Det engelske Lotus team har valgt at skifte fokus og i stedet begynde allerede nu, at designe deres 2011 Formel 1 racer. Lotus håber at deres tidlige designsatsning på næste års bil, vil betyde at teamet rykker endnu nærmere de etablerede teams til næste sæson. Da Lotus efter 16 års fravær i Formel 1, gjorde comeback i sæsonåbneren i ørkenlandet Bahrain, var det med en bil der ikke helt levede op til dagens høje standard i Formel 1. Lotus T127 har indtil videre i denne sæson, blandt andet kørt med et hjulophæng i aluminium, modsat resten af feltet, der benytter det dyre men effektive kulfibermateriale.
Hjulophænget, og en middelmådig aerodynamisk pakke, er bare nogle af de ting, Lotus kørerne Heikki Kovalainen og Jarno Trulli har, måttet kæmpe med bag rattet i sæsonens første 6 løb.
Trods dette bebuder Lotus’ tekniske chef, Mike Gascoyne allerede nu at teamet har besluttet, at rette fokus på deres 2011 bil.
Lotus med Gascoyne i spidsen, satser dog stadig på at komme med opdateringer til den nuværende bil senere på sæsonen. Lotus' tekniske chef håber, at et nyt hjulophæng i kulfiber er klar til Grand Prix’et på Silverstone banen i juli måned.
”Vi har valgt, at rette vores fokus mod 2011 bilen allerede nu. Men selvom vi har valgt at starte tidligt på næste års bil, regner jeg stadig med at der kommer endnu en opdatering til dette års bil ved det engelske løb”, siger Gascoyne. Der ved det spanske Grand Prix succesfuldt introducerede en ny aerodynamisk pakke til T127 modellen.
Lotus T127 modellen, er ifølge teamet selv, ikke nogen pragt bil. Men Lotus regner med bedre tider til næste år (Foto: lotus-racing)
Lotus fik først det grønne lys for deres deltagelse i dette års Formel 1 sæson, 6 måneder før de røde lamper blev slukket på startgridden i Bahrain.
Den korte tidshorisont betød fra starten, at Lotus ikke havde tid nok, til at gå i dybden med det aerodynamiske arbejde på teamets T127 model.
Lotus regner dog med, at den nuværende bil stadig har en del udviklingspotentiale i sig, men Gascoyne ser dog ingen grund til, at bruge enorme ressourcer på at udvikle en bil, der alligevel ikke bliver specielt konkurrencedygtig;
”Vores mål for 2010 er en 10-plads i konstruktørernes mesterskab. Hvis vi arbejdede på fuldt tryk med T127’eren, hvad ville vi så opnå? En 8 eller 9-plads i konstruktørernes mesterskab? Sikkert ikke”, forklarer den tidligere McLaren, Renault og Toyota chef.
Trods den noget skeptiske vurdering, insisterer Gascoyne på, at Lotus ikke har glemt 2010 sæsonen;
”Teamet arbejder stadig på nogle ting i vindtunnellen, så vi har ikke glemt denne sæson fuldstændigt.
Men vi bliver også nød til at se det fra et forretningssynspunkt.
Vi vil gerne signalere, at vi rykker fremad i denne sæson, men på den anden side, vil vi meget gerne vise hvad vi virkelig kan med en ordentlig bil til næste år”, afslutter Gascoyne.
Lotus teamet havde ved Grand Prix’et i Monaco deres bedste løb indtil videre. Teamet var i den midterste del af løbet i stand til, at følge med Toro Rosso racerne og Vitaly Petrov i Renault raceren.
Den fornuftige indsats i Monaco, understreges ved, at Heikki Kovalainen satte den 14. bedste omgangs tid i løbet.
Jacob Carsting
Læs mere om: Heikki KovalainenJarno TrulliLotus Racing |