Christer Gislerud var længe et hot tip til at vinde 2008-udgaven af den danske Special Saloon Car-klasse, men SS3-konkurrenterne forpurrede den unge Oslo-kørers chancer sidst på året. Til denne sæson var der derfor indkøbt en nyere Porsche 997 til erstatning af den hidtidige 996-model, men den nye bil var først klar i juni og ikke uden indkøringsvanskeligheder. Det var dog stadig ikke nok til at Jørgen Hansen og Hans-Henrik Pedersen kunne ødelægge Gisleruds sejrsmarch mod endnu en SS3-sejr, men også den samlede 2009-titel Forhåndsinteressen for SS3 var ikke overvældende og kun fire faste deltagere udgjorde grundstammen, men alligevel var der de obligatoriske fem kørere på startstregen til første heat og dermed 20 point i fem af de seks løb. Gislerud, Jørgen Hansen og Niels Høiby blev forstærket med Hans Henrik Pedersen fra Padborgs forårsløb, som faste deltagere.
Christer Gislerud lå længe lunt i svinget til den samlede 2008-titel, men sidst på året fandt konkurrenterne mere fart og den gamle Porsche 996 var ikke længere en vinderbil. Til i år var en nyere 997 indkøbt, men blev først klar til Festivalen i juni. Inden da havde den gamle bil gjort det ganske okay, for nordmanden var ubesejret i de foregående fire løb. Trods en tyvstart – en Ring Djursland-specialitet for Gislerud, for han gentog det til Sensommerløbet – bevarede han den komplette dominans også ved dette løb og gik på sommerferie med den samlede pointføring.
Et sæt defekte støddæmpere ændrede Porschens forende til noget der lignede en parringslysten kænguru i for små sko til Grand Prix Danmark. Et sidste omgangs møde med Frederik Holm's Renault Mégane kostede en tidsstraf og årets første klassesejr. En tyvstart, i en i øvrigt forgæves jagt på Ring Djurslands banerekord, kostede endnu en sejr i Sensommerløbet, men fakta er at den unge nordmand krydsede målstregen som første SS3-kører i alle 13 afdelinger. I tilgift scorede han 22 af de 26 tilgængelige bonuspoint for tidtagning og hurtigste omgangstid, som understregning af hans dominans.
Porsche - Christer Gislerud. (Foto: Motorsporten.dk)
Jørgen Hansen sluttede 2008 rigtig godt af med hans efterhånden velprøvede BMW M3 GTR og den gode nyhed er at hans bil stadig er den hurtigste SS3-BMW, men desværre er konkurrenterne i andre bilmærker blevet hurtigere. Året startede ellers på toppen med to pole positions til Åbningsløbet, men derfra var der udsigt til Christer Gisleruds baglygter. Da Hans-Henrik Pedersen fik styr på sin Corvette midt på året, var der udsigt til endnu et sæt baglygter, men det forhindrede ikke den gamle rallymester i at køre fuldt ud fra først til sidst. Og kæmpet blev der, for bare tre uger før Åbningsløbet eksploderede motoren i et løb på Hockenheimring og så måtte sæsonen startes med reservemotoren, der opgav tilværelsen på sidste omgang af Padborgs august-løb. Det kostede deltagelse ved Grand Prix Danmark, men blot for at vende tilbage til Sensommerløbet med en lidt heldig pole position som bedste resultat. Sejre blev det ikke til i 2009, men ”Gamle Hansen” sørgede for at menigmand kunne følge op- og nedture i medierne og på den måde er det ikke kun på banen at midtsjællænderen kan lære sine yngre konkurrenter om motorsport!
BMW - Jørgen 'Gamle' Hansen. (Foto: Motorsporten.dk)
1990-mesteren Hans-Henrik Pedersen gjorde et velkomment comeback i Special Saloon Car-sammenhæng med en Corvette C5R, købt på en engelsk fallitbo-auktion. Bilen fik sin danske debut på Padborg i maj, men i usorteret stand, hvor specielt gearkassen gjorde knuder. En måned og en del skrueri gjorde underværker til Festivalen, hvor Hans-Henrik viste overblik i dagens stadig længere løb. Gang på gang skånede han transmissionen i starterne, for blot at køre konkurrenterne op i løbene. Specielt Jørgen Hansen gik det ud over dén dag og det fastlagde styrkeforholdet mellem de to resten af sæsonen. Med Gisleruds forseelser mod det sportslige reglement, blev det tilmed til to klassesejre ved årets sidste to løb. På løbsresultater scorede Corvette-køreren det samme antal point som Jørgen Hansen, men østjyden tabte på bonuspoint.
Chevrolet Corvette - Hans-Henrik Pedersen. (Foto: Motorsporten.dk)
Niels Høiby blev ofte overlappet af ovennævnte konkurrenter, men han kørte med hver gang og kom i mål i de fleste løb. Endnu engang udstyret med den solide Volvo S60 T5 Challenge-bil fra Sally Racing, havde Høiby en bil der svarede til talentet og så er han en ganske god målestok for helbreddet i Special Saloon Car-klassen. I 2008 sluttede han på den samlede 30. plads, med placeringer i bunden af SS3. Med samme indsats var han tæt på en top-10-placering i 2009, hvilket fortæller noget om frafaldet, også i SSC. Ser man på Niels Høibys omgangstider, vil de have bragt ham på podiet for bare fem år siden!
Volvo - Niels Høiby. (Foto: Motorsporten.dk)
Resten af SS3 var på fransk visit, med få undtagelser. Høiby's teamkammerat i Sally Racing, Keld Gråbæk, var en af undtagelserne. Han startede året i en Volvo S40 Turbo uden at gøre meget væsen af sig og efter et besøg i SS2, vendte han tilbage til SS3 med en BMW E36 til Sensommerløbet. Dertil kørte han ikke en men to Ford Cortina'er i historisk racing, så Gråbæk nåede gennem fem biler i 2009! Hans SS3-indsats rakte til ottendepladsen.
Klas Høj forsøgte at fortsætte med den veltjente ex-DTC Volvo S40 Turbo. Et hav af tekniske problemer viste sig stadig, men til Sensommerløbet var bilen pludselig kørende. Høj fandt den gamle køregnist frem og kørte sig til et par fortjente fjerdepladser på dagen og syvendepladsen i SS3.
Volvo - Klas Høj. (Foto: Motorsporten.dk)
Rallysportens Søren Mikkel Rasmussen forsøgte sig med en Toyota Celica Turbo 4x4, men specielt køleproblemer forhindrede en konstruktiv sæson, så den røde japaner sås mest parkeret i depotet. Han kom dog i pointene med en enkel femteplads i åbningsløbet og det resulterede i 10.-pladsen.
Klassens resterende syv deltagere dukkede alle op til et enkelt arrangement. Thomas Vestergaard gjorde det bedst med to andenpladser ved Grand Prix Danmark i sin Ferrari F360 Challenge-bil. To andenpladser blev weekendens udbytte, mens broderen Jesper Vestergaard stod for et par hurtige starter i sin firehjulstrukne Alfa Romeo 155 Q4, men ingen resultater ved samme løb.
To andre kørere gjorde deres enlige visit ved dette løb. Allan Bjerregaard kørte sin gamle DTC-Ford Focus, med Toyota turbomotor, af stalden, men fik ingen resultater med hjem. Mikael Todbjerg luftede både licens og Nissan Skyline ved samme løb og legede med Niels Høiby, men tabte alligevel.
Niels Carl Nielsen og Niels Ole Andersen luftede deres langdistance-BMW'er i foråret. Vinduespudser Andersen nåede længst med tre ensomme fjerdepladser ved Festivalen, mens køreskolelæreren fik en tredjeplads fra Åbningsløbet med hjem.
Henrik Ølsgård arbejdede videre på sit Volvo 850-projekt, men dette år tog det ham til finalen at dukke op. Det blev dog ikke til nogen løbsomgange, for teknikken strejkede allerede inden da.
Tre topkørere i vidt forskellige biler og i hver deres fase af både liv og karriere satte fut i klassen og som tilskuer kan vi kun håbe på mere af samme slags i 2010. Jesper O. Hansen Læs mere om: Allan BjerregaardChrister GislerudHans-Henrik PedersenHenrik ØlsgårdJørgen 'Gamle' HansenKeld GraabækKlas HøjNiels Carl NielsenNiels HøibyNiels Ole Andersen |