Rally Sprint   04/04/10

Christian Jensen tog sin tredje sejr i Designa Rally GP
Afgørelsen i årets Designa Køkken Rally GP i Kongensbro blev en af de tætteste og mest nervepirrende, siden løbet første gang blev kørt i 2003. Efter tre indledende heats, hvor hen ved 60 rallymandskaber først var på banen for at kvalificere sig til den afsluttende GP Special, havde man fundet frem til de 32 bedste hold, som siden kæmpede om at komme i en af de to semifinaler, hvorfra vindernee mødtes i den afgørende finale.

Her kom kampen til at stå mellem sidste års vinder, Pål Try, Norge, og lokalmatadoren Christian Jensen, Ans, som havde sejret to gange tidligere i 2004 og 2005. Duellanterne blev sendt af sted adskilt af ganske få sekunders afstand med nordmanden forrest, men det endte med, at de to byttede plads, og dermed kunne Christian Jensen tage sin tredje sejr i Designa Køkken Rally GP.


Christian Jensen vandt for tredje gang Designa Rally GP i Kongensbro.
(Foto: Morten Alstrup)

”Jeg havde håbet på, at jeg kunne slå Pål Try i år,” siger Peugeot-køreren. ”Sidste år mente jeg jo, at jeg tabte til ham, fordi jeg ikke kunne skifte gear ordentligt i bilen, som dengang var ny, men heldigvis gik det, som det skulle.”

Afgørelsen kom midtvejs under finaleheatet, hvor nordmanden pludselig begik en fejl, der gav en åbning til Christian Jensen, der lå lige bag ham.

”Jeg prøvede at holde afstand, når han kom for tæt på de store stendynger, for der kom mange sten op på køleren,” forklarer den senere vinder. ”Men så lavede han sin eneste fejl, og der lå vi lige bag ham, så det passede jo perfekt. Det er en af mine bedste sejre!”

Selv om Pål Try ikke kunne følge op på sidste års sejr i Designa Rally GP, var han alligevel tilfreds med resultatet.

”I dag var Christian Jensen meget bedre, og han fortjener at vinde,” sagde nordmanden, som også havde været uheldig i et af de indledende heat. Her mødte han en af de mange grusbunker, der er fast rekvisit i Munck Asfalts store grusgrav, der ligger midt mellem Viborg og Århus.

”Jeg havde for god fart på hen ad langsiden, men så akvaplanede jeg, og bilen sejlede bare ud i volden. Nu er jeg konge på højen,” sagde Pål Try med et smil. ”I finalen begik jeg en fejl og bremsede for sent. Mine dæk var nok for gamle, for der var ikke varme i dem, så jeg slap asfalten. Men jeg er vældig fornøjet. Man kan ikke være sur over en andenplads.”

Forud for finalen var gået flere spændende heats, hvor det skiftende danske påskevejr gav deltagende mange udfordringer og tilskuerne flere overraskelser. Således præsterede Michael Broberg, Hammel, i det første indledende heat at sætte næsthurtigste tid, selv om det var allerførste gang, at han kørte i sin nyindkøbte Subaru Impreza. Siden satte regnen ind, hvorfor de fleste deltageres heattider blev langsommere. Men der var dog undtagelser. Således formåede Ib Kragh, Juelsminde, at forbedre sin heattid med halvandet sekund fra første til andet heat, selv om det her stort set regnede hele tiden.

Resultatet af Designa Rally GP Special-konkurrencen:
1. Christian Jensen Ans Peugeot 207 Super 2000
2. Pål Try Norge Ford Focus WRC

Klassevindere i den ordinære konkurrence (kvalifikationsheats):

Gruppe A og Kit 0-1400 cm3, gruppe E og N 0-1600 cm3
Tom Møller Kjeldsen Randers Toyota Starlet

Gruppe A 1401-1600 cm3, gruppe H og DK 0-1600 cm3, 1600 Challenge, gruppe N 1601-2000 cm3, gruppe E over 1601 cm3
Torben Sørensen Randers Renault Clio II

Gruppe A, H og DK 1601-2000 cm3, Super 1600, Kit/Maxi 1401-2000 cm3, gruppe N 2WD over 2000 cm3
Anders Rygaard Korsør Peugeot 106 Maxi

Super 2000, 4WD, gruppe A, H og DK over 2000 cm3
Christian Jensen Ans Peugeot 207 Super 2000

Historiske rallybiler op til 1981
Ryan Brandt Ringkøbing Ford Escort Historiske rallybiler 1982-1987
Martin Kaas Jensen Gjern Toyota Corolla GT

Dansk Rally Forening

MLA-Gruppen
Thomas Wulff


Læs mere om:
  • Christian Jensen

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto