Det specielle kvalifikationsformat giver kørerne ny udfordring i starten For deltagerne i Danmarks hurtigste mærkeklasse bliver GP Danmark en noget anderledes oplevelse, end de hidtil har været vant til i år. I hvert fald i starten. For efter at kørerne i Renault DTC Light Cup enten har startet sammen med Danish Touringcar Championship eller SSC-klassen, skal de i weekenden på FDM Jyllandsringen køre to sololøb. Men det er ikke den eneste udfordring for kørerne. I modsætning til løbene sammen med Danish Touringcar Championship er der denne gang dømt stående start. ”Det skal nok blive en udfordring,” siger den førende i Renault DTC Light Cuppen, Michael Christensen, Varde.
Den specielle udfordring kommer sig af, at man til det første af klassens to heats starter i omvendt rækkefølge ud fra tidtagningen, hvor hurtigste mand holder bagest. Og den hurtigste mand har mange gange været Michael Christensen, som på første omgang har formået at avancere mange pladser.
”Når vi skal have stående start, så kommer vi alle sammen lige hurtigt af sted, så jeg kommer nok ikke til at tage 4-5 konkurrenter i starten, sådan som jeg plejer at gøre, når vi har rullende start,” vurderer Michael Christensen. Det er dog ikke kun grundet de stående starter, at den mesterskabsførende har valgt en anden strategi denne her gang.
”Det bliver mange reelle overhalinger på denne her måde, så det bliver spændende, men jeg er rimeligt langt foran pointmæssigt, så jeg skal ikke risikere noget. Jeg skal tænke på pointene.”
Michael Christensen er mange gange endt forrest, efter at han er startet fra en af de bageste pladser i feltet. (Foto: Birger Vilén - www.euroracer.org)
Michael Christensen har et forspring på 39 point til sin nærmeste rival, Jacob Kristensen, Selling, der sammen med Roland Poulsen, Sverige, er de eneste to andre kørere, som har scoret maksimumpoint i denne sæson. Her gives der også fulde point til tidtagningen, så der ikke bliver kørt henholdende i håbet om at få en bedre startopstilling. Tre gange ud af fire har Michael Christensen været hurtigste mand i kampen mod stopuret, hvor han tillige to gange har kørt sig fra sidste- til førstepladsen.
”Jeg regner med at tage hurtigste tid i tidtagningen, for min bil kørte bare godt på Ring Djursland, efter at vi havde renoveret den,” siger Michael Christensen. ”Udfordringen denne gang ligger i, at Jyllandsringen ikke er så nem at overhale på, når man kører i nogenlunde ens biler, som vi gør i DTC Light Cuppen.
Stillingen i Renault DTC Light Cup:
|
Plac. |
Kører |
Hjemby |
Point |
|
1 |
Michael Christensen |
Varde |
226 |
2 |
Jacob Kristensen |
Hadsten |
187 |
3 |
Roland Poulsen |
Sverige |
136 |
|
4 |
Martin Frederiksen |
Odense M |
122 |
|
Jan Seerup |
Greve |
122 |
6 |
Christian Siepmann |
Århus |
114 |
|
7 |
Jan Engelbrecht |
Nærum |
111 |
8 |
Ronni Nielsen |
Smørum |
110 |
9 |
Mads Caprani |
Randers |
19 |
|
Morten Alstrup Læs mere om: Jacob KristensenMichael ChristensenRoland PoulsenJyllandsringen05/09/10 - Jyllandsringen - Renault DTC Light Cup - DM |