Normalt forbinder man maj måned med solskin, forårsgrønne skove og en lun brise, som kan nydes på en stol i haven, men man skulle være ret hårdfør for at nyde vejret til weekendens løb på Danmarks fladeste racerbane, på Padborg Park. Der er dog ingen tvivl om, at kørerne, som dystede om at komme først over stregen, ikke havde problemer med at holde varmen. Den Kermit-farvede Renault med Jørgen Hansen bag rattet havde vist gode takter på Ring Djursland, og nu skulle de sidste justeringer gerne resultere i større konkurrencedygtighed. Den første kombinerede træning og tidtagning var dog langt fra opløftende. Claus Christensens hurtige Porsche var ikke blevet langsommere og efterlod Jørgen på fjerdepladsen 2,37 sekund efter. ”Jeg skal da lige love for, at han havde fået fyret godt op under den i dag, og vores justeringer var åbenbart til den forkerte side, så det gik da slet ikke”, konstaterede Jørgen efterfølgende.
Til anden træning/tidtagning var bilens data blevet studeret grundigt og undervognen justeret endnu en gang. Det havde da også hjulpet, da tidsforskellen til Porschen var blevet reduceret til 1,3 sekund. Jørgen var ikke ubetinget henrykt for tredjepladsen, da der var mere i bilen, men det kunne ikke udnyttes, fordi bagenden føltes ustabil. Midt i tidtagningen begyndte det at regne, og med en tørvejrsopsætning var der ingen ide i at forsøge at sætte hurtige tider.
I løbet af aftenen blev data igen gennemgået for at finde en forklaring på den løse bagende, men der var ikke nogen gode forklaringer at finde. Regnvejret fortsatte og søndag morgen blev undervognen ændret til regnvejrsopsætning og et sæt nye regnvejrsdæk sat på bilen. Dækkene var et andet fabrikat end Jørgens foretrukne, men de kunne jo i teorien vise sig at være bedre. Nu er teori og praksis ikke altid det samme, og efter løbet kunne man bare konstatere, at nu var det prøvet.
Spøgelsesbilist forude. (Foto: Gripping Media)
Selve løbet var en nervepirrende oplevelse. Den løse bagende var på den våde og glatte bane endnu mere livlig, og både ved acceleration og nedbremsning var chaufføren travlt optaget af at holde næsen i den rigtige retning. Det lykkedes ikke i svinget lige efter målstregen, og karruselturen sluttede ude på græsset, men det stopper jo ikke en gammel rallykører. Desværre skete tilbagekomsten på asfalten lige foran en konkurrent, som fik kontrolleret både reaktionsevne og sine bremser – han bestod med udmærkelse, men dommerne var slet imponeret og idømte Jørgen en strafbane, der blev konverteret til ti sekunders straftid.
”Aldrig har jeg da oplevet mage til uregerlig bil. Jeg havde overhovedet ingen tillid til den, så det gjaldt kun om at holde den på banen”, fortalte en svedig racerkører efter heatet. Bilen var også begyndt at drille ved nedgearingerne, men problemet lå tilsyneladende i den software, der styrer gearskiftet. Tiden frem til sidste heat blev brugt på at løse det problem og endnu en gang at gennemgå alle bilens data for at finde de vises sten og den perfekte opsætning.
Sidste løb blev afviklet i solskin på en tør bane, så omgangstiderne var fjorten sekunder hurtigere. Jørgen startede fra tredjepladsen og blæste straks til angreb på nummer to, Dennis Holbæk, men blev selv angrebet bagfra af Michael Klostermann. De tre kørere gav en forrygende opvisning i, hvordan flot og tæt kørsel med høj hastighed kan gennemføres uden buler eller ridser. Der blev indtil flere gange byttet placering på steder, som banens arkitekt næppe havde forestillet sig, til publikums udelte fornøjelse.
Overhaling i sving. (Foto: Gripping Media)
Efter weekenden har erfaringerne nået at bundfælde sig, og der begynder at tegne sig et mønster i bilens opførsel. Løsningen af det problem sammen monteringen af den nye indsugningsmanifold skulle gerne betyde, at der kommer en mere aggressiv Renault Megane til Juniløbet på FDM Jyllandsringen om en måned.
Hansen Racing Gripping Media ApS Læs mere om: Jørgen 'Gamle' HansenHansen RacingPadborg Park16/05/10 - Padborg Park - Special Saloon |