Diverse   10/05/10

Fuld fart fremad
For nogen vindes racerløbet på banen,
for andre sker det på værkstedet

Det er en ganske almindelig søndag formiddag, som for de fleste mennesker blot involverer at slappe af efter en veloverstået arbejdsuge. Men sådan en dag hører til sjældenhederne for 22-årige Kristian Ydegaard. For ham er fritiden en realisering af ambitioner.

Som barn var drømmen at sidde bag rattet i en stor racerbil. Farten, kraften og følelsen. Da var udseendet også en afgørende faktor. I dag er det noget lidt andet, der giver Kristian Ydegaard et adrenalinkick. Farten er stadig vigtig, men det er teknikken bag samt optimering af bilens formåen på en racerbane, som kan få timer, dage og uger til at fræse derudad.

"Jeg elsker problemløsning. Når man har noget, der ikke spiller, så skal man først finde problemet og bagefter finde ud af, hvordan man har tænkt sig at løse det," fortæller Kristian Ydegaard.


Team Klas Høj er et lille racerteam beliggende i Århus, der for tiden består af en racerkører og tre mekanikere.
(Foto: Lars Haslev)

Benzin, dæk og motorolie
Ved indgangen til Team Klas Højs kælderværksted står det klart, at nogen er usædvanligt glade for biler. Hurtige biler. Den særegne duft af benzin, dæk og motorolie blander sig med den friske forårsluft. Tre racerbiler står på rad og række, helt eller delvist skilt ad, og en fjerde er fladmast til ukendelighed.
Kristian Ydegaard bruger frivilligt weekenderne her. Det gør han for at få en på opleveren og ikke mindst suge værdifuld erfaring til sig.

"Teknikken, fejlfinding, optimering og alt det sanselige, der er omkring bilerne. Lyden, lugten, røgen. Det er jo fedt at stå bagved, når speederen presses i bund, og man bare ser røgskyen," forklarer Kristian Ydegaard.


Uden en som 22-årige Kristian Ydegaard ville det være svært at køre racerløb i dag. En autoteknolog benytter sig af computersystemer til at optimere både fart og ydeevne i en bil.
(Foto: Lars Haslev)

Uddannelse i motorsport I Danmark er der ikke mange jobs for håbefulde mekanikere, der vil arbejde i motorsporten. Men der er lys forude. Kristian Ydegaard er i gang med autoteknolog-uddannelsen, der er helt ny af sin slags herhjemme med under et år på bagen. Det er en slags pendant til den internationale motorsportsuddannelse, der findes i udlandet. Som autoteknolog vil han kunne supplere automekanikeren med mere avancerede computersystemer. Han er ikke selv uddannet automekaniker, for det er ikke et krav. Der er interessen for motorsport i højsædet.

Sammen med en kammerat klargør og optimerer Kristian Ydegaard racerbilen før og efter et løb, hvad enten det indebærer at skrabe dæk rene, skifte motorolie eller det, som han synes er mest spændende: at nærstudere og analysere tekniske målinger i bilen. Dette kaldes datalogging, hvor man analyserer, hvordan alle dele af bilen har opført sig under et løb. Han peger på en computerskærm, der viser hele bilen opdelt i en masse forskellige tal.

"Ud fra disse kan man blandt andet se, hvordan alle dele i bilen har samarbejdet, og man kan sågar analysere, om køreren har lavet en fejl," forklarer Kristian Ydegaard.


Uddannelse i autobranchen ikke et krav for at blive autoteknolog, men kendskab til bilens opbygning gavner.
(Foto: Lars Haslev)

Netværk er vejen frem Udover erfaringen ønsker han at skabe sig et netværk i motorsporten. Målet er en dag at servicere en bil på de internationale racerbaner, og det kan ifølge ham være praktisk at kende nogen i branchen, når man skal søge job.
Succeskriteriet vil være en karriere på et internationalt racerteam med deltagelse i racerløb over det meste af Europa. De mange rejsetimer ville dog ikke holde Kristian Ydegaard tilbage, for han lever og ånder for sin store passion.
"Det er jo der, det sker," siger han med et smil.

Lars Haslev


Læs mere om:
  • Klas Høj

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk