Den brasilianske Formel 1 kører, Bruno Senna er måske færdig hos Hispania Racing F1 Team. Senna, der udover sit berømte efternavn og en god portion talent, bringer også flere millioner dollars til Formel 1’s mindste team. Men hans sæde er af økonomiske årsager, meget varmt. De seneste 3-5 år har der i Formel 1 været en tendens til, at nye kørere faktisk har bidraget med andet end bare penge. Kørerstandarden har næppe været højere i motorsportens kongeklasse, end den har været de sidste 3 sæsoner.
Pengestærke kørere med mangel på talent (Alex Yoong, 2001-2002, Pedro Diniz, 1995-2000 og Chanoch Nissany, 2005), for bare at nævne nogle få, har heldigvis ikke haft det alt for nemt med at finde fast arbejde i Formel 1 det sidste stykke tid.
Dette skyldes blandt andet, at sporten siden 2000 har været præget af fabriksteams med enorme budgetter i rygsækken. Men med fabriksholdenes tendens til at forlade sporten, er det igen blevet sværere at finde de fornødne sponsorpenge for de altid pengeslugende Formel 1 hold.
Mangel på sponsorer kan man specielt mærke i de 3 nye teams. Lotus og Virgin har dog begge meget pengestærke bagmænd som er en væsentlig faktor, for deres overlevelse i Formel 1.
HRT teamet, der kort før sæsonstarten hed Campos Meta 1, er uden sammenligning, det team i Formel 1 der kæmper hårdest for dets overlevelse.
Teamets to kørere, Formel 1 debutanterne Bruno Senna og Karun Chandhok har begge måtte punge op med millioner af dollars, for at sikre deres sæde hos teamet.
Men nu ser det ud til, at Bruno Senna’s sæde kan blive solgt til japanske Sakon Yamamoto.
Yamamoto, der gjorde sin entre i Formel 1 sammen med Super Aguri tilbage i 2006, testede for HRT ved sidste weekends Formel 1 løb i Tyrkiet.
Den håbefulde japaner imponerede dog ikke synderligt. Ved fredagens frie træning var Yamamoto hele 3 sekunder langsommere end Bruno Senna, en kendsgerning der endnu engang bekræfter, at hvis Yamamoto får Bruno Senna’s sæde hos HRT, er det udelukkende på grund af økonomiske årsager.
Sakon Yamamoto fik en testtur i Bruno Senna's bil ved fredagens træning i Tyrkiet. De seneste rygter sætter japaneren i forbindelse med HRT sædet i stedet for Senna (Foto: hispania-f1)
Den tidligere japanske Grand Prix 2 kører, har eftersigende et finansielt stærkt japansk bagland, der er villig til at lægge adskillige yen på HRT teamchef Colin Kolles skrivebord. Penge som Kolles og HRT har hårdt brug for, hvis teamet skal gøre sig nogle realistiske forhåbninger om, en skønne dag, at blive bare en smule konkurrencedygtige i Formel 1.
Med Hispania Racing F1 Team’s økonomiske kvaler, og det mulige comeback til Sakon Yamamoto i Formel 1, er vejen måske igen (desværre) banet for pengestærke køreres indtog i Formel 1.
Jacob Carsting
Læs mere om: Bruno SennaSakon YamamotoHispania Racing |