Special Saloon   19/08/10

En uvant dansepartner
Efter en lille afstikker til Oschersleben i sommerferien var Jørgen Hansen sidste weekend til start i Augustløbet på Ring Djursland. Den kuperede og snoede bane passer den gamle rallykører fint, og den smule regn, som var i luften, ville ikke være noget problem.

I første tidtagning gik tingene lidt forvirrende fra starten. Jørgen var naturligvis startet ud på slicks, mens et par af konkurrenterne brugte regnvejrsdæk.
”Lige i begyndelsen følte jeg, at de lå og kørte i ottetaller om mig og grinede, men så holdt deres dæk op med at virke, og så var det min tur til at trække på smilebåndet”, hyggede Hansen sig inden næste tidtagning sidst på eftermiddagen.
Resultatet af første tidtagning blev en plads i første række ved siden af Dennis Holbæk, som virkelig er ved at få sin bil til at virke.


Jørgen Hansen i Depotsvinget.
(Foto: Gripping Media)

Dagens sidste træning og kvalifikation fandt sted i tørvejr, men desværre fik Jørgen ikke det optimale udbytte af de bedre forhold. Netop som han var begyndt at skrue tempoet op, fik han sat det ene forhjul udenfor asfalten på vej op fra skoven og ud på langsiden. Det fik ham ikke til at løfte speederfoden, men med kurs mod et autoværn forsøgte han hele tiden at liste bilen tilbage på vejen. Det lykkedes ikke, men da hjulet ramte nogle ujævnheder, blev den slået ud af balance og sendt tværs over banen med kurs mod det andet autoværn. Det blev undgået og efter et par flotte pirouetter ved siden af asfalten med afmærkningskegler og græstørv flyvende om bilen, kunne han fortsætte til pitten for at checke bilen for skader.

”Næh, der var såmænd ikke sket noget, men jeg har brugt mindst en halv time med støvsuger og trykluftpistol for at få renset det halve af Mols Bjerge ud af motorrummet”, fortæller Jørgen Hansen mens han sammen med Per er ved at samle nogle af karosseriets glasfiberdele til en sammenhængende flade. ”Ufatteligt hvad man kan klare med lidt strips og et par skruer”, griner de to til hinanden, mens de beundrer resultatet.


Jørgen og Per samler karosseriet.
(Foto: Gripping Media)

Søndag formiddag skulle første heat afvikles, og til alles lettelse så det ud til, at københavnerne i nattens løb havde suget al vand ud af skyerne. Straks fra starten blev Jørgen presset af Claus Christensen i den skrappe Porsche 997, og efter en omgang måtte han lade den slippe forbi. Resten af løbet foregik uden problemer, så der var ikke nogen utilfredshed med tredjepladsen.

Havde der manglet spænding i første heat, så bød andet heat på både spænding og forvirring. Da bilerne blev linet op, kørte Safety Car i pit, men nogle opfattede det som signal til at de skulle køre en opvarmningsomgang. Det gjorde de så og listede derefter forsigtigt ind på plads til starten – der har helt sikkert været meget varmt i de styrthjelme.

Starten gik pænt, men på næste omgang blev Jørgen budt op til dans af feltets anden grå eminence, Johannes Graversen.
”Det må være foden, der er smuttet, for jeg har aldrig set Johannes lave sådan en smutter før”, kommenterede Jørgen situationen efter løbet.
Begge biler havde parallelt taget en snurretur for enden af langsiden. Der blev byttet lidt maling, men ellers ingen skader. Men hvor Johannes Graversen hurtigt fik gang i sin FIAT X1/9 og satte efter feltet, drillede gearkassen på Jørgens bil.

”Jeg prøvede alle mulige ting for at få den i frigear og startet motoren, men da det var lykkedes, ville den ikke i gear.”
Men lige pludselig lykkedes det, og med fuldt ratudslag til højre, startede den grønne raket i bedste Hollywood-stil med hjulspind og lidt sidelæns kørsel inden den med et brøl optog forfølgelsen af feltet.


Forfulgt af den evige rival.
(Foto: Gripping Media)

Episoden havde udløst Safety Car, og det skete netop, som Claus Christensen var kørt ind for at tage sin straf at have kørt en ekstra opvarmningsomgang, så da Jørgen fik liv i bilen, kom han hurtigt op bag Porschen. Resten af løbet blev en hæsblæsende forfølgelsesjagt, hvor Porschen hele tiden var indenfor rækkevidde. Desværre var den en omgang foran, men det gjorde ikke løbet mindre spændende.

Næste løb er om to uger på modsætningen til Danmarks mest kuperede bane, nemlig Padborg Park, som til gengæld har den længste langside, hvor bilerne for alvor kan få lov til at strække ud.

Hansen Racing

Gripping Media ApS


Læs mere om:
  • Jørgen 'Gamle' Hansen
  • Hansen Racing
  • Ring Djursland
  • 15/08/10 - Ring Djursland - Special Saloon

  •  
    Reklamer

    Bruno Hansen Motorsport


    H.I. Auto


    Yokohama Advan dæk