Foreløbig deltagerliste Mens vi fryser her i Danmark og kæmper med store mængder sne, kom der torsdag besked fra ACO til hele 5 teams der har danske kørere med på holdet, at de har en plads i 24-timers løbet på Le Mans i juni måned. Jeg er sikker på at det luner meget indtil flere steder, og det er ikke kun teams med dansk deltagelse der i dag gav os en overraskelse, for der er flere helt nye teams med på Le Mans i 2010. Det vil dog stadig blive kampen imellem Peugeot og Audi der vil dominere Le Mans 2010. Begge teams kommer med 3 biler, og der er ikke nogen tvivl om at Audi har arbejde benhårdt siden juni 2009 på at forbedre R15 modellen, som slet ikke var hurtig nok til at den kunne slå Peugeot.
Jeg tror dog stadig på at vi kommer til at se et helt anderledes tændt Audi team, og de er i år mere skarpe på deres forberedelse end vi længe har set. Derfor er det selvfølgeligt en alvorlig streg i regningen for Tom Kristensen at han er kommet til skade og skal kæmpe sig tilbage igen, men missionen er klar for Tom og alle odds er med ham, for Tom kommer til at køre den Audi der har nummer 7, Tom’s lykketal og et tal der har bragt ham megen hæder på Le Mans.
Der er nu ikke nogen tvivl om at både Audi og Peugeot vil gøre alt hvad de kan for at vinde løbet. Begge teams køre på det sidste - i hvert fald med henholdsvis Audi R15 og Peugeot 908 HDI FAP, derfor vil begge teams gernet have en sejr med deres nuværende model, inden de køres på museum.
Er der nogen som kan drille de to diesel teams? Og det hurtige svar er nej!
Men jeg vil nu alligevel nævne Lola Aston Martin teamet der sidste år viste imponerende speed, men hvis en benzin bil vinder Le Mans vil det være en overraskelse der nærmest er større end da den første diesel sejr kom på Le Mans.
Jeg ser også frem til Lola Judd Coupé, den bil har tidligere vist sig meget hurtig.
Christian Bakkerud kommer igen i år til start for Team Kolles i en Audi R10 TDI, men den bil har efter min bedste overbevisning ikke en chance for at gøre sig gældende i LMP1 klassen.
Allerede da Audi fabriksholdet slap den bil var den på sit yderste, og sidste år kunne den ikke engang følge med de hurtigste benzin LMP1 biler, så hvis det skal have ændret sig skal der være sket meget med R10 modellen hen over vinteren, hvilket jeg anser som usandsynligt.
Jeg er til gengæld meget spændt på at se hvad Dome Racing Team har fundet på og hvad de kan udrette med den aldrende Dome Judd S102, umiddelbart er projektet dømt til fiasko, men Dome har før overrasket positivt.
LMP2 klassen har i de senere år været domineret af Porsche Spider RS, men der kommer ikke en eneste af dem til start i år, dermed skal vi finde en ny vinder i klassen.
Sidste år var det Essex teamet der tog sejren i den klasse, men de er slet ikke med i år. Derimod kommer Honda/Acura HPD ARX.01, som samtidig får debut på Le Mans. Det skal blive spændende og se hvad den bil og teamne Stakka Racing og Highcroft Racing kan udrette i Frankrig!
Jeg tror på, at hvis de forbereder sig grundigt på dette hårde løb, så kan det føre dem til toppen af klassen, for der er ikke nogen tvivl om at denne bil er meget hurtig.
Hvem skal Honda bilen kæmpe imod?
2 Ginetta Zytek 09S, 2 Pescarolo Judd, 2 Lola Coupé, en WR Zytek. Der er ikke nogen tvivl om at Pescarolo Judd kombinationen er mere gennemprøvet på Le Mans, men spørgsmålet er om det er nok til at slå Honda?
GT1 klassen er igen, desværre, en mager forestilling og med fabriks Corvette teamet ude af den klasse er der kun privat teams tilbage, og det kunne give Luc Alphand teamet en enestående chance for at vinde klassen for de kommer til start med to Corvette C6.R.
Det mere ukendte belgiske team Pekaracing NV kommer også til start med en Corvette C6.R, men jeg vurdere at det belgiske team ikke har en chance imod det rutinerede franske Corvette teams.
Et team vi slet ikke må overse i denne klasse er Young Driver AMR, som kommer til start med en dansk Aston Martin DBR9 hvor vi har Le Mans debutanten Christoffer Nygaard med ombord, og selvom han er debutant og selvom teamet er et Young Driver team, så er Aston Martin DBR9 en hurtigere bil end Corvetten.
Spørgsmålet er om Aston Martin'ens speed kan kompensere for den manglende Le Mans erfaring?
Der kommer to spændende nye team og det er Matech Competition og Marc VDS Racing Team der begge kommer til start med en Ford GT. Bestemt et spændende projekt, men jeg har svært ved at se at den kan hamle op med Aston Martin og Corvette racerne.
JLOC har igen og MEGET overraskende for mig fået en plads på GT1 gridden. Det team havde en pinlig optræden på Le Mans i 2009, hvor de nærmest ikke kørte under træningen, og de var det første team der udgik af løbet efter under to omgange.
Det fortæller måske mere om hvor GT1 klassen er, end mange ord.
GT2 klassen bliver i år, set med Danske øjne mere spændende end tidligere.
Vi har igen Allan Simonsen med i en Ferrari 430 GT for Team Hankook Racing, men i år kommer vi også til at se Jan Magnussen i den klasse med Corvette Racing's fabriks team der kommer med Corvette C6 ZR1 GT2 bilen, og det skal blive spændende og se om bilen kan performe på den store bane i denne klasse.
Jeg er ikke i tvivl om at GM vil gøre alt hvad de kan for at få Covetten til at matche både Porsche og Ferrari der har domineret denne klasse igennem mange år, men det bliver hårdt arbejde både for Jan Magnussen og det øvrige Corvette team.
Ud over den danske deltagelse glæder jeg mig og at se helt nye biler i denne klasse.
Både Jaguar og BMW er tilbage på Le Mans, og jeg er nødt til at sige at jeg glæder mig helt vildt til at se hvad den store kat kan.
Jeg tror nu at den nye BMW M3 GT2 vil lyde af mere og være meget hurtig, så skal man være realistisk, så tror jeg at BMW, under forudsætning af at teknikken holder, kan være med fremme i GT2 feltet.
Spyker teamet er med igen med en bil, og det er en Spyker C8 Lavioleette, og selvom den bil ikke er blandt de hurtigste, er den 100% sikkert en af de mest charmerende biler på gridden, og det betyder også noget på Le Mans.
Ud over de 55 biler der nu er udtaget til at køre med på Le Mans i 2010 er der 10 biler på årets reserve liste, 5 LMP’er og 5 GT’er. Den mest interessante her er nok 1’eren på LMP reservelisten, og det er en Norma Judd.
Le Mans 24.timer deltagerliste 2010:
|
# |
Kl. |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
|
1 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Alexander Wurz |
|
|
Peugeot 908 HDi |
|
|
|
Michelin |
|
|
2 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Nicolas Minassian |
|
|
Peugeot 908 HDi |
|
|
|
Michelin |
|
|
3 |
LMP1 |
Peugeot Sport Total |
Sébastien Bourdais |
|
|
Peugeot 908 HDi |
|
|
|
Michelin |
|
|
4 |
LMP1 |
Team Oreca Matmut |
Olivier Panis |
|
|
Oreca 01-AIM |
Nicolas Lapierre |
|
|
Michelin |
|
|
5 |
LMP1 |
Beechdean Mansell |
Nigel Mansell |
|
|
Ginettz-Zytek 09S |
Greg Mansell |
|
|
Dunlop |
Leo Mansell |
|
6 |
LMP1 |
AIM Team Oreca |
Soheil Ayari |
|
|
Oreca AIM |
|
|
|
Michelin |
|
|
7 |
LMP1 |
Audi Ssport Team Joest |
Tom Kristensen |
|
|
Audi R15 |
|
|
|
Michelin |
|
|
8 |
LMP1 |
Audi Ssport Team Joest |
Andre Lotterer |
|
|
Audi R15 |
|
|
|
Michelin |
|
|
9 |
LMP1 |
Audi Ssport North America |
Mike Rockenfeller |
|
|
Audi R15 |
|
|
|
Michelin |
|
|
10 |
LMP1 |
Dome Racing Team |
Sébastien Philippe |
|
|
Dome Judd S102 |
|
|
|
Michelin |
|
|
11 |
LMP1 |
Drayson Racing |
Paul Drayson |
|
|
Lola Judd Coupé |
Jonny Cocker |
|
|
Michelin |
|
|
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Nicolas Prost |
|
|
Lola Rebellion Coupé |
Neel Jani |
|
|
Michelin |
|
|
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Andrea Belicchi |
|
|
Lola Rebellion Coupé |
J.Christophe Boullion |
|
|
Michelin |
|
|
14 |
LMP1 |
Team Kolles |
Christijan Albers |
|
|
Audi R10 |
|
|
|
Michelin |
|
|
15 |
LMP1 |
Team Kolles |
Christian Bakkerud |
|
|
Audi R10 |
|
|
|
Michelin |
|
|
17 |
LMP1 |
Pescarolo Sport |
Ho-Pin Tung |
|
|
Pescarolo Judd |
|
|
|
Michelin |
|
|
18 |
LMP1 |
SORA Racing |
Christophe Tinseau |
|
|
Pescarolo Judd |
|
|
|
Michelin |
|
|
19 |
LMP1 |
Michael Lewis / Autocon |
Michael Lewis |
|
|
Lola AER |
|
|
|
Dunlop |
|
|
007 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Harold Primat |
|
|
Lola Aston Martin |
|
|
|
Michelin |
|
|
008 |
LMP1 |
Signature Plus |
Pierre Ragues |
|
|
Lola Aston Martin |
Franck Mailleux |
|
|
Michelin |
|
|
009 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Darren Turner |
|
|
Lola Aston Martin |
|
|
|
Michelin |
|
|
24 |
LMP2 |
OAK Racing |
Jacques Nicolet |
|
|
Pescarolo-Judd |
|
|
|
Dunlop |
|
|
25 |
LMP2 |
Ray Mallock Ltd. |
Mike Newton |
|
|
Lola HPD Coupe |
Tommy Erdos |
|
|
|
|
|
26 |
LMP2 |
Highcroft Racing |
David Brabham |
|
|
HPD ARX.01 |
Marino Franchitti |
|
|
Michelin |
|
|
29 |
LMP2 |
Racing Box SRL |
Luca Pirri |
|
|
Lola Coupe-Judd |
|
|
|
Pirelli |
|
|
35 |
LMP2 |
OAK Racing |
Richard Hein |
|
|
Pescarolo-Judd |
|
|
|
Dunlop |
|
|
37 |
LMP2 |
Gerard Welter |
Philippe Salini |
|
|
WR Zutek |
|
|
|
Dunlop |
|
|
40 |
LMP2 |
Quiffel - ASM Team |
Miguel Amaral |
|
|
Ginetta Zytek 09S |
Olivier Pla |
|
|
Dunlop |
|
|
41 |
LMP2 |
Team Bruichladdich |
Karim Ojjeh |
|
|
Zytek 09S |
Tim Graves |
|
|
Dunlop |
|
|
42 |
LMP2 |
Strakka Racing |
Nick Leventis |
|
|
HPD ARX-01 |
Danny Watts |
|
|
Michelin |
|
|
50 |
GT1 |
Larbre Competition |
Roland Berville |
|
|
Saleen S7-R |
Patrick Bornhauser |
|
|
Michelin |
|
|
52 |
GT1 |
Young Driver AMR |
Christoffer Nygaard |
|
|
Aston Martin DBR9 |
Tomas Enge |
|
|
Michelin |
|
|
53 |
GT1 |
PekaRacing NV |
Anthony Kumpen |
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
|
|
|
|
|
|
61 |
GT1 |
Matech Competition |
Natacha Gachnang |
|
|
Ford GT |
Cyndie Allemann |
|
|
Michelin |
|
|
69 |
GT1 |
JLOC |
Yogo Atsushi |
|
|
Lamborghini Murcilago |
|
|
|
|
|
|
70 |
GT1 |
Marc VDS Racing Team |
Eric De Doncker |
|
|
Ford GT |
|
|
|
Michelin |
|
|
72 |
GT1 |
Luc Aalphand Aventures |
Luc Alphand |
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
|
|
|
|
|
|
73 |
GT1 |
Luc Aalphand Aventures |
Stéphane Gregoire |
|
|
Chevrolet Corvette C6.R |
|
|
|
|
|
|
63 |
GT2 |
Corvette Racing |
Jan Magnussen |
|
|
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
Johnny O'Connell |
|
|
Michelin |
Antonio Garcia |
|
64 |
GT2 |
Corvette Racing |
Oliver Gavin |
|
|
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
Olivier Beretta |
|
|
Michelin |
|
|
75 |
GT2 |
ProSpeed Competition |
Paul Van Splunteren |
|
|
Porsche 997 RSR (997) |
|
|
|
Michelin |
|
|
76 |
GT2 |
IMSA Performance Matmut |
Raymond Narac |
|
|
Porsche 997 RSR (997) |
|
|
|
Michelin |
|
|
77 |
GT2 |
Felbermayr-Proton |
Horst Felbermayr |
|
|
Porsche 997 RSR (997) |
|
|
|
Michelin |
|
|
78 |
GT2 |
BMW Motorsport / Team Schnitzer |
Jörg Müller |
|
|
BMW M3 |
|
|
|
Dunlop |
|
|
79 |
GT2 |
BMW Motorsport / Team Schnitzer |
Andy Priaulx |
|
|
BMW M3 |
|
|
|
Dunlop |
|
|
80 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
Seth Neiman |
|
|
Porsche 911 GT3 RSR (997) |
|
|
|
Michelin |
|
|
81 |
GT2 |
Jaguar RSR |
Paul Gentilozzi |
|
|
Jaguar XKRS |
Scott Pruett |
|
|
Yokohama |
Marc Goosens |
|
82 |
GT2 |
RISI Competizione |
Tracy Krohn |
|
|
Ferrari F430 GT |
Nic Jonsson |
|
|
Michelin |
|
|
83 |
GT2 |
RISI Competizione |
Jaime Melo |
|
|
Ferrari F430 GT |
|
|
|
Michelin |
|
|
84 |
GT2 |
Modena Group Racing |
Roman Rustinov |
|
|
Ferrari F430 GT |
|
|
|
Michelin |
|
|
85 |
GT2 |
Spyker Squadron |
Tim Coronel |
|
|
Spyker C8 Laviolette |
|
|
|
Michelin |
|
|
89 |
GT2 |
Hankook Team Farnbacher |
Dominik Farnbacher |
|
|
Ferrari F430 GT |
Allan Simonsen |
|
|
Hankook |
|
|
92 |
GT2 |
JMW Motorsport |
Robert Bell |
|
|
Aston Martin Vantage |
|
|
|
Dunlop |
|
|
96 |
GT2 |
AF Corse SRL |
Luis Perez Companc |
|
|
Ferrari F430 GT |
Matias Russo |
|
|
Michelin |
|
|
97 |
GT2 |
BMS Scuderia Italia SPA |
Matteo Malucelli |
|
|
Porsche 911 GT3 RSR (997) |
|
|
|
Michelin |
|
|
R1 38 |
LMP |
Pegasus Racing |
Julien Schell |
|
|
Norma Judd |
|
|
|
Dunlop |
|
|
R2 23 |
LMP |
Tokai Univ. YGH Power |
Shigekazu Wakisaka |
|
|
Courage Oreca YGH |
Shogo Mitsuyama |
|
|
Yokohama |
|
|
R3 39 |
LMP |
KSM |
Jean de Pourtales |
|
|
Lola Judd |
Hideki Noda |
|
|
Michelin |
|
|
R4 28 |
LMP |
José Ibanez |
Jos Ibanez |
|
|
Lola Judd |
Lionel Robert |
|
|
Dunlop |
Arnaud Santamato |
|
R5 22 |
LMP |
Kaneko Racing |
Yutaka Yamagishi |
|
|
Courage Judd |
|
|
|
Michelin |
|
|
R1 88 |
GT |
Team Felbmayr Proton |
Marc Lieb |
|
|
Porsche 911 GT3 RSR (997) |
Richard Lietz |
|
|
Michelin |
|
|
R2 91 |
GT |
Team Hong Kong Racing |
Philip Ma |
|
|
Aston Martin Vantage |
Marchy Lee |
|
|
Michelin |
Christian Jones |
|
R2 95 |
GT |
AF CORSE SRL (ITA) |
Giancarlo Fisichella |
|
|
Ferrari F430 GT |
Joe Foster |
|
|
Michelin |
|
|
R3 60 |
GT |
Matech Competition |
Thomas Mutsch |
|
|
Ford GT |
|
|
|
Michelin |
|
|
R4 86 |
GT |
Spyker Squadron |
Tom Coronel |
|
|
Spyker C8 Laviolette |
|
|
|
Michelin |
|
|
Læs mere om: Allan SimonsenChristian BakkerudChristoffer NygaardJan MagnussenTom KristensenAudi Sport Team JoestCorvette RacingFarnbacher RacingTeam Kolles & Heinz UnionYoung Driver AMRLe Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans5 danskere klar til Le Mans 2010Mindst fem danskere klar til årets Le MansStort Le Mans Series felt præsenteret |