Der har været megen polemik omkring det næste amerikanske Formel 1 Grand Prix, der efter planen skal køres i Austin, Texas, i 2012. Forvirringen har været enorm i medierne omkring finansiering, planlægning mm.
Nu ser det dog ud til at de amerikanske bagmænd er ved at være klar til at offentliggøre flere enkeltheder. Der har været mange sparsomme og tildels også yderst tvivlsomme oplysninger om et kommende amerikansk Formel 1 Grand Prix.
Bernie Ecclestone siger at der er en kontrakt, men banen - hvor er den? Indtil videre kun på papiret, men hvad sker der i USA?
I 2012 skal der stå en bane klar med tilhørende faciliteter i Austin, Texas. Et par af de store spørgsmål i den forbindelse som har været rejst ofte, efter at Bernie Ecclestone har offentliggjort at der er en kontrakt, har været er økonomien i orden, og er planerne i det hele taget klar?
Tilsyneladende ifølge amerikanerne. I hvert fald kunne promotoren for det kommende amerikanske Grand Prix, Tavo Hellmund som også har ansvaret for bygningen af banen, fortælle på en pressekonference i sidste uge, at selvfølgelig er tingene undervejs.
Tavo Hellmund kunne ligeledes oplyse at man har fundet en økonomisk bagmand i form af Red McCombs som økonomisk garant. Red McCombs er i forvejen dybt involveret i andre sportsgrene i USA, blandt andet som ejer af flere succesrige basketball hold og amerikanske fodboldhold.
Banen er planlagt til at skal ligge i et område der for folk med lokal kendskab, tidligere hed Wandering Creek. Placeringen er sydøst for byen og en af de nærmeste naboer bliver Austin-Bergstrom International Airport, ligesom der kun er ganske få miles til downtown Austin.
Her skal den kommende Grand Prix ligge (Grafik: Formula1UnitedStates.com)
Selve layoutet har promotoren ikke offentliggjort endnu, men lover at det kommer i løbet denne sommer. Det er vel heller ikke overraskende at det er den sædvanlige Formel 1 bane designer Hermann Tilke der står for at slå stregerne til banen og faciliteterne.
Ifølge tilgængelige oplysninger hos den lokale tekniske forvaltning er projektet indbefattet bane og faciliteter budgetteret til at koste 300 millioner Dollars. Spørgsmålet er dog hvad de Amerika regner med for hvert område. Andre oplysninger siger 180 millioner dollars, men er angiveligt kun for bane og bygninger og altså ikke hele området.
Men tiden må ikke skride. Bernie Ecclestone har allerede været ud at advare promotoren om overskridelse af de planlagte og godkendte tidsfrister. Det koster bøder at overskride tidsfristerne der dog sikkert er kategoriseret.
Den vigtigste er selvfølgelig hvis man ikke kan køre Formel 1 på banen ifølge den plan der er lavet. Så bliver det serøst dyrt. Især fordi man blandt andet har indgået en 10-årig kontrakt. Det forlyder dog at arbejdet med banen senest går i gang i starten af december i år, måske før.
På pressekonferencen lagde hverken promotor eller den økonomiske bagmand skjul på ambitionerne med banen.
De sagde begge at når man har Super Bowl og andre store begivenheder der finder sted i USA, hvorfor så ikke få Formel 1 til USA. Formel 1 er på verdensplan en af de så absolut største motorsports begivenheder. Man giver udtryk for at få en fast bane til Formel 1 i USA, ligesom hele verden kender Indy 500 løbet på Indianapolis Motor Speedway, diverse store løb på Daytona og efterhånden også 12 timers løbet på Sebring i American Le Mans Series.
Indianapolis er kendt for sin stribe af brosten - deraf navnet 'Old Brickyard' (Foto: McLaren)
Målsætningen og hensigten er at etablere et hjemsted for Formel 1 i USA, og i den forbindelse mener både Tavo Hellmund og Red McComb, der begge er texanere, at ved at placere banen i hjertet af Texas, kan man ikke få et mere centralt sted i USA.
Geografisk er dette ganske korrekt, ligesom at man i forhold til Mexico og Canada også ligger godt. Austin er samtidigt også midtpunkt for 3 byer der alle ligger i top 10 over de største byer i USA. Indenfor dette område alene bor der godt 20 millioner mennesker.
Men hvad nu hvis projektet ikke bliver til noget eller render ud i en kæmpe forsinkelse?
Ifølge Ron Dennis som efterhånden har megen rejsetid tilovers, så mener han at der arbejdes med hele tre projekter i USA. Det vil sige 2 mere udover Austin, Texas.
Han har til amerikanske medier udtalt at der er tre seriøse og uafhængige af hinanden projekter i USA om at få Formel 1 tilbage. Han vil dog ikke uddybe det mere. "Det tilkommer ikke mig at gøre" - slutter Ron Dennis.
Feltet linet op til start - her i 2006 (Foto: Ferrari)
Bernie Ecclestone benægter ikke at han tidligere i år har talt med flere interesserede på østkysten af USA om et Grand Prix.
Så enten er der ikke hold i oplysninger fra Ron Dennis, eller også der virkelig planer som Bernie Ecclestone dog ikke ønsker at løfte sløret for før der er mere relevante oplysninger at offentliggøre.
Et af problemerne med de amerikanske Grand Prixer er at man som flere andre lande ikke har haft en fast bane at køre på. Flest løb er kørt på Indianapolis Motor Speedway og på Watkins Glen. Arrangørerne i Austin håber på med den 10 år lange kontrakt at Austin, Texas nu bliver det permante sted at køre det amerikanske Grand Prix.
Liste over de kørte amerikanske GP'er:
|
År |
Bane |
Vinder |
|
1950 |
Indianapolis |
Johnnie Parsons |
1951 |
Indianapolis |
Lee Wallard |
1952 |
Indianapolis |
Troy Ruttman |
|
1953 |
Indianapolis |
Bill Vukovich |
1954 |
Indianapolis |
Bill Vukovich |
1955 |
Indianapolis |
Bob Sweikert |
|
1956 |
Indianapolis |
Pat Flaherty |
1957 |
Indianapolis |
Sam Hanks |
1958 |
Indianapolis |
Jimmy Bryan |
|
1959 |
Indianapolis |
Rodger Ward |
1959 |
Sebring |
Bruce McLaren |
1960 |
Indianapolis |
Jim Rathmann |
|
1960 |
Riverside |
Stirling Moss |
1961 |
Watkins Glen |
Innes Ireland |
1962 |
Watkins Glen |
Jim Clark |
|
1963 |
Watkins Glen |
Graham Hill |
1964 |
Watkins Glen |
Graham Hill |
1965 |
Watkins Glen |
Graham Hill |
|
1966 |
Watkins Glen |
Jim Clark |
1967 |
Watkins Glen |
Jim Clark |
1968 |
Watkins Glen |
Jackie Stewart |
|
1969 |
Watkins Glen |
Jochen Rindt |
1970 |
Watkins Glen |
Emerson Fittipaldi |
1971 |
Watkins Glen |
Francois Cevert |
|
1972 |
Watkins Glen |
Jackie Stewart |
1973 |
Watkins Glen |
Ronnie Peterson |
1974 |
Watkins Glen |
Carlos Reutemann |
|
1975 |
Watkins Glen |
Niki Lauda |
1976 |
Long Beach |
Clay Regazzoni |
1976 |
Watkins Glen |
James Hunt |
|
1977 |
Watkins Glen |
James Hunt |
1977 |
Long Beach |
Mario Andretti |
1978 |
Long Beach |
Carlos Reutemann |
|
1978 |
Watkins Glen |
Carlos Reutemann |
1979 |
Long Beach |
Gilles Villeneuve |
1979 |
Watkins Glen |
Gilles Villeneuve |
|
1980 |
Long Beach |
Nelson Piquet |
1980 |
Watkins Glen |
Alan Jones |
1981 |
Caesars Palace |
Alan Jones |
|
1981 |
Long Beach |
Alan Jones |
1982 |
Long Beach |
Niki Lauda |
1982 |
Detroit |
John Watson |
|
1982 |
Caesars Palace |
Michele Alboreto |
1983 |
Long Beach |
John Watson |
1983 |
Detroit |
Michele Alboreto |
|
1984 |
Dallas |
Keke Rosberg |
1984 |
Detroit |
Nelson Piquet |
1985 |
Detroit |
Keke Rosberg |
|
1986 |
Detroit |
Ayrton Senna |
1987 |
Detroit |
Ayrton Senna |
1988 |
Detroit |
Ayrton Senna |
|
1989 |
Phoenix |
Alain Prost |
1990 |
Phoenix |
Ayrton Senna |
1991 |
Phoenix |
Ayrton Senna |
|
2000 |
Indianapolis |
Michael Schumacher |
2001 |
Indianapolis |
Mika Häkkinen |
2002 |
Indianapolis |
Rubens Barrichello |
|
2003 |
Indianapolis |
Michael Schumacher |
2004 |
Indianapolis |
Michael Schumacher |
2005 |
Indianapolis |
Michael Schumacher |
|
2006 |
Indianapolis |
Michael Schumacher |
2007 |
Indianapolis |
Lewis Hamilton |
|
Dons
Læs mere om: Circuit of the AmericasFormel 1 vender tilbage til USA |