Vintertesten på Sebring sluttede med drama 4. og samtidig sidste session blev ellers afviklet i dejlig Florida vejr, skyfrit og lun luft, men det hele blev overskygget af en alvorlig afkørsel af Aston Martin holdet, som satte deres LMP1 racer af i sving 1, for enden af start/mål langsiden.
Der er ikke nogen forklaring fra teamet, hvorfor Harold Primat røg af banen i Aston Martin LMP1 bilen. Harold Primat blev kørt til det lokale hospital efter ulykken, men vedholdende rygter siger at han efter omstændighederne er ok.
Det samme kan man bestemt ikke sige om bilen, som havde synligt store skader, og den kørte ikke mere efter ulykken.
Inden ulykken satte Aston Martin teamet denne sessions hurtigste tid, som var 1:47,634, og samtidig havde Intersport Racing fået gang i deres Lola B06/10 AER LMP1 racer for de satte denne sessions næst bedste tid, som var 1:47,925.
LMP2 klassen er ikke langt efter LMP1 klassen, målt på omgangs tiderne. Denne sessions hurtigste LMP2 team var Patron Highcroft Racing og deres HPD ARX-01c HPD. Deres bedste tid var 1:48,970, efterfulgt af Dyson Racing og Team Cytosport.
(Foto: Patron Highcroft Racing)
I LMPC klassen skete der lidt, for i de tidligere sessions så det ud til at disse biler ikke kunne bryde 1:57 grænsen, men Genoa Racing var hurtigst i denne session med tiden 1:56,753 og Green Earth Team Gunnar kom også under 1:57, og deres bedste tid var 1:56,900.
GT2 klassen blev endnu engang toppet af Risi Competizione og deres Ferrari 430 GT, kørt af Jaime Melo og Gianmaria Bruni. Deres bedste tid i denne session var 2:02,722, men den slår stadig ikke deres tid fra første session, som var 2:02,286. der er nok ikke megen tvivl om at Risi Competizione er GT2 favorit til 12-timers løbet på Sebring, i GT2 klassen.
Næst hurtigst i denne session var Team Falken Tire og deres Porsche 911 GT3 RSR, med tiden 2:03,227, og her kan det undre at vi ikke ser Flying Lizard Motorsports med helt fremme, men deres tider fra denne test tyder på at de har prøvet en mængde forskellige setup’s af. De har kun momentært være med helt fremme.
BMW Rahal Letterman Racing Team har også kæmpet meget med deres nye biler, og ud fra deres test tyder noget på at de godt kunne blive en dark horse om 3 uger, men dette afhænger meget af hvor mekanisk stabil BMW’erne er.
Et team der har været stabil under hele testen er Jaguar RSR teamet. Desværre er det negativ stabil, for det team har kæmpet hele vejen, men desværre for dem, uden det store held.
Bilen havde ikke rullet en meter da den ankom til Sebring, og derfor har teamet kæmpet i to dage, men gearskifte problemer, og senest med sensor problemer på motoren.
Teamet har dog ikke mistet modet, sådan er det bare med helt nye racerbiler, og der skal bare intensiv testes frem imod 12-timers løbet på Sebring.
GTC klassen havde i denne session Kelly Moss Racing som de hurtigste, og de har i øvrigt været hurtigst igennem det meste af testen, så noget tyder på at deres forberedelses arbejde op imod denne sæson har båret frugt.
Tiderne fra 4. session:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team / Mærke / Dæk |
Kørere |
Tid |
|
1 |
9 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Chris Buncombe |
1:47.634 |
|
|
|
Lola B09 60 Aston Martin |
Harold Primat |
|
|
|
|
Michelin |
Adrian Fernandez |
|
|
|
|
|
Stefan Mücke |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
37 |
LMP1 |
Intersport Racing |
Jon Field |
1:47.925 |
|
|
|
Lola B06/10 AER |
Clint Field |
|
|
|
|
Dunlop |
|
|
|
3 |
1 |
LMP2 |
Patron Highcroft Racing |
David Brabham |
1:48.970 |
|
|
|
HPD ARX-01c HPD |
Simon Pagenaud |
|
|
|
|
Michelin |
Marino Franchitti |
|
|
4 |
16 |
LMP2 |
Dyson Racing |
Chris Dyson |
1:49.459 |
|
|
|
Lola B09 86 Mazda |
Guy Smith |
|
|
|
|
Michelin |
Andy Meyrick |
|
|
5 |
6 |
LMP2 |
Team Cytosport |
Greg Pickett |
1:49.801 |
|
|
|
Porsche RS Spyder |
Klaus Graf |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
6 |
36 |
LMPC |
Genoa Racing |
Larry Connor |
1:56.753 |
|
|
|
Oreca FLM09 |
Andy Wallace |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
7 |
99 |
LMPC |
Green Earth Team Gunnar |
Christian Zugel |
1:56.900 |
|
|
|
Oreca FLM09 |
Gunnar Jeannette |
|
|
|
|
Michelin |
Elton Julian |
|
|
8 |
11 |
LMPC |
Primetime Race Group |
Joel Feinberg |
1:57.515 |
|
|
|
Oreca FLM09 |
Kyle Marcelli |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
9 |
89 |
LMPC |
Intersport Racing |
Mitch Pagerey |
1:59.877 |
|
|
|
Oreca FLM09 |
Brian Wong |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
10 |
55 |
LMPC |
Level 5 Motorsports |
Scott Tucker |
2:00.350 |
|
|
|
Oreca FLM09 |
Christophe Bouchut |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
11 |
62 |
GT2 |
Risi Competizione |
Jaime Melo |
2:02.722 |
|
|
|
Ferrari 430 GT |
Gianmaria Bruni |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
12 |
17 |
GT2 |
Team Falken Tire |
Bryan Sellers |
2:03.227 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 RSR |
Wolf Henzler |
|
|
|
|
Firestone |
|
|
|
13 |
1 |
GT2 |
Extreme Speed Motorsports |
Scott Sharp |
2:03.236 |
|
|
|
Ferrari 430 GT |
Johannes van Overbeek |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
14 |
90 |
GT2 |
BMW Rahal Letterman Racing |
Dirk Müller |
2:03.305 |
|
|
|
BMW E92 M3 |
Joey Hand |
|
|
|
|
Dunlop |
Dirk Werner |
|
|
15 |
44 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
Darren Law |
2:03.466 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 RSR |
Seth Neiman |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
16 |
92 |
GT2 |
BMW Rahal Letterman Racing |
Bill Auberlen |
2:03.485 |
|
|
|
BMW E92 M3 |
Tommy Milner |
|
|
|
|
Dunlop |
|
|
|
17 |
2 |
GT2 |
Extreme Speed Motorsports |
Ed Brown |
2:03.646 |
|
|
|
Ferrari 430 GT |
Guy Cosmo |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
18 |
45 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsports |
Jörg Bergmeister |
2:03.686 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 RSR |
Patrick Long |
|
|
|
|
Michelin |
|
|
|
19 |
54 |
GT2 |
Black Swan Racing |
Timothy Pappas |
2:04.252 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 RSR |
Jeroen Bleekemolen |
|
|
|
|
Dunlop |
|
|
|
20 |
40 |
GT2 |
Robertson Racing |
David Robertson |
2:05.516 |
|
|
|
Doran Ford GT MK 7 |
Andrea Robertson |
|
|
|
|
Dunlop |
David Murry |
|
|
21 |
92x |
GTC |
Kelly Moss Racing |
Darrell Carlisle |
2:08.205 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
TBA |
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
22 |
32 |
GTC |
GMG Racing |
Bret Curtis |
2:08.854 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
James Sofronas |
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
23 |
65 |
GTC |
Kelly Moss Racing |
Rob Walton |
2:10.193 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
|
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
24 |
69 |
GTC |
WERKS II/P7 Racing |
Robert Rodriguez |
2:10.513 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
Galen Bieker |
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
25 |
33x |
GTC |
Kelly Moss Racing |
Peter LeSaffre |
2:13.297 |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
TBA |
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
26 |
75 |
GT2 |
Jaguar RSR |
Paul Gentilozzi |
3:05.349 |
|
|
|
Jaguar XKRS |
Marc Goossens |
|
|
|
|
Yokohama |
Scott Pruett |
|
|
|
|
|
Tomy Drissi |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
27 |
44x |
GTC |
GMG Racing |
Brent Holden |
No time |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
|
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
28 |
88 |
GTC |
Velox Motorsport |
Shane Lewis |
No time |
|
|
|
Porsche 911 GT3 Cup |
Jerry Vento |
|
|
|
|
Yokohama |
|
|
|
Vinter testens officielle del er nu slut, men flere team har meddelt at de bliver på banen 1 – 2 dage endnu for at få testet endnu mere inden de tager hjem og forberede sig endeligt til 12-timers løbet på Sebring den 20. marts. Hr. Nielsen
Læs mere om: Harold PrimatSebring20/03/10 - Sebring - ALMS |