Formel 1   10/08/10

Den nye GP bane i Austin - hvordan langt er de?
Der har været megen polemik omkring det næste amerikanske Formel 1 Grand Prix, der efter planen skal køres i Austin, Texas, i 2012.
Forvirringen har været enorm i medierne omkring finansiering, planlægning mm.
Nu ser det dog ud til at de amerikanske bagmænd er ved at være klar til at offentliggøre flere enkeltheder.

Der har været mange sparsomme og tildels også yderst tvivlsomme oplysninger om et kommende amerikansk Formel 1 Grand Prix.
Bernie Ecclestone siger at der er en kontrakt, men banen - hvor er den? Indtil videre kun på papiret, men hvad sker der i USA?

I 2012 skal der stå en bane klar med tilhørende faciliteter i Austin, Texas. Et par af de store spørgsmål i den forbindelse som har været rejst ofte, efter at Bernie Ecclestone har offentliggjort at der er en kontrakt, har været er økonomien i orden, og er planerne i det hele taget klar?

Tilsyneladende ifølge amerikanerne. I hvert fald kunne promotoren for det kommende amerikanske Grand Prix, Tavo Hellmund som også har ansvaret for bygningen af banen, fortælle på en pressekonference i sidste uge, at selvfølgelig er tingene undervejs.
Tavo Hellmund kunne ligeledes oplyse at man har fundet en økonomisk bagmand i form af Red McCombs som økonomisk garant. Red McCombs er i forvejen dybt involveret i andre sportsgrene i USA, blandt andet som ejer af flere succesrige basketball hold og amerikanske fodboldhold.

Banen er planlagt til at skal ligge i et område der for folk med lokal kendskab, tidligere hed Wandering Creek. Placeringen er sydøst for byen og en af de nærmeste naboer bliver Austin-Bergstrom International Airport, ligesom der kun er ganske få miles til downtown Austin.


Her skal den kommende Grand Prix ligge
(Grafik: Formula1UnitedStates.com)

Selve layoutet har promotoren ikke offentliggjort endnu, men lover at det kommer i løbet denne sommer. Det er vel heller ikke overraskende at det er den sædvanlige Formel 1 bane designer Hermann Tilke der står for at slå stregerne til banen og faciliteterne.
Ifølge tilgængelige oplysninger hos den lokale tekniske forvaltning er projektet indbefattet bane og faciliteter budgetteret til at koste 300 millioner Dollars. Spørgsmålet er dog hvad de Amerika regner med for hvert område. Andre oplysninger siger 180 millioner dollars, men er angiveligt kun for bane og bygninger og altså ikke hele området.

Men tiden må ikke skride. Bernie Ecclestone har allerede været ud at advare promotoren om overskridelse af de planlagte og godkendte tidsfrister. Det koster bøder at overskride tidsfristerne der dog sikkert er kategoriseret.
Den vigtigste er selvfølgelig hvis man ikke kan køre Formel 1 på banen ifølge den plan der er lavet. Så bliver det serøst dyrt. Især fordi man blandt andet har indgået en 10-årig kontrakt. Det forlyder dog at arbejdet med banen senest går i gang i starten af december i år, måske før.

På pressekonferencen lagde hverken promotor eller den økonomiske bagmand skjul på ambitionerne med banen.
De sagde begge at når man har Super Bowl og andre store begivenheder der finder sted i USA, hvorfor så ikke få Formel 1 til USA. Formel 1 er på verdensplan en af de så absolut største motorsports begivenheder. Man giver udtryk for at få en fast bane til Formel 1 i USA, ligesom hele verden kender Indy 500 løbet på Indianapolis Motor Speedway, diverse store løb på Daytona og efterhånden også 12 timers løbet på Sebring i American Le Mans Series.


Indianapolis er kendt for sin stribe af brosten - deraf navnet 'Old Brickyard'
(Foto: McLaren)

Målsætningen og hensigten er at etablere et hjemsted for Formel 1 i USA, og i den forbindelse mener både Tavo Hellmund og Red McComb, der begge er texanere, at ved at placere banen i hjertet af Texas, kan man ikke få et mere centralt sted i USA.
Geografisk er dette ganske korrekt, ligesom at man i forhold til Mexico og Canada også ligger godt. Austin er samtidigt også midtpunkt for 3 byer der alle ligger i top 10 over de største byer i USA. Indenfor dette område alene bor der godt 20 millioner mennesker.

Men hvad nu hvis projektet ikke bliver til noget eller render ud i en kæmpe forsinkelse?
Ifølge Ron Dennis som efterhånden har megen rejsetid tilovers, så mener han at der arbejdes med hele tre projekter i USA. Det vil sige 2 mere udover Austin, Texas.
Han har til amerikanske medier udtalt at der er tre seriøse og uafhængige af hinanden projekter i USA om at få Formel 1 tilbage. Han vil dog ikke uddybe det mere.
"Det tilkommer ikke mig at gøre" - slutter Ron Dennis.


Feltet linet op til start - her i 2006
(Foto: Ferrari)

Bernie Ecclestone benægter ikke at han tidligere i år har talt med flere interesserede på østkysten af USA om et Grand Prix.
Så enten er der ikke hold i oplysninger fra Ron Dennis, eller også der virkelig planer som Bernie Ecclestone dog ikke ønsker at løfte sløret for før der er mere relevante oplysninger at offentliggøre.

Et af problemerne med de amerikanske Grand Prixer er at man som flere andre lande ikke har haft en fast bane at køre på. Flest løb er kørt på Indianapolis Motor Speedway og på Watkins Glen. Arrangørerne i Austin håber på med den 10 år lange kontrakt at Austin, Texas nu bliver det permante sted at køre det amerikanske Grand Prix.

Liste over de kørte amerikanske GP'er:
År Bane Vinder
1950 Indianapolis Johnnie Parsons
1951 Indianapolis Lee Wallard
1952 Indianapolis Troy Ruttman
1953 Indianapolis Bill Vukovich
1954 Indianapolis Bill Vukovich
1955 Indianapolis Bob Sweikert
1956 Indianapolis Pat Flaherty
1957 Indianapolis Sam Hanks
1958 Indianapolis Jimmy Bryan
1959 Indianapolis Rodger Ward
1959 Sebring Bruce McLaren
1960 Indianapolis Jim Rathmann
1960 Riverside Stirling Moss
1961 Watkins Glen Innes Ireland
1962 Watkins Glen Jim Clark
1963 Watkins Glen Graham Hill
1964 Watkins Glen Graham Hill
1965 Watkins Glen Graham Hill
1966 Watkins Glen Jim Clark
1967 Watkins Glen Jim Clark
1968 Watkins Glen Jackie Stewart
1969 Watkins Glen Jochen Rindt
1970 Watkins Glen Emerson Fittipaldi
1971 Watkins Glen Francois Cevert
1972 Watkins Glen Jackie Stewart
1973 Watkins Glen Ronnie Peterson
1974 Watkins Glen Carlos Reutemann
1975 Watkins Glen Niki Lauda
1976 Long Beach Clay Regazzoni
1976 Watkins Glen James Hunt
1977 Watkins Glen James Hunt
1977 Long Beach Mario Andretti
1978 Long Beach Carlos Reutemann
1978 Watkins Glen Carlos Reutemann
1979 Long Beach Gilles Villeneuve
1979 Watkins Glen Gilles Villeneuve
1980 Long Beach Nelson Piquet
1980 Watkins Glen Alan Jones
1981 Caesars Palace Alan Jones
1981 Long Beach Alan Jones
1982 Long Beach Niki Lauda
1982 Detroit John Watson
1982 Caesars Palace Michele Alboreto
1983 Long Beach John Watson
1983 Detroit Michele Alboreto
1984 Dallas Keke Rosberg
1984 Detroit Nelson Piquet
1985 Detroit Keke Rosberg
1986 Detroit Ayrton Senna
1987 Detroit Ayrton Senna
1988 Detroit Ayrton Senna
1989 Phoenix Alain Prost
1990 Phoenix Ayrton Senna
1991 Phoenix Ayrton Senna
2000 Indianapolis Michael Schumacher
2001 Indianapolis Mika Häkkinen
2002 Indianapolis Rubens Barrichello
2003 Indianapolis Michael Schumacher
2004 Indianapolis Michael Schumacher
2005 Indianapolis Michael Schumacher
2006 Indianapolis Michael Schumacher
2007 Indianapolis Lewis Hamilton

Dons


Læs mere om:
  • Circuit of the Americas
  • Formel 1 vender tilbage til USA

  •  
    Reklamer

    H.I. Auto


    Bruno Hansen Motorsport


    Yokohama Advan dæk