En potentiel fjerdeplads var der lagt op til, da Christian Bakkerud kørte sit foreløbigt sidste Le Mans 24 timers løb sidste weekend. Men en defekt gearkasse i den ellers skudsikre Team Kolles Audi R10 TDi betød, at det søndag eftermiddag var slut for Bakkerud efter en ellers perfekt Le Mans weekend. Samarbejdet med hans medkørere Oliver Jarvis og Christijan Albers var helt optimalt, og løbet forløb indtil de tekniske problemer meldte sig, bedre end man kunne have håbet.
Christian Bakkerud, Oliver Jarvis og Christijan Albers (Foto: Gary Parravani)
”Det var jo klart fra udgangspunktet, at vores bil ikke var den hurtigste”, fortæller Christian.”Den er jo snart fem år gammel, men jeg vidste at kørte vi konstant og passede på bilen, så er det nøglen til Le Mans. Vi startede løbet fra 13. pladsen, og kørte os op gennem feltet. Søndag formiddag lå vi på syvendepladsen med 9. omgange ned til bilen på ottendepladsen. Vi var i kamp om sjettepladsen med en anden dansk kører, Juan Barazi , som vi tog op til 13 sekunder per omgang på i hans Aston Martin LMP1 fabriksbil. Vi fik presset Aston Martin til at sætte Darren Turner i bilen, og der var det klart hvilken tidsmæssig forskel det giver at de kører i en ny bil.”
Christian har nu lagt sin fokus på en civil karriere i shippingbranchen. Et valg som han føler, er det helt rigtige med de nye muligheder der melder sig der, og dermed var dette indtil videre hans sidste løb i karrieren. Trods dette så tog det ikke længe at komme tilbage i den hurtige dieselracer, og stemningen på Le Mans er unik.
”Jeg synes, at jeg får rigtigt meget ud af at køre Le Mans. Jeg har ikke kørt racerløb siden november måned sidste år, hvor jeg sammen med Oliver Jarvis tog en andenplads i Asian Le Mans Series i Japan. Trods det så tog det bare et par omgange, så var jeg tilbage i rytmen igen i bilen. Og at se alle de danske flag langs banen, og mærke opbakningen gør jo det hele endnu mere fantastisk.”
En af de ting som den unge dansker nyder mest, er at køre de lange stints om natten.
Christian Bakkerud på sit nattestint (Foto: Gary Parravani)
”Der er totalt fokus på banen om natten, intet andet. Det er helt mørkt, man har bare lysene på bilen så det eneste man kan se er asfalten lige foran bilen. Og fordi jeg kører i en dieselbil, så larmer den heller ikke særligt meget. Det er total fokus, det er total koncentration om at køre linjerne i svingene, om at finde bremsepunkterne. Man tænker ikke på noget som helst andet, og at der lige udenfor hegnet går 200.000 mere eller mindre berusede mennesker rundt, har man helt glemt.”
”Det er en fantastisk fornemmelse, som jeg slet ikke kan få nok af. Da mit tredobbelte stint var overstået søndag meget tidligt morgen var solen ved at stå op på bagsiden af banen, og jeg kunne uden problemer have kørt yderligere et stint af 12 omgange. Jeg kunne køre de hurtige omgange og tage tid ind på den forankørende Aston Martin. Dækkene var helt perfekte og stemningen var bare helt ubeskrivelig. Jeg kunne godt unde fans den oplevelse, det er meget svært at beskrive.”
En mindre afkørsel i slutningen af hans sidste stint i løbet søndag eftermiddag betød, at 7. pladsen kom i fare. Heldigvis var der kun kosmetiske skader på bilen, og den kunne uden problemer fortsætte med Jarvis bag rattet.
”De bløde dæk der var på bilen fra morgenens stint, var så slidte, at det krævede en del at presse så meget på som jeg skulle for at hente Juan Barazis fabriks Aston Martin med næsten 10-13 sekunder per omgang. Det var begyndt at blive ret varmt på banen, og med 6 omgange tilbage af mit stint var de bløde dæk færdige. Bilen skulle alligevel i pit og have Oliver Jarvis bag rattet, men den ekstra tid det tog at undersøge bilen, betød at syvendepladsen var tabt.”
Bakkerud forrest, Team Kolles søsterbil bagerst (Foto: Gary Parravani)
”Et par omgange senere gik gearkassen i stykker. Det var en teknisk fejl der intet havde med afkørslen at gøre, og dermed var vores Le Mans overstået. Det var virkeligt ærgerligt, for med den rate at de forankørende fabriksbiler udgik, lå vi til at tage en fjerdeplads i vores gamle og ellers driftsikre bil. Trods det, så synes jeg at mine medkørere og teamet har gjort det helt fantastisk!”
”Jeg føler at vi alle tre gjorde hvad vi kunne; vi kørte konstant, passede på bilen og fungerede rigtigt godt sammen. Sportsligt er det naturligvis ærgerligt at vi mistede den fjerdeplads. Men personligt det er utroligt sjovt at køre på Le Mans og prøve at gå efter en topplacering, og derfor er det utroligt ærgerligt at vi mistede den fjerdeplads. Man kan ikke blive sur, når sådan noget sker. Vi lå og pressede et topteam, bilen kørte perfekt og hele teamet fungerede. Den slags sker bare på Le Mans.”
Solen bryder frem over Bakkeruds racer (Foto: Gary Parravani)
Bakkeruds racerkarriere er med dette andet Le Mans slut, og når danskeren ser tilbage på en karriere der startede for over femten år siden i karting, op gennem Formel 3 i England, GP2 og senest DTM og Le Mans, så melder der sig mange tanker.
”Jeg er tilfreds med den måde min karriere har udviklet sig på, det jeg har opnået og de valg jeg har truffet gennem tiden. Især er jeg er glad for at køre på Le Mans, jeg tror at min kørestil passer rigtigt godt til langdistanceløb. Det var nok noget som jeg skulle have valgt at gøre noget tidligere, det giver mig rigtigt meget. Som det ser ud nu så satser jeg på mit civile job i shippingbranchen, et job som jeg er utroligt glad for.”
”Men jeg har da besluttet mig for at tage ferie i Le Mans ugen næste år, for selv som tilskuer er det et fantastisk løb. Har man været dernede en gang, så er man bidt af det. Men bortset fra eventuelle gæsteoptrædener i motorsportsverdenen, så har jeg besluttet at fokusere på min karriere i shipping.”
Aslak Vind Læs mere om: Christian BakkerudLe Mans12/06/10 - Le Mans - Le Mans |