Med FIAs interesse for at gøre Formel 3 klassen til et større og bedre springbrædt til Formel 1, er der foretaget ændringer rundt om i verdenen.
Senest i Formel 3 Euro serien som har lidt under krisen de seneste par sæsoner. Interessen for serien er dog vendt igen, og med de seneste annoncerede ændringer, er der skabt et nyt og fornuftigt fundament for serien igen. Organisationen bag Formel 3 Euro serien har annonceret en del ændringer for serien. Dette er selvfølgelig for at gøre serien mere atraktiv for både kørere, teams og tilskuerne. Mere køretid er en af lokkemidlerne. Måske også for danske kørere. Johan Jokinen kørte i serien i 2009.
Johan Jokinen var med i Formel 3 Euro Series i 2009 (Foto: Natascha Theisen)
Som "konkurrenterne" i den britiske Formel 3 serie allerede indførte i denne sæson, så vil Formel 3 Euro serien fra næste sæson indføre 3 løb pr. løbsweekend. For den europæiske serie sker det for at udvikle kørerne yderligere og samtidigt gøre det mere økonomisk attraktivt for teamene at være med.
Den i øjeblikket førende kørere - Eduardo Mortara (Foto: F3 Euroseries)
En del af den nye pakke giver også mulighed for udvidet testtid for både kørere og teams og der bliver efter alt at dømme 10 løbsweekender i de kommende sæsoner. Det har medført at alle de nuværende deltagende teams har sagt ja til deltagelse i 2011.
Ændringerne er som nedenstående i en kort oversigt:
- 3 løb pr. løbsweekend.
- 10 løbsweekender, hovedsagligt sammen med DTM serien.
- Løbskalender offentliggøres først når Formel 1 kalenderen er offentliggjort for at undgå sammenfald.
- Flere tests på Grand Prix baner som eksempelvis Silverstone og Spa-Francorchamps.
- Op til 6 private testdage og op til 22 dage i alt.
- Dækfabrikanten Kuhmo leverer nye kontroldæk for garantere så stor lighed mellem teamene som muligt.
- Bedre mediedækning i form af gratis transmissioner hovedsagligt i de lande hvor teams og kørere er hjemmehørende.
De foreløbige omkostningsbesparende tiltag:
- Det tekniske reglement vedrørende motorer og udstødninger fastfryses. Udviklingen stoppes dermed indtil videre.
- Maksimalt 4 mekanikere pr. bil.
- Ingen begrænsningerne for antal af biler pr. team.
Yderligere tiltag for kørerudvikling udover de ovenstående:
- Det nuværende system for pengepræmier bevares.
- Formel 3 Euro Series mesteren får en gratis test i en World Series of Renault racer.
- Den højestplacerede kører med henholdsvis VW og Mercedes motor, får en DTM test hos henholdsvis Audi og Mercedes.
- Hjælp til de bedste kørere med at kontakte Formel 1 teams for at fremme deres karriere.
- Øget mulighed for at få lov til at prøve Formel 1 teams kører-simulatorer.
Formel 3 Euro Series organisationen håber med de nye tiltag at kunne lokke både flere kørere og teams til serien. Med den øgede mediedækning håber man også på at antallet af sponsorer vil øges - både for serien og for kørere og teams. Altsammen for at fremme interessen for serien. Det kan også være et springbrædt for danske kørere. Både for at komme til en international serie og for at prøve kræfter af på de store internationale baner. Dons
Læs mere om: Johan Jokinen |