WTCC   24/05/10

Udgik tre kilometer fra WTCC-sejr
Michel Nykjær punkterede efter at have sat verdens bedste til vægs
Danskeren Michel Nykjær førte med halvandet sekund foran verdens bedste standardbilkørere, da han punkterede på venstre forhjul og udgik på sidste omgang under WTCC-løbet på Monza, Italien.
I sit kun tredje løb i verdensmesterskabet beviste den regerende DTC-mester Michel Nykjær, at han har verdensmesterskabspotentiale.


Michel Nykjær er efter weekendens løb på Monza rykket op blandt verdens bedste standardbilkørere.
(Foto: FIA WTCC)

Under hårdt pres fra først den regerende verdensmester Gabriele Tarquini i Seat og siden den tidligere verdensmester Ivan Muller i Chevrolet holdt danskeren hovedet koldt og kørte et fuldstændig fejlfrit andet heat på Monza, til han cirka tre kilometer fra mål på den 5,8 kilometer lange bane fik en punktering og måtte udgå på stedet.


Dramatik i første sving: Michel Nykjær i gul Seat og Kristian Poulsen i hvid BMW til højre i billedet kommer godt igennem, men i næste sving køres Poulsen af banen.
(Foto: Romano Poli)

Forud var gået et dramatisk første heat, hvor Nykjær fra en startplacering som nr. 10 i WTCC Yokohama Race of Italy havde kørt sin Seat Leon TDI op på femtepladsen, da løbets otte førende biler nærmede sig sidste sving under gult flag. Da der atter blev givet grønt flag midt i svinget, kunne Nykjær ikke se det midt i mængden af biler og blev således overhalet uden kamp af tre konkurrenter.

Ottendepladsen betød, at danskeren efter reglerne, hvor de otte første bytter startplacering i løb to, startede forrest i andet heat, hvor han de første omgange dystede intenst med verdensmesteren Gabriele Tarquini for så at sætte sig totalt på løbet, til der manglede tre kilometer af sidste omgang.


Michel Nykjær førte med halvandet sekund på Monza foran verdens bedste standardbilkørere, da han punkterede på sidste omgang kun tre kilometer fra mål.
(Foto: Romano Poli)

"Vi havde farten hele weekenden, bilen kørte perfekt, og jeg var allerede begyndte at tage den med ro, da jeg punkterede. Alle konkurrenterne både fra Seat, BMW og Chevrolet sagde tillykke med min kørsel, men jeg fik bare ikke sejren med hjem. Nu har jeg bevist, at jeg er hurtig nok til at vinde løb, så det vil jeg prøve i næste løb i Belgien," sagde en skuffet, men fattet Michel Nykjær efter løbet.

Den anden dansker i WTCC-løbet på Monza, Kristian Poulsen, leverede også en fornem indsats i sin BMW 320si. I første løb, hvor han startede som nr. 15, kom han perfekt af sted og var helt oppe bag Michel Nykjær, da en Chevrolet-kører på første omgang ramte ham i et sving med 200 kilometer i timen og sendte ham direkte ind i barrieren, så han måtte udgå.


Kristian Poulsen blev med høj fart kørt af banen i første heat, men kørte sig flot op i andet løb på Monza.
(Foto: Romano Poli)

Fra en startplads som 22 i andet løb kørte Poulsen sig efter en stærk indsats op til en 14. plads og blev tredjebedste privatkører i løbet. Det var Kristian Poulsens første løb i år, hvor han for sit eget team, Poulsen Motorsport, vil deltage i alle de resterende løb i serien

"Jeg er ærgerlig over at blive kørt af banen i første løb, for jeg var allerede helt oppe bag Michel Nykjær. I andet løb viste jeg, at jeg har farten, så forventningerne er gode inden næste løb i Belgien," sagde Kristian Poulsen, der satte næsthurtigste løbsomgang på Monza.


Kristian Poulsen havde den tidligere vicemester i DTC, Henrik Lundgaard, med som sin race engineer.
(Foto: Niels Jørgen Iversen)

Dækkoncernen Yokohama er eneleverandør af dæk til WTCC og benyttede løbet i Italien til at præsentere deres nye energioptimerede dæk, C.drive2, til almindelige bilister.

Yokohama Danmark


Michael Eisenberg


Læs mere om:
  • Henrik Lundgaard
  • Kristian Poulsen
  • Michel Nykjær
  • Poulsen Motorsport
  • SR-Sport
  • SUNRED Engineering
  • Monza
  • 23/05/10 - Monza - WTCC

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk


    H.I. Auto