Audi har overraskende valgt tre helt nye kørere til den ene af de tre biler, der i juni skal forsøge at generobre Le Mans-trofæet fra Peugeot. Der er tale om schweizeren Marcel Fässler, tyskeren André Lotterer og franskmanden Benoit Treluyer. ”Vi tager Le Mans meget seriøst i år, og derfor har vi ønsket at udvide antallet af kørere, ligesom vi tester intensivt for at forbedre R15-modellen. Vi er oppe mod en stærk modstander, så vi har søgt efter nye kørere, der såvel her og nu som på længere sigt kan forstærke vores chancer inden for sportsvogne. Igennem to år har vi fulgt disse tre kørere, og jeg er glad for, at de har valgt at skifte til Audi,” siger tyskernes motorsportschef Dr. Wolfgang Ullrich.
Nej, det er ikke en ung Lars Løkke Rasmussen, men derimod schweizeren Marcel Fässler, der er ny mand for Audi på Le Mans. (Foto: Audi Sport) | Den 33-årige Marcel Fässler var allerede sidste år aktiv for Audi i den ældre R10-model, da han kørte to løb i den amerikanske Le Mans-serie. Han var i mange år et stærkt kort for Opel i DTM.
Den ligeledes 33-årige Benoit Treluyer kørte sidste år Le Mans i en Peugeot for Pescarolo-teamet, hvor han i øvrigt var så uheldig at totalskade bilen midt om natten i et spektakulært crash. Treluyer har i flere år været en stjerne i det japanske Formel Nippon- og GT-mesterskab.
Den 28-årige André Lotterer debuterede sidste år på Le Mans for det tyske Kolles-hold, hvor også danske Christian Bakkerud fik sin debut teamets gamle Audi R10. Lotterer, der er tidligere tyske mester i Formel 3, brillerede i det franske løb, idet han både var hurtig og på grund af et uheld for en holdkammerat måtte køre over halvdelen af løbet.
”Det er tre gode kørere, Audi har valgt,” siger Tom Kristensen. Jeg ved, de alle tre kommer i aktion senere på ugen i en test i USA, hvor jeg også selv skulle have været med. Fässler har altid været hurtig i DTM, mens de to andre har haft en karriere lidt ligesom min ved at komme til Le Mans efter et par lærerige år i Japan. Jeg glæder mig meget til at møde dem.”
Til gengæld oplyser Audi ikke, hvem der ellers er sikker på Le Mans. Tyskerne stiller med tre 2010-biler, hvoraf Tom Kristensen skal køre den ene sammen med sine faste makkere Allan McNish og Dindo Capello. Eftersom den netop offentliggjorte trio ventes at dele en af de to andre biler, står Audi med en række sportsvogns-kørere, men kun én bil tilbage.
En løsning kan blive at fordele nogle af kørerne til et fabriksteam som Kolles, hvis det atter stiller op på Le Mans. Andre kørere kan ventes at gå over i den såkaldte GT-klasse, hvor Audis tidligere Le Mans-helte Emanuele Pirro og Frank Biela nu kører. TomKristensen.com Nils Finderup Læs mere om: Allan McNishAndre LottererBenoit TreluyerMarcel FässlerRinaldo CapelloTom Kristensen |