Le Mans Series   11/04/10

Paul Ricard - halvvejs rapport
Vi blev vidne til en dramatisk start hvor Aston Martin Racing tog føringen efter de første sving, hvor Audi Sport Team Joest med Allan McNish og Team Oreca Matmut med deres Peugeot 908 HDi-FAP med Stephane Sarrazin stødte sammen i sving 1, og det betød at Aston Marin LMP1 raceren kunne smutte forbi.

Glæden var dog kort for efter blot 1½ omgang var det Audi Sport Team Joest med Allan McNish der førte løbet, til gengæld tog det lidt længere tid for Oreca Matmut med deres Peugeot 908 HDi-FAP, men efter 4 omgange lå de 1-2, med en tendens til at Audi R15+ trækker fra Peugeot’en,o g faktisk gør den det massivt de kommende omgange, hvorefter det ser ud til at Peugeoten minimere tidstabet pr. omgang, men det ser ud til lige nu at Peugeot ikke kan følge med Audi’en.

Efter blot et kvarter af dette løb er Team Oreca Matmut mere end 12 sekunder efter Audi Sport Team Joest, så det ser ud til at Audi har fundet nogle løsninger til deres nye R15+ som virker.

Aston Martin Racing køre efter kun 20 omgange ufrivilligt i pit med punkterede baghjul, men teamet taber ikke så meget på dette uheld at og de kommer tilbage i løbet på 5. pladsen.

Samtidig er både Peugeot og Audi LMP1 kommet igennem den tunge trafik og det betyder at Audi R15+ trækker fra Peugeot igen. Der må allerede nu være dybe panderynker i Peugeot lejren, for det ser ikke ud til at de kan følge den opdaterede Audi R15.

Ved første planlagte stop for både Audi og Peugeot, kommer Audi helt som planlagt igennem, og kommer relativt hurtig på banen igen, men derimod bliver Peugeot i pit, og 908 HDi-FAP’en trækkes ind i garagen hvor motorcoveret pilles af bilen, og teknikerne er ved at kigge på noget bagest på bilen.
Olivier Panis fortæller at der er en lækage på motoren i nærheden af gearkassen, og det betyder at bilen holder længe i pit, men teamet forsøger at reparere som Peugeot’en kan komme tilbage på banen.

Med et tab på 10 omgange til Audi er Peugeot 908 HDi-FAP’en tilbage på banen, hvilket må betyde at teamet tror på at de har repareret lækagen, men det viser sig stadig at bilen ikke helt har samme speed som Audi R15+.

Audi R15+ ser ud til at fungere fuldstændig efter planen og desværre for spændingen både i dag og resten af sæsonen, ser det ud til at diesel bilerne stadig har et stor performance forspring i forhold til benzin bilerne. Audi trækker trækker stille og roligt fra det øvrige LMP1 felt og er efter 2½ time to omgange foran nummer 2, som er Aston Martin Racing.

Samtidig føres LMP2 klassen af RML og deres Lola HPD Coupe., GT2 føres af Team Felbermayr Proton og deres Porsche 997 GT3 RSR, og Hankook Team Farnbacher er i den helt tunge ende af GT2 feltet, så det ser desværre ikke ud til at tingene fungere for Ferrai & Hankook kombinationen.

Halvvejs igennem løbet køre Peugeot stærkt for at vinde det tabte, men selvom man køre i en Peugeot 908 HDi-FAP’en kan de ikke fange Audi, der helt tydeligt at sluppet gassen en smule.
Audi R15+ har indtil videre en gennemsnithastighed for de første 4 timer på 178½ km/t., hvorimod løbets nummer to der er Aston Martin Racing har en gennemsnits hastighed på 175½ km/t.
Til sammenligning køre Peugeot’en med en gennemsnit speed på 177,9 km/t.

Vejgaard


Læs mere om:
  • Paul Ricard
  • 11/04/10 - Paul Ricard - Le Mans Series

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport