De sidste to timer af Le Mans 24-timers løbet 2010 så to af de topplacerede biler udgå med defekter, og det involverede desværre også en af de biler med danske deltagelse. Et team var dog forskånet for uheld, og det var Audi teamet, som løbet igennem havde 'sparet' på materiellet, hvilket resulterede i at de kunne krydse målstregen med en velfortjent tre-dobbelt sejr både i LMP1 klassen og i løbet generelt. De to uheldige biler var først den privatanmeldte Peugeot #4 fra Oreca teamet der udgik med tekniske problemer, sandsynligvis en udbrændt turbo, og dermed var samtlige Peugeot 908 HDI FAB bilerne ude af løbet!
Yderligere en at de top placerede biler der måtte udgå i løbet af de sidste timer var Aston Martin raceren #009 med Juan Barazi.
Løbet blev som nævnt vundet af Audi teamet, med #9 raceren fra Audi Sport North America på 1. pladsen, den nåede i løbet af de 24 timer at tilbagelægge 397 omgange.
På 2. og 3. pladserne kom de to Audi Sport Team Joest biler #8 foran #7 med Tom Kristensen.
På 4. pladsen kom den hurtigste af de benzin drevne LMP1 biler, det var Team Oreca #6 bilen.
Bedst placerede LMP2 racer indtog 5. pladsen, og det var ikke overraskende HPD ARX.01 #42 raceren fra Strakka Racing, den havde ført klassen stort set hele løbet.
GT1 klassen sluttede med Labre Competition på 1. pladsen med deres Saleen S7R #50, mens den Aston Martin # 52 som Christoffer Nygaard kørte med i fik mekaniske problemer og holdt længe i pitten, med det resultat at de faldt tilbage på en 3. plads i klassen, hvilket dog stadig er et flot resultat.
Porsche 997 GT3 RSR raceren #77 fra Team Felbemayr hjemkørte sejren i GT2 klassen med Team Farnbacher's Ferrari #89 med Allan Simonsen blandt kørerne på en flot 2. plads.
Ud af de 56 startende biler kom kun 28, nøjagtig halvdelen, i mål og blandt dem der udgik var desværre et par af de biler der havde danske kørere med på besætningerne.
Det var udover Aston Martin'en #009 med Juan Barazi som vi allerede har nævnt, Audi #15 med Christian Bakkerud og Corvette #63 med Jan Magnussen.
Resultat af 24-timers løbet på Le Mans 2010:
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team |
Mærke |
Omg. |
Stop |
|
1 |
9 |
LMP1 |
Audi Sport North America |
Audi R15 TDI |
397 |
33 |
2 |
8 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R15 TDI |
396 |
33 |
3 |
7 |
LMP1 |
Audi Sport Team Joest |
Audi R15 TDI |
394 |
33 |
|
4 |
6 |
LMP1 |
AIM Team ORECA-Matmut |
Oreca 01-AIM |
369 |
33 |
5 |
42 |
LMP2 |
Strakka Racing |
HPD ARX.01 |
367 |
27 |
6 |
007 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Lola B09/60 Aston Martin |
365 |
30 |
|
7 |
35 |
LMP2 |
OAK Racing |
Pescarolo 01 Judd |
361 |
29 |
8 |
25 |
LMP2 |
RML |
Lola B08/80 HPD |
358 |
28 |
9 |
24 |
LMP2 |
OAK Racing |
Pescarolo 01 Judd |
341 |
26 |
|
10 |
41 |
LMP2 |
Team Bruichladdich |
Ginetta Zytek 09S |
341 |
31 |
11 |
77 |
GT2 |
Team Felbermayr Proton |
Porsche 911 GT3 RSR |
338 |
23 |
12 |
89 |
GT2 |
Hankook Team Farnbacher |
Ferrari F430 GT |
336 |
24 |
|
13 |
50 |
GT1 |
Larbre Competition |
Saleen S7R |
331 |
27 |
14 |
97 |
GT2 |
BMS Scuderia Italia |
Porsche 911 GT3 RSR |
327 |
28 |
15 |
72 |
GT1 |
Luc Alphand Aventures |
Chevrolet Corvette C6.R |
327 |
26 |
|
16 |
95 |
GT2 |
AF Corse |
Ferrari F430 GT |
323 |
23 |
17 |
76 |
GT2 |
IMSA Performance Matmut |
Porsche 911 GT3 RSR |
321 |
22 |
18 |
28 |
LMP2 |
Race Performance AG |
Radical SR9 Judd |
321 |
29 |
|
19 |
78 |
GT2 |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 GT2 |
320 |
27 |
20 |
40 |
LMP2 |
Quifel-ASM Team |
Ginetta Zytek 09S |
318 |
26 |
21 |
75 |
GT2 |
Prospeed Competition |
Porsche 911 GT3 RSR |
317 |
26 |
|
22 |
52 |
GT1 |
Young Driver AMR |
Aston Martin DBR9 |
311 |
22 |
23 |
37 |
LMP2 |
WR / Salini |
WR Zytek |
308 |
30 |
24 |
88 |
GT2 |
Team Felbermayr Proton |
Porsche 911 GT3 RSR |
304 |
24 |
|
25 |
26 |
LMP2 |
Highcroft Racing |
HPD ARX.01 |
296 |
26 |
26 |
39 |
LMP2 |
KSM |
Lola B08/47 Judd |
291 |
22 |
27 |
85 |
GT2 |
Spyker Squadron |
Spyker C8 Laviolette |
280 |
25 |
|
28 |
11 |
LMP1 |
Drayson Racing |
Lola B10/60 Aston Martin |
253 |
30 |
|
Følgende biler udgik af løbet:
(nævnt i nummer orden, ikke den rækkefølgede de udgik i)
|
Pl. |
# |
Kl. |
Team |
Mærke |
Omg. |
Stop |
|
DNF |
1 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 HDi FAP |
|
|
DNF |
2 |
LMP1 |
Team Peugeot Total |
Peugeot 908 HDi FAP |
|
|
DNF |
3 |
LMP1 |
Peugeot Sport Total |
Peugeot 908 HDi FAP |
|
|
|
DNF |
4 |
LMP1 |
Team ORECA-Matmut |
Peugeot 908 HDi FAP |
|
|
DNF |
5 |
LMP1 |
Beechdean Mansell |
Ginetta Zytek |
|
|
DNF |
12 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Rebellion |
|
|
|
DNF |
13 |
LMP1 |
Rebellion Racing |
Lola B10/60 Rebellion |
|
|
DNF |
14 |
LMP1 |
Team Kolles |
Audi R10 TDI |
|
|
DNF |
15 |
LMP1 |
Team Kolles |
Audi R10 TDI |
|
|
|
DNF |
19 |
LMP1 |
Autocon Motorsports |
Lola B06/10 AER |
|
|
DNF |
29 |
LMP2 |
Racing Box |
Lola B09/80 Judd |
|
|
DNF |
38 |
LMP2 |
Pegasus Racing |
Norma Judd |
|
|
|
DNF |
008 |
LMP1 |
Signature Plus |
Lola B09/60 Aston Martin |
|
|
DNF |
009 |
LMP1 |
Aston Martin Racing |
Lola B09/60 Aston Martin |
|
|
DNF |
60 |
GT1 |
Matech Competition |
Ford GT Matech |
|
|
|
DNF |
61 |
GT1 |
Matech Competition |
Ford GT Matech |
|
|
DNF |
63 |
GT2 |
Corvette Racing |
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
|
|
DNF |
64 |
GT2 |
Corvette Racing |
Chevrolet Corvette C6 ZR1 |
|
|
|
DNF |
69 |
GT1 |
JLOC |
Lamborghini Murcielago |
|
|
DNF |
70 |
GT1 |
Marc VDS Racing |
Ford GT Matech |
|
|
DNF |
73 |
GT1 |
Luc Alphand Aventures |
Chevrolet Corvette C6.R |
|
|
|
DNF |
79 |
GT2 |
BMW Team Schnitzer |
BMW M3 GT2 |
|
|
DNF |
80 |
GT2 |
Flying Lizard Motorsport |
Porsche 911 GT3 RSR |
|
|
DNF |
81 |
GT2 |
Jaguar RSR |
Jaguar XKRS |
|
|
|
DNF |
82 |
GT2 |
Risi Competizione |
Ferrari F430 GT |
|
|
DNF |
83 |
GT2 |
Risi Competizione |
Ferrari F430 GT |
|
|
DNF |
92 |
GT2 |
JMW Motorsport |
Aston Martin Vantage |
|
|
|
DNF |
96 |
GT2 |
AF Corse |
Ferrari F430 GT |
|
|
|
Hr. Nielsen
Læs mere om: Allan SimonsenChristian BakkerudChristoffer NygaardJan MagnussenJuan BaraziTom KristensenAston Martin RacingAudi Sport North AmericaAudi Sport Team JoestCorvette RacingFarnbacher RacingKollesStrakka RacingYoung Driver AMRLe Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |