Special Saloon Car SP4   13/05/10

Tættere på et venskab
Jørgen Hansen er efterhånden ved at komme overens med sin nye Renault Megane Trophy. Efter at have kørt det meste af sin karriere i racerbiler med frontmotor og baghjulstræk, er han i en alder af 66 år skiftet til den centermotoriserede Megane.

Forud for den netop overståede løbsweekend på Ring Djursland havde Jørgen blandede følelser for den grønne racer, der endnu ikke kørte helt som ønsket: "Den mangler stadig effekt, og så styrer den stadig ikke som jeg vil det. Jeg ved ikke om det kun er bilen, eller at jeg også stadig skal lære at køre den, men jeg vil da ikke afvise at der også ligger en del af ansvaret bag rattet", lød det fra klassens alderspræsident.

Igen på Ring Djursland var den estiske race-engineer, Marko, med på holdet for at få indstillet bilen rigtigt, og weekendens resultater skulle vise om det lykkedes. Allerede i første tidtagning kørte Jørgen næsthurtigste tid, kun slået af Claus Christensen i den lynhurtige Porsche 997, og da denne blev udelukket fra tidtagningen pga. overhaling i en gul flagzone, var bilens første pole position en realitet. Bilen kørte stadig ikke perfekt, og det havde Marko en forklaring på: ”Bilen er bygget til Michelin dæk og Sachs undervogn, men den kører på Dunlop dæk og Intrax undervogn, så det strider mod hinanden.”

”Jeg har aldrig kunnet fordrage Michelin – jeg flatspotter eller overkører dem med det samme, så jeg holder mig til Dunlop”, var replikken, inden man arbejdede videre med justeringerne.

Også anden tidtagning endte med Jørgen i den absolutte top, men selvom omgangstiderne gav udtryk for at der var styr på sagerne, var køreren selv ikke tilfreds. "Den kører ikke som den skal endnu, men vi er bestemt på rette vej."


Vejrguderne var ikke positive på Ring Djursland.
(Foto: Gripping Media)

Første løb blev afsluttet på en flot 2. plads efter Claus Christensen, der på få omgange formåede at køre sig fra sidstepladsen og frem til toppen. Dagens næste løb blev noget anderledes: "Da jeg holdt på gridden og ventede, reagerede bilen pludselig ikke på noget som helst, hverken speedertryk eller noget andet", fortæller Jørgen, der blev skubbet væk fra banen. "Jeg slukker motoren og tænder den igen, og så virker bilen fint, så jeg må til at køre mig op igennem feltet." Trods opkørslen igennem feltet sluttede Jørgen på en 3. plads.

Datalogningen viste dog, at den ene bagdæmper ikke virkede, og en reserve var ikke med i bilen – til gengæld lå der et komplet sæt Sachs-dæmpere og fjedre fra Frederik Holms bil. De blev monteret, og da Jørgen kigede spørgende på Marko, blev der bare nikket. Så blev de fire nye Michelindæk også monteret.

Weekendens sidste løb var på hele 30 minutter, og det passede fint til den tidligere rallykører. Da starten gik, fik Claus Christensen lidt frie tøjler de første fem-seks omgange, mens Jørgen skulle vænne sig til de nye dæk og få tillid til dem. Derefter blev der skruet op for tempoet resten af løbet blev der holdt kort afstand til den århusianske modstander. Gennemgående var Claus meget heldig, når han skulle overhale backmarkers, mens Jørgen næsten konsekvent blev fanget og måtte sætte nogle tiendedele til hver gang. Da målstregen blev passeret for sidste gang, var der blot 1,1 sekund op til Porschen, og det udløste klapsalver og skulderklap i pitten.

”Ja, man skal jo prøve noget nyt engang imellem, og denne gang var altså Michelin. Heldigvis overraskede de positivt, så jeg må jo nok hjem og gruble lidt over det hele”, grinede en forårskåd kører efter løbet.

Også Frederik Holm, der sidste år selv kørte en lignende Renault Megane Trophy, var klar med rosende ord til Jørgen og den grønne Megane. "Ja, det er jo ikke så godt, for nu har Jørgen kørt en hurtigere omgangstid end jeg har i en lignende bil...", lød det grinende fra Frederik, der var på Ring Djursland for at hjælpe med Renaulten.

Som en flot afslutning på weekenden valgte Claus Christensen at videregive SSC-klassens Fighterpokal til Jørgen som en anerkendelse for at have fået bilen til at køre så stærkt, så hurtigt. Det kom noget bag på Jørgen, der blev rørt over den fine gestus. "Jeg har kendt Claus siden 1997, da han kørte gokart mod min søn, Claus. Han er en dygtig og fair kører, så det betyder noget at få den fra ham", fortalte Jørgen efterfølgende.


En meget stolt og rørt Jørgen Hansen med fighterpokalen.
(Foto: Gripping Media)

Med bilen fyldt op med sølvtøj og brugte dæk kunne Hansen Racing køre hjem og gøre klar til næste weekends strabadser. Allerede da køres de næste to afdelinger af Bel-Ray SSC Challenge på Padborg Park, så der er ikke meget tid til at gøre bilen klar til endnu en weekend i fartens tegn.

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Hansen Racing
  • Ring Djursland
  • 09/05/10 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Yokohama Advan dæk


    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto