Diverse   01/05/10

Tak Sverige!
Når den danske asfaltbane sæson skydes i gang er det rigtigt forår. Weekendens åbningsløb på, motorsportens svar på Parken (der var jo ”dømt” landskamp), FDM Jyllands- Ringen bød på sol og til tider godt race.
De fremmødte tilskuere og arrangørerne af løbet bør i den grad sende de varmeste hilsner og en varm tak til vort svenske broderfolk i form af de kørere ”från hinsidan”, som var tilmeldt ”Åbningsløbet”.

Uden de mange svenske kørere, havde det godt nok været en tynd omgang! Kun 1600 Challenge med 22 biler og Special Saloon Car med skuffende 14 biler kan levere et felt på mere end 10 biler! SSC var af flere udråbt til den nye ”Kongeklasse” i dansk banesport, det bliver nu næppe mere end en lille Prinsgemal!

Mange klasser, få biler…hvad gør man så? Man slår da bare et par klasser sammen. Langt fra den bedste løsning og nogen i de blandede felter må føle sig til grin. Suzuki’erne der agerer fyld og bagtrop i Yokohama Cup, men det er vel intet mod det som Renault Clio-klassen udsættes for. Et nyt flot navn ”Renault DTC Light Cup”(!) ændrer næppe på det faktum at Clio’erne ufrivilligt indsættes som fyld i de klasser som er lejlighedsvis tyndt besat: DTC eller SCC.
Ved åbningsløbet fik DTC hjælp fra Sverige til et par meget seværdige løb i det fælles projekt Scandinavian Touring Car Cup, men vi kan frygte når det bliver ”hverdag” (= almindelige DTC-løb uden sveskerne). En god håndfuld DTC-biler ”up front” og en tilsvarende håndfuld Clio’er halsende bagefter.
Så må vi håbe for SCC, at lidt flere af de før sæsonstart annoncerede ”mindst 28 biler” dukker op…alternativt kan de jo slås sammen med Formel Ford!?

Alt det her skal kørerne, teams og sponsorer på ingen måde lastes for. Motorsport er en meget dyr sport/ hobby og alle gør deres bedste og ofte meget mere til, trods de svære økonomiske tider. Entusiasmen fejler bestemt ikke noget når man følger arbejdet i depotet, mellem løbene, om aftenen eller sågar om natten, der kæmpes!

Fejlen er her i Danmark som i resten af motorsports-verdenen: Der er alt for mange klasser.
De fleste må være enige i, at lidt færre klasser med mange flere biler i, må være løsningen.

Så var der lige det der med takken til svenskerne. Ved deres hjælp og tilstedeværelse, fik vi to fantastisk flotte løb i STTC, hvor de fik hård kamp fra den danske DTC-elite. Specielt Magnussens ”jagt” i første heat og Schlünssens og Jens Reno Møllers fight i heat to beviste, at DTC-kørerne kan matche de blå-gule, trods svensk dominans i træning og kvalifikation. Spændende bliver det at se hvordan danskerne klarer sig i de to ”udebaneløb”.
Spændende var det også med de for os nye bilmærker så som Volvo (C30) og VW (Scirocco). Især de to Volvo’er fra Polestar Racing var med helt fremme, sejr til norske Tommy Rustad i første heat (og det i en dansk-svensk landskamp!) og en andenplads til Robert Dahlgren i andet heat. Det kunne være fedt at se Volvo’erne i WTCC.

Glimt fra STC Cuppen

(Foto: Motorsporten.dk)

To STCC-supportklasser var rejst med til FDM Jyllands-Ringen: Radical og Porsche Carrera Cup. Radical er små åbne sportscars (”Le Mans” biler i trekvart str.). De er lynende hurtige og tævede de 6 danske Peugeot Spider godt og grundigt.
Porsche Carrera Cup er som navnet antyder en mærkeklasse med ens biler. OK race uden den store dramatik, men som gav dagen et strejf af international toprace. Mange gode kørere og royalt islæt! Den svenske prins Carl Philip havde valgt at tage en pause fra pressehurlumhejet omkring søsterens kærlighedsliv… nok ikke et dårligt valg!

Om de andre løb er der vel at bemærke, at malermester Claus Christensen har klaret omstillingen fra Clio Cup til barsk Porsche 997 Cup i SSC med bravur. Claus vandt begge heats i fin stil. Kun Johannes Graversen og verdens sejeste Fiat kunne give modstand og desværre kun i første heat.

I 1600 Challege er John Gammelgaard suveræn og i Yokohama Cup fik Number 1 Racing styr på sagerne med en 1-2 sejr i heat 2 efter en skuffende indsats i første heat.

Hos Danmarks svar på Andretti-klanen, Winther familien fra Roskilde, fik tredje generation debut. Jens Winther lll eller Elliot blev toer i sit første Formel Ford løb! Desværre udgik han i andet heat…men vel ”OK godkendt”.
Jesper K. Egebart gjorde rent bord med 2 sejre.

Peugeot Spider bød på et opgør mellem de ”gamle” go-kart rivaler og supertalenter Søren Mosebo og Johan Jokinen…en sejr til hver.

Hos Clio´erne - sorry DTC Light Cup - var Michael Christensen suveræn med to sejre. Dagens overraskelse K-Rejsers Martin Frederiksen, med en fjerdeplads og en femteplads og en flot treer i kvalen.

Weekend’ens største ”sensation” var næsten at ”Mr. DTC” Michael Carlsen og Peugeot Odense-team’et havde skiftet plads i depotet! Hatten af for gutterne fra O’ense… de gi’r sgu ikke op. ”Against all odds”, så kommer de bare igen hvert år!

I det store hele en god weekend på Ringen, med overvejende godt ”ræs” trods alt… STCC trak det store læs og gav det fremmødte publikum lyst til mere….

Så derfor: Tak Sverige…

Them


Læs mere om:
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - 1600 Challenge
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - 207 Spider Cup DK
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Danish Touringcar Challenge
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Formel Ford - DK - DM
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Renault DTC Light Cup - DM
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Special Saloon
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Swedish Touring Car Championship
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Swift Challenge
  • 25/04/10 - Jyllandsringen - Yokohama Cup - DM

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto