F1800 FFB   05/04/10

Vestergaard sigter mod ny FFB-topplacering
Udenlandsfynboen: Nils K. Vestergaard går nu i gang med sin fjerde sæson i det vesteuropæiske single seater-mesterskab: Formula Ford Benelux (FFB). Fra en start som privatteam uden baggrunds-erfaring kørte Racingteam Vestergaard sig i 2009 frem til en samlet tredjeplads i FFB-slutstillingen. Første opgave i 2010-sæsonen foregår i påske-weekenden på Zandvoort i Holland.


Nils K. Vestergaard sigter mod en slutplacering i top tre for Formula Ford Benelux-mesterskabet.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

- Ambitionerne går naturligt efter en slutplacering i top tre, konstaterer Nils K. Vestergaard. - Med vores gode forberedelser til 2010 skulle der også være basis for at betræde en af de andre to pladser på slut-sejrspodiet. Således har vi fået vores franske Mygale-racer opgraderet til 2010-specifikationerne.

- Nils har gennem hele vinterpausen været yderst travlt beskæftiget med konstruktionen af Force India-raceren i Formel 1, supplerer teamchef Gert Vestergaard. - Jeg har derfor selv puslet med at gennemgå og renovere Mygale’n. Chassiset blev adskilt i atomer, og samtidig fik ledningsnettet og sliddelene en gennemgang med kritisk hånd. Samtidig er en ny køler og udstødning monteret, hvorved de såkaldte sidekasser også er blevet modificeret til 2010-udgaven.


Teamchef Gert Vestergaard har gennemgået og renoveret Formel Ford-raceren i detaljer inden genopbygningen til 2010-specifikationerne.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Den store udfordring for de fleste Formel Ford-kørere på verdensplan i 2010 er typeskiftet fra diagonal- til radialdæk.

- Af praktiske årsager kører alle FF-serier rundt omkring i Verden på samme dækfabrikat og -type, fortsætter Nils K. Vestergaard. - Dette giver samtidig god basis for en fair afvikling af det uofficielle verdensmesterskab som Formel Ford, som hvert år køres på Brands Hatch lidt uden for London i England. Sammenfaldende omstændigheder har dog bevirket, at FF-raceren først nu er kørt i stilling til et dæktypeskift efter introduktionen i 1967.


Nils K. Vestergaard var den første FF-chauffør på verdensplan, som fik muluighed for at teste det nye radial racingdæk fra Dunlop.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Racingteam Vestergaard har eksklusivt været med i selve udvælgelsen af gummitypen på det nye racingdæk fra Dunlop. Med baggrund i Nils K. Vestergaards erfaring og uddannelse som racing engineer blev udenlandsfynboen udpeget til testning af tre forskellige gummiblandinger med nogle hundrede baneomgange på Malory Park i England.

- Generelt bliver omgangstiderne noget hurtigere hen over et helt FF-heat, forklarer Nils K. Vestergaard. - Radialdækket beholder således en stor trædeflade til underlaget i længere tid end diagonaldækket. Udfordringerne fortsætter dog omkring finjustering af dæktryk, driftstemperatur som sporing af for- og baghjulsophæng.


Et besøg i en engelsk testbænk vil genetablere en god vægtbalance i raceren inden 2010-sæsonen.
(Foto: Åge Kirketerp Jensen)

Inden FFB-premieren i påsken har Mygale-raceren været på en speciel testbænk hos Brookes Oxford University i England.

- 2010-modifikationerne har ændret væsentligt på vægtfordelingen i raceren, afslutter Gert Vestergaard. - I testbænken kan vi dog finjustere støddæmpere og fjedre således, at vægten på for- og bagdækkene igen bliver optimal. Herudover kan testbænken simulere udfordringerne på Zandvoort, hvilket også er en god ledetråd til at tage højde for en højere vægt af dækkene. Hvert hjul bliver således over et kilo tungere, hvilket betyder meget i racing.

Racingteam Vestergaard

Åge Kirketerp Jensen


Læs mere om:
  • Nils K. Vestergaard
  • Racingteam Vestergaard

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport