste kører i tidtagningen. Den plads blev hurtigt forbedret, men et massesammenstød med ni involverede kørere satte Nicki tilbage på 20. pladsen efter en tur i pitten med en skadet køler. Jan Seyffarth og Sebastian Asch blev kørt til tjek på hospitalet, men heldigvis var der ingen alvorlige skader.
Det lykkedes Nicki at køre sig op til 12. pladsen, og da fem af de forankørende var gæstekørere, var der ni points at hente til mesterskabet.
Porsche-kørerne fik noget af en rundtur i Sydeuropa, da næste løb blev kørt på Dijon-banen i Frankrig. For Nicki og Hermes Attempto-teamet blev det en rutschebanetur i omvendt stil end hvad sæsonen ellers har budt på:
'Vi opdagede efter tidtagningen, at dækkene havde været våde på indersiden, og det giver et noget ustabilt dæktryk når dækkene bliver varme og fugten bliver til damp', fortalte Nicki. 'Med dét problem i mente, var en 7. plads nok ikke så dårlig endda'.
Selve løbet gik meget bedre end de foregående. Det lykkedes Nicki at køre sig frem til fjerdepladsen, men køreren på tredjepladsen var gæstekører, så der var points for en podieplads med hjem til mesterskabsstillingen, hvor han igen havde indtaget fjerdepladsen.
Målet for sæsonen var at blive den bedste rookie-kører, og det mål blev nået på Dijon, så til finalen på Hockenheim gjaldt det bare om at give den fuld gas og gøre sit bedste.
Trods ømhed i kroppen efter afkørslen på Nordschleife med Audi R8’eren ugen forinden, var Nicki fit for fight, da finaleløbet skulle køres. Det beviste han ved at sætte femte bedste tid i tidtagningen, til glæde for de mange danske fans, der havde taget turen sydpå for at støtte de danske kørere.
Mangel på vejgreb kostede nogle placeringer fra starten af løbet, men de blev hurtigt og sikkert hentet igen, men Thomas Jäger brugte alle sine talenter på at gøre sig bred, så Nicki ikke havde mulighed for at erobre fjerdepladsen. Femtepladsen var også rigeligt til at sikre den samlede fjerdeplads i mesterskabet, så både Nicki og teamet var godt tilfredse med en imponerende debutsæson i Porsche Carrera Cup.
Årets Rookie og en generel fjerdeplads - det må man vist kalde for acceptabelt! (Foto: Natascha Theisen)
2009 har været et godt og travlt år for Nicki, der for alvor ser ud til at have fået fart i karrieren. Med smutture til fabriksteams hos både Volkswagen og Audi er der ingen tvivl om, at det 20-årige talent er med hvor gassen brænder.
Nickithiim.com Gripping Media ApS Læs mere om: Dennis RostekNicki ThiimOliver JarvisHermes Attempto RacingPhoenix Racing |