Billedet fra den første frie træning fortsatte - konkurrenterne kom lidt tættere på, men ikke helt tæt på. Det ser ud til at Red Bull er i fuld kontrol over begivenhederne, og allerede nu ligner søndagens løb en intern duel mellem Webber og Vettel. Til træningen bliver der to temaer: kan Vettels tid på 1:20,976 forbedres yderligere? Og vil de øvrige kørere komme tættere på, da Robert Kubica som 'best of the rest' havde tiden 1:22,072? Indtil videre har det lignet en ren opvisning fra Red Bull Racing. Så kampen ligner alene en duel mellem Sebastian Vettel og Mark Webber.
Sakon Yamamoto får æren af at være den første på banen - han sluttede, ikke overraskende, som den sidste i den første frie træning. Han har ikke været det store sportslige fremskridt for Hispania-teamet... Måske er der chancer for at flere kommer tættere på Red Bull. Vitaly Petrov kører i de indledne minutter tiden 1:22,490, som ikke er langt fra den tid som Kubica satte i den første træning. Men der er stadig et stykke til den hurtigste tid i formiddags. Yamamoto bliver gjort klar til at køre ud som den første i den anden træning (Foto: Hispania Media)
Tiderne ser bedre ud for flere kørere, men der er trængsel på banen hvor de fleste kørere nu er ude. Der kommer et svar retur fra Ferrari - de er også med. Fernando Alonso kører 1:21,826 - første kører udover Red Bull til at være under 1:22.
Efter et kvarters kørsel kommer Red Bull på banen: Første forsøg fra Webber giver blot en 6. plads mens Vettel er 11'er. Det var dog kun lige en opvarmningsomgang, for kort tid efter sætter Webber tiden 1:21,046 og Vettel kører ind lige efter. Så er der ligesom styr på stillingen igen!
Efter tyve minutter så er tre grupper: Red Bull fører med 0,7 sekunder til Ferrar'erne, mens resten af feltet anført af McLaren er 1,5 sekunder eller mere efter! Vettel og Red Bull Racing er i en klasse for sig i Ungarn (Foto: Redbull Media - Getty Images)
Anden bølge af udfordringer kommer efter en halv times kørsel: Vitaly Petrov springer frem til 5. pladsen efter en stærk første sektor (hvor de fleste kan være med), men han er stadig 1,3 sekunder efter de hurtigste. Der begynder også at blive kigget efter kørsel på de helt bløde dæk, men det er kun sporadisk anvendt. Toro Rosso har været ude på dem, men ligger stadig i den tunge ende af feltet.
McLaren forsøger igen, men ser ikke ud til at have noget at skyde med. De ligger stadig langt over et sekund efter Red Bull. Der kommer også lidt liv fra Mercedes GP, hvor Nico Rosberg igen springer frem - nu er han nummer 5, men massive 1,3 sekunder efter Vettels bedste tid.
Efter 42 miutter sætter Webber bedste tid igennem de to sidste sektorer - de vigtigste på banen og samler tiden 1:20,601. Alonso forbedrer sig også, men har stadig langt op til de forreste. Petrov der ligger på 6. pladsen med de hårde dæk er en af de første til at prøve de bløde dæk.
Top stillingen efter 45 minutter
Webber - 1:20,601
Vettel - 1:20,733
Alonso - 1:21,296
Massa - 1:21,431
Rosberg - 1:22,044
Petrov - 1:22,075
Petrovs første forsøg på de bløde dæk var ikke den store oplevelse, men i den anden får han mere styr på raceren og kommer indenfor 6/10 af Webbers bedste tid. Det understreger blot hvor godt den Adrian Newey-designede Red Bull racer præsterer.
Lidt tal for de forskellige sektorer: Alonso, som er udfordreren til Red Bull mister 1/10 sek. i den første sektor - yderligere 1/10 i den næste og 2/10 i den sidste. Jenson Button mister tid i alle sektorer: hele 8/10 i den anden og yderligere et halvt sekund i den sidste. Det ser ikke videre godt ud for McLaren. 'Hvor skal vi dog finde tiden henne?' (Foto: McLaren Media)
Hamilton kommer ud på de helt bløde dæk og kører sig frem - men er stadig 0,7 sekunder efter. Ferrari begynder også deres forsøg på den helt bløde compound.
Krigen mellem Webber og Vettel fortsætter. Tyskeren sætter en fantomtid - 1:20,087 og sætter sig i spidsen. Denne weekend ligner alene en duel mellem de to. Resten af feltet må køre om 3. pladsen.
Fernando Alonso gør ligepludselig noget uventet - han bryder topkampen og kører ind på 2. pladsen. Ferrari'en og de bløde dæk ser ud til at være en god kombination - men stadig over et halvt sekund langsommere end Vettels tid. I bunden af feltet har Heikki Kovalainen problemer - der arbejdes på hans Lotus og det bliver kun til få omgange for den finske kører.
Den sidste del af træningen handler om at få rundet godt af og ikke mindst blive mere kendt med egenskaberne i de bløde dæk, så det kan vurderes hvor længe der kan køres på dem i løbet. Derfor sker der ikke de store forskydninger på tiderne. Billedet er dog det samme - Ferrari kører stabile tider, mens McLaren ikke kan matche de samme tider, selv i race-trim.
Konklusionen må være at Red Bull Racing har klart de bedste kort, Ferrari kan måske være med hvis de virkelig får en god kvalifikation mens McLaren ser ud til at skulle kæmpe hårdt for det. Positivt er det at se begge Renault'er med fremme, ligesom Williams også kunne være en artig overraskelse. Mercedes GP der ville rejse sig efter skuffelsen i Tyskland, ser ud til at få en weekend igen af samme skuffe.
Men der er ikke ligefrem et stort løb i vente hvis Red Bull kommer til at være så dominerende! Træningen og kvalifikationen i morgen kan selvfølgelig give et nyt billede, men mon dog?
Tiderne fra den anden frie træning
|
Nr. | # | Kører | Team | Tid | Omg. |
|
1 | 5 | Sebastian Vettel | Red Bull | 1:20.087 | 33 |
2 | 8 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:20.584 | 34 |
3 | 6 | Mark Webber | Red Bull | 1:20.597 | 36 |
|
4 | 7 | Felipe Massa | Ferrari | 1:20.986 | 33 |
5 | 12 | Vitaly Petrov | Renault | 1:21.195 | 33 |
6 | 2 | Lewis Hamilton | McLaren | 1:21.308 | 30 |
|
7 | 11 | Robert Kubica | Renault | 1:21.375 | 37 |
8 | 10 | Nico Hülkenberg | Williams | 1:21.623 | 41 |
9 | 1 | Jenson Button | McLaren | 1:21.730 | 33 |
|
10 | 3 | Michael Schumacher | Mercedes | 1:21.773 | 31 |
11 | 22 | Pedro de la Rosa | BMW Sauber | 1:21.809 | 38 |
12 | 9 | Rubens Barrichello | Williams | 1:21.844 | 36 |
|
13 | 4 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:22.039 | 28 |
14 | 23 | Kamui Kobayashi | BMW Sauber | 1:22.212 | 37 |
15 | 17 | Jaime Alguersuari | Toro Rosso | 1:22.469 | 43 |
|
16 | 14 | Adrian Sutil | Force India | 1:22.507 | 22 |
17 | 16 | Sebastien Buemi | Toro Rosso | 1:22.602 | 38 |
18 | 15 | Vitantonio Liuzzi | Force India | 1:23.138 | 36 |
|
19 | 18 | Jarno Trulli | Lotus | 1:24.553 | 37 |
20 | 24 | Timo Glock | Virgin | 1:25.376 | 35 |
21 | 25 | Lucas di Grassi | Virgin | 1:25.669 | 32 |
|
22 | 21 | Bruno Senna | HRT | 1:26.745 | 33 |
23 | 20 | Sakon Yamamoto | HRT | 1:26.798 | 32 |
24 | 19 | Heikki Kovalainen | Lotus | 1:27.705 | 5 |
|
Benji
Læs mere om: Hungaroring01/08/10 - Hungaroring - Formel 1Ungarns GP - 1. fri træning |