GT2 har i årevis været slagmarken for private Porscher og Ferrarier men nu blander General Motors, BMW og Jaguar sig med fabriksteam, mens en enkelt Spyker og Aston Martin sniger sig ind. Klassen er mere åben end længe set, men kan de nye udfordrere fra Chevrolet og BMW slå Ferrari og Porsche af pinden i første forsøg?
#63 Corvette Racing (USA) / Chevrolet Corvette C6 ZR1
Jan MAGNUSSEN (DK) / Johnny O'CONNELL (USA) / Antonio GARCIA (E)
Preview:
Chevrolets Corvette GT2-racer har mindre end et år på racerbagen og er stadig plaget af børnesygdomme. På plussiden har bilen dog vist sig hurtig nok i de nye omgivelser og har i tilgift et af branchens bedste team bag sig. På kørersiden har Corvette valgt at beholde kørerholdet fra sidste års GT1-triumf og det kan være opskriften på en gentagelse i GT2. O'Connell er måske ikke længere ultimativ hurtig, men har erfaringen, mens Magnussen og Garcia er både hurtige og driftsikre. I det interne Corvette Racing-opgør bør #63 have en lille fordel i et yngre, hurtigere kørerteam.
Review:
Corvette #63 fik et løb i skyggen af søsterbilen #64. Gennem de første 10 timer var afstanden overkommelig da Johnny O'Connell mistede næsten fem minutter i en sandkasse, der dog ikke kostede andenpladsen. Det var også placeringen ved syvtiden søndag morgen, hvor Antonio Garcia netop havde overtaget rattet, da motoren brød sammen. Corvette Racing fik for alvor vist at deres GT2-racer er en fremtidig Le Mans-vinder, men der skal hjem og arbejdes med motorerne.
#64 Corvette Racing (USA) / Chevrolet Corvette C6 ZR1
Oliver GAVIN (GB) / Olivier BERETTA (MC) / Emmanuel COLLARD (F)
Preview:
Oliver Gavin og Olivier Beretta deler Corvette på Le Mans for 7. gang i træk med dette års løb og har mangeårige Porsche-kører Emmanuel Collard som ny tredjemand. Der er i lighed med søsterbilen således stor ekspertice bag rattet, men i ALMS-løbene har denne bil som regel været taberen i det interne teamopgør. Om ny mand Collard kan gøre den afgørende forskel er naturligvis interessant.
Review:
Fra pole position førte Oliver Gavin GT2-feltet an fra start og på nær de tidlige pitstop kom kun Risi Ferrari #82 forbi. Da italieneren forsvandt var der kun søsterbilen #63 til at true, men altid med denne bil forrest. Lidt i syv søndag morgen blev de forreste bremser udskiftet uden det kostede føringen. Et par timer senere blev der for alvor brug for al bremsekraft da Emmanuel Collard blev sendt af banen af Peugeot #4. Trods et møde med en dækmur kunne franskmanden køre tilbage til pitten hvor en halv times udbedringer ventede i pitgaragen. Forsinkelsen sendte bilen ned på femtepladsen, men det blev hurtigt akademisk da en ødelagt motor stoppede løbet kort efter 9 søndag morgen.
#75 Prospeed Competition (B) / Porsche 911 GT3 RSR
Paul Van SPLUNTEREN (NL) / Niek HOMMERSON (NL) / Louis MACHIELS (B)
Preview:
Le Mans-debuterende team og kørerhold. Resultaterne i dette års Le Mans-serie antyder at dette hold bliver at finde i den bagerste del af det ganske vist hårde GT2-felt. Der bliver derfor brug for sidespejlene alle 24 timer. Prospeed kommer med yderligere erfaring fra FIA GT-serien, hvor 24 timerløbet på Spa-Francorchamps indgår.
Review:
Blandt GT2s langsomste men et forholdsvis homogent kørerhold hvad angik omgangstider og afkørsler gjorde at de allerede var i top-10 lørdag aften. De mange afkørsler gik ikke umærket hen på bilen, men var forholdsvis harmløse og kostede ikke omfattende reparationer. Syvendepladsen var derfor ganske repræsentativ for holdet, 13 omgange foran Felbermayr-Proton-Porschen #88 som var den naturlige konkurrent. Havde det ikke været for den tyske Porsches problemer var det blevet et meget tæt opløb mellem de to biler.
IMSA Performance Matmut skal prøve at gentage successen fra 2007. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#76 Imsa Performance Matmut (F) / Porsche 911 GT3 RSR
Raymond NARAC (F) / Patrick PILET (F) / Patrick LONG (USA)
Preview:
Imsa Performance-teamet fortsætter med uændret kørerbesætning i forhold til 2009. Raymond Naracs team er her for sjette gang i træk og har klassesejren fra 2007 – Porsches seneste i GT2 – som eneste repræsentative resultat for teamets konkurrencedygtighed. Ellers har teamet gennem årene gjort sig utallige erfaringer om hvordan man taber løbet. Narac er kompetent hobbykører, mens Pilet og Long begge er fra Porsche Motorsport. Holdet er ikke ultimativ favorit til sejren, men der henad.
Review:
To tredjedele af løbet så det rigtig godt ud for Matmut-bilen, der på det tidspunkt lå på fjerdepladsen efter de to Corvetter og den senere vinderbil, Porsche #77. Kl. 7:30 søndag morgen måtte Raymond Narac imidlertid parkere i pitgaragen med en ødelagt kobling, som det tog 90 minutter at udskifte. Herfra var der ikke meget andet at gøre end at køre til mål. Undervejs lykkedes det at overhale Porsche #75 og med yderligere et par forsinkede biler, blev slutresultatet en femteplads.
#77 Team Felbermayr-Proton (D) / Porsche 911 GT3 RSR
Marc LIEB (D) / Richard LIETZ (A) / Wolf HENZLER (D)
Preview:
Endnu et uændret team- og kørerhold fra Le Mans 2009. Her er det Felbermayr og Ried-familierne der leverer bilen til et trekløver af Porsche fabrikskørere. Bilen har foreløbig gjort rent bord i dette års Le Mans-serie, som de også vandt i 2009 og der har da derfor heller ikke været brug for ændringer. Sidste års Le Mans var dog en demonstration af hvor lidt der skal til at sætte selv favoritter ud af spillet. En punktering tidligt i løbet gjorde at man satsede på at strække det efterfølgende stint så langt som muligt blot for at løbe tør for benzin ved pitindkørslen! Den slags oplever vi næppe i år og så er sejren absolut mulig.
Review:
Det blev en god gammeldags Porsche-sejr til Felbermayr-Proton og fabrikskørertrioen bag rattet – der var hurtigere konkurrenter, der imidlertid kørte sig ihjel og så var vejen banet til triumf da de 24 timer var omme. Holdet etablerede sig hurtigt som firer bag Corvetterne #63 og #64 samt Risi Ferrarien #82 uden at presse bilen 100 %. Da Corvette #64 som den sidste af de tre fik problemer søndag morgen, kunne Proton-Felbermayr-holdet indtage førstepladsen omkring 8:30 og bakkede herfra gradvist af på omgangstiderne. Klassesejren var aldrig for alvor truet, men det var omvendt tydeligt at vinderbilen ikke havde farten til at konkurrere med specielt Corvetterne på denne bane. Efter de forrige to katastrofale Le Mans-løb for 997-modellen var sejrens sødme ekstra sukkerholdig med fem af seks startende biler i mål i det sidste løb for denne udgave af 911-serien – en ny model er på vej.
#78 BMW Motorsport (D) / BMW M3 E92
Jörg MÜLLER (D) / Augusto FARFUS (BR) / Uwe ALZEN (D)
Preview:
BMW gør Le Mans-comeback, hvor man sidst deltog i 1998-1999 i prototypekatagorien og vandt samlet i '99. Denne gang gælder det GT2-ære. For Jörg Müller og Uwe Alzen bliver løbet en genforening af deres makkerskab i Porschen der blev toer i 1998, mens Augusto Farfus fra WTCC er debutant i løbet. Med Pedro Lamy varmede dette hold op med sejren ved Nürburgrings 24 timerløb. Le Mans er dog et andet løb og formen fra Le Mans-serien tyder på en økonomisk bil, der mangler en anelse i speed.
Review:
BMW manglede fart på Le Mans og lå i de tidlige timer da også i bunden af top-10 i denne hårde klasse. Havde formen for de første 13,5 timer holdt, havde dette hold været i spil til en podieplads, men på første omgang efter et pitstop havde Uwe Alzen en afkørsel, der betød omfattende skader på undervognen. På dette tidspunkt var GT2-klassen allerede meget tynd i bunden og BMW'en holdt ottendepladsen trods et samlet tidstab på en halv time. Tidlig søndag formiddag var nåede holdet kortvarigt op på fjerdepladsen foran Ferrari #95, da udskiftning af en drivaksel kostede endnu en halv time i pitten. Herfra var det blot at køre mod en beskeden sjetteplads i München-mærkets Le Mans-comeback.
#79 BMW Motorsport (D) / BMW M3 E92
Andy PRIAULX (GB) / Dirk MÜLLER (D) / Dirk WERNER (D)
Preview:
3-dobbelte VM-standardvognsmester Andy Priaulx i selskab med tidligere BMW kollega Dirk Müller, der har kørt Ferrari de seneste år, og tidligere Porsche-mand Dirk Werner, der har tilbragt de seneste år i USA. På nær Priaulx et knap så kendt kørerhold, men med lidt mere raffinement og som sådan BMWs bedste bud på en klassesejr. Som et lille kuriosum, er bilen dekoreret af den amerikanske kunstner Jeff Koons i 35-året for den første kunst-BMW, der deltog på Le Mans. Det gør ikke bilen hurtigere, men den skal nok komme i fokus hos kamerafolkene.
Review:
Evnen til at holde bilen kørende var tilsyneladende et større kunststykke end det der prægede bilens udsmykning. Knap to timer inde i løbet kravlede Dirk Müller tilbage til pitten med gearkasseproblemer, der kostede knap en time at udbedre og dermed alle fornuftige placeringschancer. Det var herefter Andy Priaulxs tur til at opleve Le Mans fra sin barske side, da han var nær ved at kolliderede med Audi #7 og siden løb tør for benzin ved Indianapolis-svinget på sin 14. omgang af andet stint – tidligere havde M3'eren holdt sig kørende i 13 omgange mellem en opfyldning. Dermed var bilen ude af løbet og Dirk Werner kom således ikke ud at køre overhovedet. Ikke noget kønt løb for kunstbilen, der godt kunne have fortjent en bedre skæbne.
#80 Flying Lizard Motorsport (USA) / Porsche 911 GT3 RSR
Seth NEIMAN (USA) / Darren LAW (CDN) / Jörg BERGMEISTER (D)
Preview:
Flying Lizard holder på Porsche-formerne ved at fortsætte med en uændret kørerbesætning, hvor Jörg Bergmeister er Porsches mand mens Seth Neiman og Darren Law er teamets kørere. Bergmeister og til dels Law skal sørge for farten, mens Neiman skal holde sig fra kørerfejl. Det er ikke optimale betingelser for en sejr og det vil da også være en overraskelse hvis det sker, men teamet er efterhånden ganske hjemmevandte på Le Mans.
Review:
Ganske usædvanligt for GT2 satsede Flying Lizard-holdet på et stint per kører. Jörg Bergmeister fik i starten vist sin fart ved at kæmpe om femte-sjettepladsen, mens Darren Law kæmpede for at holde sig i top-10! Seth Neiman tabte en omgang til de førende i sit første stint og så var chancerne for dette hold allerede udstillet. Senere på aftenen havde Law en afkørsel kort efter han overtog rattet og ved det efterfølgende pitstop blev det konstateret at motoren havde lidt skade og holdet trak sig.
#81 Jaguar RSR (USA) / Jaguar XKRS
Paul GENTILOZZI (USA) / Ryan DALZIEL (GB) / Marc GOOSSENS (B)
Preview:
Jaguar er tilbage på Le Mans i det nærmeste der ligner fabriksdeltagelse siden 1993. Paul Gentilozzis Rocketsports-organisation og Jaguars udviklingsafdeling har været forældre til bilen, der debuterede sidste efterår. Det er stadig tidligt i udviklingsarbejdet og hverken farten eller stabiliteten er fundet. Bilen står næppe distancen, men skal nok få de engelske tilskuere på tæerne så længe det varer. Gentilozzi er på Le Mans for bare anden gang i en karriere på topplan der går tre årtier tilbage i USA. Ryal Dalziel (udtales Dee-el, ifølge en engelsk tv-krimi-serie) og Marc Goossens er begge europæere, der har henlagt en stor del af deres karriere i det amerikanske, men Goossens er dog ganske hjemmevandt på Le Mans.
Review:
Fire omgange var hvad Jaguar præsenterede ved deres comeback på Le Mans, før motorstyringsproblemer hindrede videre kørsel med Marc Goossens ved rattet. Motorproblemer havde allerede været et problem under tidtagningen og det var ikke nogen overraskelse at det også kostede bilens endeligt i løbet, men fire omgange var et meget kort Le Mans-comeback.
#82 Risi Competizione (USA) / Ferrari F430 GT
Jaime MELO (BR) / Gianmaria BRUNI (I) / Pierre KAFFER (D)
Preview:
Ferrari har taget GT2-sejren de seneste to år takket være Risis #82, der i tilgift er vinder af dette års 12 timersløb på Sebring samt efterårets Petit Le Mans. Jaime Melo har været på Le Mans-vinderbilen begge år, mens Bruni var der forrige år og Kaffer sidste år. Et kørerhold der kan vinde Le Mans en tredje gang i træk for Risi og Ferrari, men modstanden er blevet større og Ferraries V8-motor er tørstigere end både Porsches og BMWs 6-cylindrede maskiner. Risis hidtidige strategi har været at holde sig i nærheden af de førende i de første timer og se dem falde fra en-for-en for derefter at holde et tempo de tilbageværende konkurrenter præcis aldrig kunne andet end matche. I år skal der svedes noget mere og så bliver det spændende at se om bilen holder.
Review:
Hurtigste bil i GT2-tidtagningen, men en gurneyflap uden for reglementerede mål placerede bilen bagerst på gridden. Fra 17. og sidstepladsen lykkedes det Jaime Melo at indtage førstepladsen efter lidt over to timers kørsel. Hurtig kørsel af Gianmaria Bruni og Pierre Kaffer etablerede for alvor bilen i topstriden med de to Corvetter #63 og #64 gennem lørdag aften. Kampen havde dog omkostninger og lidt før 23 måtte bilen i garage for det første af to gearkasseudskiftninger, der tilsammen blev klaret på en time. Da den anden udskiftning heller ikke hjalp, blev bilen trukket ud kort efter midnat.
#83 Risi Competizione (USA) / Ferrari F430 GT
Tracy KROHN (USA) / Nic JONSSON (S) / Eric van de POELE (B)
Preview:
Tracy Krohn og Niclas Jönsson er efterhånden Le Mans-makkere for femte gang i træk, mens Eric van de Poele er med på holdet for tredje gang. Både Nic Jonsson (som han kalder sig) og van de Poele er professionelle kørere, der kan bringe bilen i mål på bestilling, mens Krohn, der betaler gildet, er en løs kanon. Holdet har ikke vinderpotentiale, men skal nok satse på en top-5 placering.
Review:
Krohn-Ferrarien var langsomste af de fire Ferrarier, men det garanterede ikke et problemfrit løb. Tracy Krohn kom i pit knap tre timer inde i løbet for at få en ny bagvinge, hvilket kostede godt 40 minutter. Allerede ved næste stop blev forruden udskiftet, dog uden sønderlig stort tidstab. Herfra blev det et løb fra bunden af GT2 og holdet nåede aldrig siden i top-10. Niclas Jönsson var halvvejs gennem et stint da han måtte parkere bilen med ødelagt motor lidt over 6 søndag morgen i et løb der var hård ved de amerikanske GT2-hold.
#85 Spyker Squadron (NL) / Spyker C8 Laviolette
Tom CORONEL (NL) / Peter DUMBRECK (GB) / Jeroen BLEEKEMOLEN (NL)
Preview:
Efter mange års forgæves forsøg på at komme på resultatlisten, blev Spyker overraskende nummer fem i sidste års løb. Løbet var ikke helt problemfrit, men giver noget at bygge videre på. Imidlertid er det som om udviklingen i GT2 går hurtigere i øjeblikket end den gør for Spyker, så i første omgang vil endnu et gennemført løb være den første sejr og så vil et resultat i anden halvdel af top-10 være realistisk. Kørerholdet er der ingen fejl på og som i tidligere år kan det siges at med en Ferrari eller Porsche ville dette være en outsider til sejren.
Review:
Spykeren var på vej ind i top-10 lørdag aften ved 18-tiden da Peter Dumbreck kørte af banen i India og på vej tilbage til pitten yderligere blev ramt af Norma #38. Reparationerne kostede godt halvanden time i pitten og alle chancer for at gentage sidste års femteplads, men holdet fortsatte ufortrødent. Søndag morgen var holdet tilbage på 10. pladsen, mest på grund af andres udgåelser, da udskiftningen af udstødningen kostede yderligere et par timer i pitgaragen. Nu blev det til en niendeplads, med et godt kørerhold, men bilen mangler fart og teamet noget held. Trods modgangen lykkedes det akkurat at køre tre omgange mere end påkrævet for at blive officielt klassificeret.
#88 Team Felbermayr-Proton (D) / Porsche 911 GT3 RSR
Horst FELBERMAYR Senior (A) / Horst FELBERMAYR Junior (A) / Miro KONOPKA (SK)
Preview:
Søsterbil til #77 og repræsenteret af Felbermayr far og søn fra teamet, samt Miro Konopka, der er kendt i periferien af international langdistanceracing. Dette bliver en af klassens langsomste hold og med 24 timer til rådighed, er der masser af tid til en afkørsel eller en ødelagt transmission.
Review:
Der var ingen foræringer til den anden Felbermayr-Proton-Porsche, der konstant lå i den tunge ende af klassen. Bilen holdt sig på forbavsende nok på asfalten, men kl. 8 søndag morgen måtte bilen i garage og have ny kobling, hvilket kostede 93 minutter. Det kostede den endelige syvendeplads til den belgiske Porsche #75, der var nærmeste konkurrent løbet igennem. Felbermayr-Proton-bilen var præget af stor forskel i de tre køreres fartresourcer. Junior var således 15-20 sekunder hurtigere per omgang end senior, mens Konopka lå imellem de to, men resultatet er absolut godkendt for dette hold.
Hankook - Team Farnbacher er ankommet på Le Mans med en frisk andenplads fra Nürburgrings 24 timerløb. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#89 Hankook – Team Farnbacher (D) / Ferrari F430 GT
Dominik FARNBACHER (D) / Allan SIMONSEN (DK) / Leh KEEN (USA)
Preview:
Dette hold besatte en flot andenplads ved Nürburgrings 24 timerløb i maj og det giver grund til optimisme. Le Mans Series-sæsonen har ellers ikke være opløftende og det er disse modstandere Farnbacher-teamet skal møde på Le Mans, samt yderligere seks fra den amerikanske pendant. Dominik Farnbacher og Allan Simonsen er velkendte ansigter i bilen, mens Le Mans-debutanten Leh Keen er hentet fra det amerikanske søsterteam Farnbacher Loles Motorsport, hvor han vandt Grand Am-seriens GT-mesterskab i 2009. Hankook-dækkende har hidtil været et problem hvad angår slidtage og hvis ikke dette problem er løst, bliver det nogle lange 24 timer for Farnbacher-Ferrarien.
Review:
Allerede lørdag var Farnbacher-Ferrarien fremme i bedste halvdel af GT2 og i stil med den senere klassevindende #77 Porsche, havde Hankook-holdet et forbløffende problemfrit løb, hvor sidste års dækproblemer tilsyneladende var løst. I løbet af natten lå holdet som bedste Ferrari, men #95 AF Corse-bilen viste sig at være hurtigere, men blev sat tilbage af uheld. En fortjent andenplads blev derfor resultatet, reelt blot en omgang efter klassevinderen. En klassesejr virkede dog aldrig realistisk.
#92 JMW Motorsport (GB) / Aston Martin Vantage
Rob BELL (GB) / Tim SUGDEN (GB) / Bryce MILLER (USA)
Preview:
Aston Martin er også i 2010 repræsenteret i GT2, denne gang ved det tidligere Ferrari-team JMW Motorsport. Rob Bell og Tim Sugden fortsætter samarbejdet med hinanden og teamet fra tidligere, mens Bryce Miller er hentet fra den amerikanske sportsvognsscene og medbringer sin andel af sponsorer. Bilen har vist sig lejlighedsvis hurtig, men teknisk også meget ustabil. Ikke et team jeg forventer holder til søndag eftermiddag.
Review:
JMW-teamet havde en relativ stille lørdag aften i den bagerste tredjedel af GT2-klassen. Holdet holdt sig på omgangshøjde med klassens førende i knap tre timer, men lidt før kl. 19 havde Rob Bell en afkørsel, der muligvis skadede styretøjet mere end først antaget. Bryce Miller havde en lignende afkørsel halvanden time senere før han tog den store tur af banen i Porsche-kurven kort før 21. Umiddelbart efter uheldet var bilen strandet i kanten af banen, hvilket forårsagede løbets anden safety car-periode. Tilbage i pitten kunne teamet konstatere at skaderne var for omfattende til en reparation og 21:30 blev bilen officielt erklæret udgået. Aston Martinen havde appetit på både brændstof og dæk, hvilket gjorde stoppene ofte og længere end så mange andre GT2-holds, så der skal stadig meget udvikling til at gøre bilen konkurrencedygtig.
#95 AF Corse SRL (I) / Ferrari F430 GT
Giancarlo FISICHELLA (I) / Jean ALESI (F) / Toni VILANDER (SF)
Preview:
Et af dette års store overraskelser i GT2-verdenen var annonceringen at de to tidligere Ferrari Formel 1-kørere Giancarlo Fisichella og Jean Alesi skulle deltage i Le Mans-serien i en af Amato Ferraris F430 GTere. Med Toni Vilander som guidende hånd har holdet tilmed været konkurrencedygtig og sat deres præg på seriens to første løb. Vilander og Alesi har hver et par korte møder med Le Mans – Alesi tilbage i 1989, fra før han kørte F1! - mens Fisichella er debutant. Deres internationale erfaring burde række langt, men omstillingen fra Formel og DTM til en GT2-racer har bl.a. givet bremseproblemer, så teknikken kan blive et svagt punkt på denne bil.
Review:
Kæmpede de første timer med Porsche #77 om titlen som bedste europæiske GT2-hold og dermed næstbedste Ferrari efter #82. Ex-formel 1-kørerne havde deres interessante øjeblikke, hvilket for alvor forhindrede holdet i at nyde godt af de tre førende amerikanske holds afgang fra løbet, men endnu tidlig søndag formiddag var AF Corse-bilen bedste Ferrari, da Giancarlo Fisichella fik bremsesvigt og kørte af banen. Det efterfølgende pitstop kostede næsten tre kvarter og holdet dumpede kortvarigt holdet ned på femtepladsen efter den tilbageværende BMW #78. Nu var en fjern fjerdeplads det endelige resultat for et hold der fik en vis mediebevågenhed. Hurtigste omgangstider for alle tre kørere var adskilt af lidt mere end et sekund på den 13,6 kilometer lange bane, hvilke er godt gået, men hvor Alesi of Fisichella satte én hurtig tid, kunne Toni Vilander sætte 10 hurtige tider!
AF Corse-teamets to Ferrarier og seks kørere. (Foto: Claude Foubert - Endurance-Info.com)
#96 AF Corse SRL (I) / Ferrari F430 GT
Luis PEREZ COMPANC (RA) / Matias RUSSO (RA) / Mika SALO (SF)
Preview:
Mika Salo har vundet GT2 de seneste to år med Risi Competizione, men er nu flyttet til AF Corses anden Ferrari. Her skal han kaste lidt glans over hans argentinske makkere Luis Perez Companc og Matias Russo, der også deltog som hinandens makkere sidste år. I dette års hårde felt skulle sidste års sjetteplads gerne forbedres en plads eller to.
Review:
Det sluttede før det startede. På 10. omgang af første tidtagning kørte Matias Russo af banen i Porsche-kurven og crashede baglæns ind i autoværnet. Russo kom på hospitalet til observation og var allerede på vej hjem til Argentina torsdag, mens teamet måtte opgive at reparere skaderne. Tiden på 4:02,615 ville trods de få omgange have indbragt 10. bedste startplacering. Som et lille plaster på såret kan AF Corse nu satse helt og holdent på søsterbilen #95, der har outsiderchancer for at vinde.
#97 BMS Scuderia Italia SPA (I) / Porsche 911 GT3 RSR
Marco HOLZER (D) / Richard WESTBROOK (GB) / Timo SCHEIDER (D)
Preview:
Marco Holzer og Richard Westbrook er begge på Porsches lønningsliste og kører normalt for Prospeed Competition i Le Mans-serien, mens Scheider er ingen ringere end de sidste to års DTM-mester for Audi. Holzer og Westbrook har overraskende ikke fået meget ud af sæsonen indtil nu, men kan håbe at BMS Scuderia Italia-teamet kan vende lykken sammen med Timo Scheiders tilstedeværelse. Det italienske team har været på Le Mans ad en række omgange og burde som sådan kende løbet, mens kørerne alle er debutanter i løbet.
Review:
Stærk holdindsats sørgede for en sikker tredjeplads til de tre løbsdebutanter. Holdet lignede aldrig en klassevinder og kørte da også i midtfeltet til søndag formiddag, hvor en række konkurrenter enten blev forsinket eller helt udgik og så var vejen åben til tredjepladsen. Et par punkteringer var næsten obligatorisk i dette Le Mans og BMS-holdet gik heller ikke ram forbi, men uden store forsinkelser. Største drama var udskiftning af forbremserne tidlig søndag formiddag, men da #95 Ferrari fik endnu større bremseproblemer, betød det faktisk avancementet til tredjepladsen kort efter.
Som i P1 og GT1 var det ikke det hurtigste hold der vandt GT2, men der imod kombinationen af den mest stabile og hurtige bil og som så mange gange før passende beskrivelsen på en Porsche. Efter to eklatante nederlag fik Stuttgart revanche med både første- og tredjepladsen og fem af seks startende biler i mål. Corvette og de hurtigste Ferrarier udgik, BMW var ikke hurtige nok, Aston Martin og Spyker var aldrig i nærheden af konkurrencedygtighed og Jaguar kørte 4 omgange i det mest alsidige løb for GT2-klassen på Le Mans. Jesper O. Hansen Læs mere om: Le Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |